حجت الاسلام سعیدی :

اربعین, انفجار معرفتی شیعه است/«حب» حسین (ع) روز به روز بیشتر خواهد شد

حجت الاسلام سعیدی آریا گفت: در اربعین قلبها بسوی امام حسین (ع) گرایش پیدا می‌کند و این یک نشانه برای مومن است.
کد خبر: ۸۶۰۱۵۴۳
|
۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام محمد سعیدی آریا، کارشناس مذهبی  با اشاره به دلدادگی و محبت عمیق انسانها به امام حسین (ع) اظهار داشت: وقتی به تاریخ بعد از عاشورا نگاه می‌کنیم و رسم عاشقی و دلدادگی شیعیان و حتی اهل‌تسنن و فرق دیگر را به امام حسین (ع) می‌بینیم، در می‌یابیم که فریاد مظلومیت حضرت به گوش‌ عالیمان رسیده است. آنان این چراغ هدایت را دیدند و رو بسوی آن قدم بر می‌دارند. حرکت عظیم اربعین با این خیل از جمعیت، بیانگر ماجرایی الهی است و این دلدادگی به امام (ع) به خاطر حقانیت ایشان است.

سعیدی تصریح کرد: اگر مظلومیت امام حسین (ع) را با کمی دقت مورد بررسی قرار دهیم، مظلوم واقع شدن تمام حق در مقابل تمام باطل است و اینگونه نیست که حضرت صرفاً در روز عاشورا مظلوم واقع شده باشند، بلکه تمام زندگی حضرت سرشار از مظلومیت است، همانطور که امیرالمومنین (ع) اول مظلوم عالم هستند. امام حسین (ع) آن قدر مظلوم واقع شدند که ایشان و اهل بیت‏شان توسط دشمنان با عنوان خارجی معرفی می‌شدند. آنان نمی‌دانستند که باید به امام از چه منظری نگاه کرد و باید چه جایگاهی برای امام قائل بود.

وی با بیان این مطلب که فرهنگ حسینی، فرهنگ ارزشهای ناب الهی است، درباره نقش روحانیون در بیان این ارزشهای نورانی برای زائران امام حسین (ع) در فضای ارزشی اربعین اظهار داشت: اگر افعالی که بعد از شهادت امام حسین (ع) رخ دارد را مورد بررسی قرار دهیم، اوج مقوله تبلیغ را در افعال حضرت زینب (س) می‌بینیم. روحانیون و مبلغین باید بسیار روی این موضوع دقیق شوند که چگونه می‌توان معرفت نسبت به امام حسین (ع) را افزایش داد و منظر صحیحی را برای نگریستن به ماجرای امام حسین ع در اختیار دیگران قرار داد.

این کارشناس مذهبی نخستین مسئله در معرفت ‏افزایی نسبت به اهل بیت (ع) را بهره‏ مندی از آثار و روایات آنان خواند و تصریح کرد: ما باید اهل بیت (ع) را از لسان خودشان معرفی کنیم و تنها از این طریق است که به محاسن کلام اهل بیت (ع) می‌رسیم و با انجام این مهم، خدا توفیق تبعیت از آنان را که همان تبعیت از خداست به ما می‌دهد. بنابراین باید معرفی نیکویی از اهل بیت (ع) داشته باشیم.

حجت الاسلام سعیدی افزود: فقط روحانیون و مبلغین نیستند که وظیفۀ چنین کاری را بر عهده دارند و در این حوزه می‌توانند نقش ایفا کنند، بلکه هر کسی بر اساس ظرفیت و توانایی‌اش می‌تواند در این مسیر نورانی قدم بگذارد و اثرگذار هم باشد. باید به گونه‌ای کار کنیم که وقتی از این سفر بازگشتیم، معرفت‏مان نسبت امام حسین (ع) در درجه رفیع‌تری قرار بگیرد. زائر کربلا از احترامی ویژه و جایگاهی قیمتی برخوردار است.

وی گفت: «اگر می‌خواهیم از دوران جاهلیت خارج شویم و به حیات طیبه اهل‌بیت (ع) که معرفی کردند برسیم، باید مفهوم و جایگاه حقیقی امامت را بشناسیم و هر قدمی که در راستای شناخت صحیح اهل بیت (ع) برداشته شود، بسیار ارزشمند است

سعیدی با اشاره به جنبه کاروانی بودن زائران خاطرنشان کرد: در شعائر دینی، یکپارچگی و جمع بودن وجود دارد و این مسئله مُشتی بر دهان یزیدیان امروز است تا این اتحاد و یکرنگی و پاسخ به ندای حق امام حسین (ع) را ببینند. وقتی امام حسین ملاک باشد، دیگر تفاوتی بین شیعه و سنی، ایرانی و عراقی وجود ندارد، چراکه در این صحنه، همه رو بسوی حسین (ع) دارند. این جدا کردن‏ها و فرقه فرقه کردن خطری است که می‌تواند آسیب‌زا باشد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به این مطلب که عقده‏ ها و بغض‏های ناشی از مصیبت عاشورا جز با ظهور حضرت مهدی (ع) باز نمی‏ شود، اظهار داشت: حزن و اندوه دائمی شیعیان و نه تنها شیعیان، بلکه تمام جن و ملک به واسطه کشته شدن یک شخص عادی نیست، بلکه این حسین (ع) است که به مسلخ برده شد و رفتاری صحیح در قبال تمام حقانیت عالم صورت نگرفت و لذا وقتی امام زمان (ع) ظهور می‌کنند، خودشان را فرزند حسین و منتقم حسین (ع) معرفی می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه دشمنان در هر صحنه‌ای به ویژه در صحنه پیاده ‏روی اربعین سعی در کمرنگ کردن این ماجرا دارند، تصریح کرد: شیطان هیچگاه دست از غافل کردن انسان بر نمی‌دارد و تا لحظه آخر تمام تلاشش را به کار می‌گیرد. این موضوع چه برای یک فرد و چه صورت یک جریان و جهت دهی رو بسوی هدایت باشد، شیطان برای مقابله با این هدایت ایستاده است. شاید دشمنان خیلی با عزادای امام حسین (ع) دشمنی نکنند، اما باید حواس‌مان باشد تا آنان بدعتها و جهت‌دهی های مورد نظرشان را بر ما تحمیل نکنند.
حجت الاسلام سعیدی افزود: نخستین راهکار در مقابله با دشمن، شناخت کید شیطان است. این موضوع در قرآن بسیار پررنگ است و خدا با دادن سرنخهایی سعی در جهت دهی شیعیان در راستای دشمن شناسی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از این فضای ارزشی نهایت بهره را برد، گفت: «صرف زیارت امام حسین (ع) تطهیرکننده و رشد دهنده است و معنویت ویژه‌ای برای زائران ایجاد می‌کند و خدا این اثر ویژه را در زیات امام حسین (ع) قرار داده است. وقتی این اثرات در آنان شکل می‌گیرد، باید آن را برای نسل آینده خود تقویت کند و این جز با معرفت به امام (ع) و تبدیل آن به شعور درونی امکان‌پذیر نیست. اگر محبت امام حسین (ع) ما را از ارتکاب به گناه بازداشت و به انجام واجبات نزدیک کرد، باید بدانیم مقوله «حب» امام حسین (ع) روز به روز بیشتر خواهد شد و اربعین ظرفیتی است که در آن ایام، انفجار معرفتی رخ می‌دهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار