روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
کد خبر: ۸۶۰۱۶۳۸
|
۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
کیهان

بزک بدعهدی غرب و آژانس نشریات نفوذی به خط شدند!
نشریات اجاره‌ای جریان نفوذ، توجیه پیشاپیش گزارش منفی آژانس درباره ایران و ماجرای پی‌ام‌دی را استارت زدند.
آژانس 12 سال است که پس از هر دوره همکاری ایران و انجام بازرسی‌ها در گزارش دو پهلو می‌گوید در بازرسی انجام گرفته انحرافی مشاهده نشده اما آژانس در موقعیتی نیست که بگوید ایران فعالیت منحرف نشده‌ای ندارد! براساس توافق ایران با آژانس و 5+1 قرار بوده پرونده موسوم به PMD (مطالعات ادعایی نظامی) تا قبل از روز اجرای برجام بسته شود اما اکنون آمانو ادعا می‌کند قادر نیست این پرونده را ببندد و احتمالاً گزارش جدید نه سیاه و نه سفید خواهد بود؛ یا به عبارتی پرونده به مثابه استخوان لای زخم مفتوح خواهد ماند. مفهوم این اتفاق نیز آن است که غرب هرگاه بخواهد با همین بهانه می‌تواند تعلیق تحریم‌ها را متوقف کند.
در حالی که دکتر عراقچی معاون وزیر خارجه و مسئول اجرای برجام تصریح کرده «اگر پرونده پی‌ام‌دی بسته نشود اجرای برجام را متوقف می‌کنیم»، روزنامه اجاره‌ای آفتاب یزد در تیتر اول خود نوشت «گزارش آمانو منفی هم باشد، دولت با تندروها همگام نمی‌شود»! این روزنامه مدعی شد «اظهارات عراقچی بیشتر یک تهدید سیاسی است»! جالب اینکه سردبیر روزنامه مذکور پس از ایفای نقش در فتنه 88 و قهر کروبی، از کشور گریخت و هم اکنون به عنوان عضو دون‌پایه با صدای آمریکا همکاری می‌کند.
از سوی دیگر روزنامه «بهار» با اولی هاینونن معاون سابق مدیر کل آژانس و مرتبط با سازمان سیا مصاحبه کرد و در تیتر اصلی صفحه اول خود از قول وی مدعی شد «پی‌ام‌دی مانع لغو تحریم‌ها نیست». این روزنامه در سرمقاله خود برخلاف تیتر مذکور که در صدد توجیه گزارش منفی آژانس است، مدعی شده که ماجرای پی‌ام‌دی بازی سیاسی است و در تیر ماه که توافق برجام اعلام شد، بسته شد!
این روزنامه اجاره‌ای همان نشریه‌ای است که پیش از این چند بار- از جمله به خاطر انکار ولایت امیر مؤمنان علی علیه‌السلام- توقیف شده است.
برخلاف ادعای روزنامه بهار اولاً پرونده پی‌ام‌دی بسته نشده- که اگر بسته شده بود نیازی به توجیه باز بودن پرونده از زبان هاینونن نبود- و ثانیاً بازماندن پرونده به معنای معامله‌ای نابرابر با غرب است  به این معنا که ایران نقداً 14هزار سانتریفیوژ از مجموع 19 هزار دستگاه‌ها را از دور خارج می‌کند، 10 هزار تن ذخایر اورانیوم غنی شده را به خارج می‌فرستد و رآکتور آب سنگین اراک را تغییر ماهیت می‌دهد اما در مقابل پرونده بهانه‌جویی غرب و آژانس بی هیچ مستندی گشوده می‌ماند؛ و چون گزارش‌های آژانس لازمه تعلیق یا بازگشت تحریم‌هاست بنابراین کشور ما تبدیل به طرف بازنده و در معرض تهدید این معامله نامتوازن می‌شود.
رهبر معظم انقلاب بسته شدن پی‌ام‌دی را شرط مبادله ذخایر اورانیوم و باز طراحی رآکتور آب سنگین اراک اعلام کرده‌اند.

آقای آشنا! با این حساب نفوذی‌ها غریبه نیستند
مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور می‌گوید نفوذگران اغلب دلسوزتر از همه دلسوزان هستند.
حسام‌الدین آشنا در سرمقاله روزنامه تازه‌تأسیس وقایع اتفاقیه (وابسته به صادق خرازی و با سردبیری شهاب طباطبایی از اعضای حزب منحله مشارکت) نوشت: بی‌تردید استفاده از منابع عمومی و بودجه بیت‌المال برای تخریب اعتماد عمومی جامعه باید متوقف شود. متأسفانه برخی جریان‌های رسانه‌ای و سیاسی با استفاده نادرست از مفهومی راهبردی و بسیار خطیر مانند «نفوذ» به حساسیت مردم نسبت به نفوذگری واقعی دشمنان در اقتصاد، سیاست و فرهنگ که غالباً هم در لباس افراط خود را نشان می‌دهند، به جامعه ضربه زدند. تجربه ما نشان می‌دهد که نفوذگران اغلب دلسوزتر از همه دلسوزان و دلواپس‌تر از همه دلواپسان شعار می‌دهند، اما در عمل با استفاده از دو تاکتیک، یعنی ارائه برآورد بیشینه از توان دشمن و برآورد کمینه از توان ملی و تاکتیک دوم برآورد کمینه از توان دشمن و برآورد بیشینه از توان خودی به اعتماد عمومی ضربه می‌زنند.
درباره این تحلیل شایان ذکر است که شگرد ارائه برآورد بیشینه از توان دشمن و برآورد کمینه از توان خودی و ضربه به اعتماد عمومی دست بر قضا به وفور از سوی برخی مدیران دولتی و طیفی از مدعیان حمایت از دولت عنوان شده است؛ نظیر اینکه آمریکا کدخدا و ابرقدرت برتر است، حتی آب خوردن و هوای تنفس ما هم به لغو تحریم‌ها وابسته است، آمریکا در کمتر از 5 دقیقه می‌تواند تمام قدرت دفاعی ما را منهدم کند، ما جز در تهیه قورمه‌سبزی و آبگوشت بزباش در هیچ فناوری دیگری قدرت رقابت با غرب را نداریم، باید برای اداره دستگاه‌های دولت از غرب مدیر وارد کنیم، اگر توافق نمی‌کردیم کشور در کام جنگ فرو می‌رفت، خزانه خالی است و...

از هیاهوی زنجیره‌ای تا درز ناگهانی ماجرای دکل نفتی گمشده!
رسانه‌های زنجیره‌ای که با داعیه مقابله با فساد به موضوع دکل گمشده نفتی پرداختند، پس از آن که پای آقازاده وزیر اصلاحات به میان آمد پیگیری موضوع را متوقف کردند!
به گزارش راه دانا، در اواسط سال 93 یک مقام آگاه در وزارت نفت اعلام کرد که علیرغم گذشت یک سال از پرداخت کل بهای 87 میلیون دلاری یک دستگاه دکل حفاری نفتی از سوی یک شرکت ایرانی به یک فروشنده خارجی، هنوز خبری از این دکل نیست و دو نهاد نظارتی احتمال وقوع فساد در این پرونده را بررسی می‌کنند. بعد از تشکیل پرونده تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت تاسیسات دریایی از سوی کمیسیون انرژی در مجلس مشخص شد دکل دیگری هم سال‌ها پیش خریداری شده اما به دلیل مشکلات متعدد سال‌هاست که در بندر شارجه مانده و اساسا در کشور مورد استفاده قرار نگرفته است.
در همین راستا، تخلفات احتمالی مطرح شده از سوی نمایندگان از ابتدای تشکیل شرکت تاسیسات دریایی تاکنون به خصوص در دولت‌های هشتم، نهم و دهم رخ داده‌اند، اما نکته جالب اینجا است که رسانه‌های جریان سیاسی خاص در آن زمان یعنی 10 ماه پیش تمایلی به انعکاس این اخبار نشان ندادند و در عین حال، به طور کلی از تخلفات مربوط به قبل از دولت‌‌های نهم و دهم چشم پوشیدند. چنانکه امروز هم از نقش پسر یکی از وزرای مشهور دوره اصلاحات در دلالی دکل‌های نفتی و از جمله دکل اخیر سخنی نمی‌‌گویند.
خبرها حاکی از آن بود که دکل فروچونا (که به نام شرکت فروشنده یعنی «دین» نیز مشهور شده است) در حال حاضر به شرکت دیگری فروخته شده و در حال حفاری است اما دکل گلوبال پرل که در زمان مدیر منصوب زنگنه و نزدیک به یکی از خانواده‌‌های بسیار قدرتمند ایران خریداری شد به حدی در طوفان کاترینا آسیب دیده بود که اساسا بازسازی و استفاده از آن امکان‌پذیر نشده است.
برخی از سایت‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای که در ابتدا گمان می‌کردند دکل‌‌های گم شده در دولت نهم و دهم گم شده با مانور بر روی این موضوع سعی کردند این موضوع را نیز به جنجالی برای تخریب دولت سابق تبدیل کنند. با ادامه ماجرا و روشن شدن ابعاد این موضوع رسانه‌های زنجیره‌ای با سکوت درباره دکل‌های گم شده از کنار آن گذشتند؛ این در حالی بود که ماجرای دکل نفتی تا مدت‌ها به صدر اخبار رسانه‌های زنجیره‌ای و اصلاح‌طلب تبدیل شده بود. نکته جالب توجه در این رسانه‌ها این است که این رسانه‌ها با گذشت یک هفته بعد از بازداشت فرزند عطاءا... مهاجرانی در این رابطه تاکنون خبر یا واکنشی از این موضوع منتشر نکرده‌اند.
باید این سوال را از رسانه‌های زنجیره‌ای پرسید که چرا درباره فساد به این بزرگی در دولت اصلاحات مسیر سکوت را در پیش گرفته‌اند؟

آمریکا: برجام الزام‌آور نیست اما ایران به طور کامل پایبند باشد!
وزارت خارجه آمریکا در اقدامی که سوءظن‌‌ها نسبت به اجرای برجام را بیشتر می‌کند مدعی شد توافق هسته‌ای با ایران قانونا الزام‌آور نیست.
به گزارش رسانه‌های اروپایی و آمریکا، وزارت خارجه آمریکا به تازگی در نامه‌ای اعلام کرد که توافق هسته‌ای ژوییه (تیر) گذشته بین ایران و گروه پنج به علاوه یک فاقد شالوده «قانونی الزام‌آور» است.
«جولیا فریفلد»  دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور قانونگذاری در نامه‌ای که مورخ 19 نوامبر (28 آبان) برای دفتر «مایک پمپئو» نماینده جمهوری‌خواه  ایالت کانزاس ارسال شد، مدعی شد: توافقی که دولت «باراک اوباما»  به عنوان اقدامی نتیجه بخش برای متوقف کردن برنامه گسترش تسلیحات هسته‌ای ایران ارائه داد، یک «تعهد سیاسی»  محسوب می‌شود.
در نامه مذکور آمده است: موفقیت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به این موضوع بستگی ندارد که آیا توافق قانونا الزام‌آور است یا این که امضا شده یا نه، بلکه موفقیت این توافق به اقدامات راستی‌آزمایی گسترده که ما وضع کرده‌ایم و نیز درک ایران از این موضوع بستگی دارد که می‌توانیم در صورت پایبند نبودن ایران به تعهداتش بار دیگر تحریم‌های این کشور را بازگردانیم.
دولت آمریکا کاملا متعهد است اطلاعاتی را برای اطمینان از شفافیت کامل در اجرای برجام ارائه دهد.
پایگاه خبری بریت بارت نیوز پیشتر گزارش داده بود که این توافق فاقد چارچوب قانونی است زیرا هرگز به عنوان یک معاهده به سنای آمریکا ارائه نشده است.
به نوشته این رسانه‌ آمریکایی، تقریبا چهارماه پس از این توافق، وزارت خارجه آمریکا در نهایت غیرقانونی بودن این توافق را پذیرفت.
تاکید بر الزام‌آور نبودن و سیاسی بودن برجام از سوی آمریکایی‌ها در حالی است که طبق این توافق تعهدات سنگینی بر دوش ایران گذاشته شده و این تعهدات برگشت‌ناپذیر است یا سالها زمان می‌برد تا امتیازات داده شده جبران شود.  و در مقابل غربی‌ها طبق همین تلقی از توافق (الزام‌آور نبودن) می‌توانند پس از اخذ برخی امتیازات، زیر تعهد خود بزنند و تحریم‌ها را با بهانه‌های مختلف احیا کنند یا حتی توسعه دهند.
همزمان با اظهارات «فریفلد»، مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه گفت: انتظار داریم ایران به طور کامل به گام‌هایی که باید مطابق با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بردارد، پایبند باشد.

رضایت دولت از گران شدن ارز به موازات کاهش ارزش پول ملی
یک روزنامه حامی دولت با اشاره به صعود قیمت دلار به بالای 3600 تومان احتمال داد این رقم تا 4 هزار تومان نیز برسد. قیمت دلار دیروز به 3660 تومان صعود کرد.
روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: مردم از دلالان حاشیه خیابان و صرافان می‌پرسند دلار باز هم گران می‌شود؟ نرخ دلار هر چند ثباتی نسبی را در دو سال گذشته تجربه کرده است اما دو ماهی است نوسان‌ها رو به افزایش است. نوسان نرخ دلار در ماه‌های گذشته سبب شده است بسیاری نسبت به روند صعودی نرخ دلار هشدار بدهند. افزایش نرخ دلار در روز گذشته چندان چشمگیر نبود اما ماندگاری دلار بالای 3600 تومان سبب شد بسیاری از فعالان بازار در ارزیابی‌های‌شان تجدیدنظر کنند. می‌گویند دلار حرکت خود را به سمت کانال 4000 تومانی ادامه خواهد داد.
اعتماد می‌افزاید: در حالی که نرخ دلار میلی به پایین آمدن از نردبان قیمت ندارد،  سخنگوی دولت از کاهش قیمت ارز صحبت می‌کند وزیر اقتصاد محتاطانه از مقطعی بودن نوسان بازار ارز خبر می‌دهد.
احمد حاتمی‌یزد مدیرعامل سابق بانک صادرات و کارشناس مسائل پولی و مالی، در گفت‌وگو با «اعتماد»، اعلام کرد: روند افزایشی قیمت دلار از ابتدای سال جاری وجود داشته و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور احتمالا تا آخر سال هم این روند ادامه پیدا می‌کند. به همین خاطر من قبول ندارم که از نوسان قیمت دلار صحبت کنیم چون مشخصا قیمت دلار افزایشی است و اگر کاهش قیمتی هم در انتهای روز  رخ می‌دهد نمایشی است.
افسارگسیختگی قیمت دلار و افزایش 700 تومانی قیمت آن در طول 2 سال گذشته، موجب ایجاد رانت‌ شده و برخی محافل و بانک‌های خاص مرتبط با دولت از واسطه‌گری توزیع دلار در بازار سودهای هنگفتی را به دست آورده‌اند ضمن اینکه بنابر برخی گزارش‌ها دولت از گران شدن نرخ دلار به خاطر افزایش درآمدهای خود دفاع می‌کند هر چند که این امر به معنای کاهش قدرت خرید مردم است.

بازی تزویرآمیز مدعیان اصلاح‌طلبی با حامیان دولت در انتخابات
در حالی که بیش از سه ماه به انتخابات اسفندماه مجلس باقی مانده است، اختلاف‌ میان اصلاح‌طلبان و طیف نزدیک به دولت به مرحله تقابل و رویارویی رسیده است. به گزارش رجانیوز، درگیری محور اصلاحات - اعتدال آنچنان بالا گرفته که حتی روزنامه‌های زنجیره‌ای طرفین نیز به ناچار به این اختلافات اذعان نموده‌اند و حال در تلاش‌اند تا با سلب مسئولیت از خود، مسئولیت این درگیری و عواقب احتمالی آن را به گردن دیگری بیاندازند.
روزنامه آرمان- رسانه  منتسب به خاندان هاشمی- با علنی کردن این اختلافات، اصلاح‌طلبان را متهم به عبور از روحانی با پوشش اعتدال کرد و روز دوشنبه 25 آبان ماه 94 در مطلبی با عنوان «عبور از روحانی با رمز اعتدال»، اصلاح‌طلبان را مورد حمله شدید قرار داد و آنان را متهم به عبور چراغ خاموش از روحانی نمود.
اما این پایان کار نبود و روزنامه آرمان مجددا یک هفته بعد  روز دوشنبه دوم آذر، با انتشار مطلبی تحت عنوان «جدایی حامیان دولت از اصلاحات»، بخش دیگری از اختلافات میان دولت و اصلاحات را علنی نمود. این روزنامه با استناد به بخشی از گفت‌وگوی خود با غلامعلی دهقان، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه - از احزاب نزدیک به دولت و شخص حسن روحانی- مبنی بر اعلام جدایی این حزب از اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی، نسبت به جدا شدن بخش زیادی از حامیان دولت از اصلاحات هشدار داد و علت آن را تلویحا تنگ‌نظری‌ها و انحصار‌طلبی‌های اصلاح‌طلبان نامید تا دیگر کسی نتواند این اختلافات را انکار کند.
از سوی دیگر آفتاب یزد با نگارش مطلبی در واکنش به بالا گرفتن اختلافات میان اعتدال و اصلاحات، تلاش نمود تا با فرافکنی، رقیب را به اختلاف‌افکنی متهم کند: «اما جناح‌راستی‌ها که تا به امروز نتوانستند راه به جایی برند و حربه‌های قبلی شان در اختلاف‌افکنی میان اصلاح‌طلبان شکست خورد و پروپاگاندای آنها بعد از چند هفته پیاپی و تلاش بی‌وقفه ناباورانه خاموش شد، سرخورده از اختلاف‌افکنی در میان احزاب اصلاح‌طلب به فکر بازی دیگری افتاده‌اند و برای همین در حالی که 3 ماه مانده به انتخابات مجلس دهم، بنای ایجاد شائبه جدایی و عبور اصلاح‌طلبان از دولت را با شور و شوق خاصی در سرمی‌پرورانند».
این روزنامه همچنین در واکنشی شتاب‌زده در گفت‌وگو با مرعشی تلاش نمود تا نشان دهد که اصلاحات و اعتدال در یک جبهه، آماده فتح بهارستان هستند.
رجانیوز در ادامه این گزارش می‌نویسد، در حالی که تنها 3 ماه به انتخابات مجلس باقی مانده است، به نظر می‌رسد که اختلافات اصلاحات و اعتدال به اندازه‌ای بالا گرفته است که بعید است بتوان انتظار اجماع را از آنان داشت اما با بررسی کلی مواضع دو طرف می‌توان اجمالا پرده از دلایل این اتفاقات برداشت. به نظر می‌رسد  یکی از نقاط افتراق نظر دولتی‌ها و جریان‌های هم طیف با آن و اصلاحات، شخص لاریجانی و چگونگی تعامل آتی با وی در انتخابات باشد. در حالی که دهقان و حزب اعتدال و توسعه به عنوان نزدیک‌ترین حزب به حسن روحانی در تلاش‌اند تا با طیف موسوم به اصولگرایان معتدل و شخص لاریجانی تعامل نمایند اصلاح‌طلبان به رغم پالس‌های مثبت لاریجانی به آنها و تلاش همه جانبه وی در تصویب برجام حاضر به تعامل با وی نیستند.
همچنین به نظر می‌رسد با توجه به عملکرد روحانی در عرصه اقتصاد و سیاست طی دو سال گذشته و سرخوردگی بخش قابل توجهی از حامیان وی در این مدت از رای دادن به او اصلاح‌طلبان تلاش دارند تا با جدا کردن راه خود از دولت و جریان‌های نزدیک به دولت، هزینه ناکارآمدی دولت را با ریزش اندک بدنه اجتماعی خود و از دست دادن احتمالی کرسی‌های مجلس نپردازند و بدین طریق اندک امید خود برای راهیابی به مجلس را حفظ نمایند.
در این میان به نظر می‌رسد نگاه اصلاح‌طلبان به روحانی، یک نگاه کاملا ابزاری، سیاسی و مصرفی بوده و به مرور خط‌کشی میان اصلاح‌طلبان و دولت نیز آشکارتر می‌گردد.


آنفلوآنزای اقتصادی با دادن آدرس داروخانه درمان نمی‌شود
نیلی یکی از برنامه‌ریزان اقتصادی دولت در میزگرد ماهنامه آینده‌نگر گفته است؛ «این که سال قبل برای خروج از رکود، بسته نوشته بودیم، امسال هم همین کار را کردیم، مانند این است که کسی سال قبل سرما خورده باشد و امسال هم دوباره سرما بخوریم، بنابراین این کار ما طبیعی است.»
این سخن نیلی اشاره دارد به انتقاد کارشناسان اقتصادی که گفته بودند؛ «بسته خروج از رکود، همان بسته سال 93 با تغییر واژگان است. اگر بسته سال قبل اجرا شده، چرا اقتصاد از رکود خارج نشد؟»
پاسخ نیلی هم در نوع خود جالب توجه است چرا که «رکود سنگین اقتصاد» را به «سرماخوردگی» تشبیه می‌کنند درحالی که براساس نامه چندی قبل چهار وزیر کابینه یازدهم، ابعاد این بیماری بیشتر شبیه آنفلوآنزایی کشنده است تا یک سرماخوردگی ساده! و البته بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ نسخه‌ای هم که دولت برای این به ظاهر سرماخوردگی پیچیده بود عملاً اجرا نشد.
برای اثبات این ادعا تنها به بند یک سیاست‌های خروج از رکود پارسال اشاره می‌کنیم که دولت آورده بود؛ «مدیریت و کاهش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها». حال آنکه بررسی آمارهای اقتصادی سال 93 نشان می‌دهد فقط «بدهی‌ بانک‌های تجاری به بانک مرکزی»، 444 درصد رشد داشته! و از رقم حدود 6 هزار میلیارد تومان در سال 92 به رقم حدود 30 هزار میلیارد تومان در سال 93 افزایش یافته است و البته باید از بانک مرکزی سوال کرد که این 24 هزار میلیارد کجا رفته است؟ آیا به بخش‌های تولیدی تعلق یافته؟! که اگر چنین بود که باز هم اقتصاد به رکود باز نمی‌گشت و مجبور به نوشتن «بسته خروج از رکود دوم» نمی‌شدید.
این مسئله نشان می‌دهد دولت نه‌تنها «درد اقتصاد» را به درستی نمی‌داند، بلکه به نسخه‌ای که خود برای آن پیچیده هم عمل نکرده است! و این بماند که اساتید اقتصاد «طرح خروج از رکود پارسال» دولت را بیشتر به «نشان دادن آدرس داروخانه» تشبیه می‌کردند تا «نسخه پیچی!»

** وطن امروز

شاید روحانی اولین رئیس‌جمهور 4 ساله باشد

محمدرضا تاجیک می‌گوید بعید نیست روحانی اولین رئیس‌جمهور 4 ساله بعد از انقلاب باشد. به گزارش تسنیم، محمدرضا تاجیک که از تئوریسین‌های جناح دوم‌خرداد است به روزنامه اعتماد گفت: معتقدم نامی از گفتمان اعتدال وجود دارد و هنوز هیچ تصویری ارائه نشده است تا بتوانیم جدی‌تر حرف بزنیم.  تاجیک افزود: صدای پای بحران‌ها به گوش می‌رسد. قبل از اینکه این بحران‌ها چهره زمخت خود را به ما نشان دهند باید جلوی آنها را گرفت. دولت باید آستین بالا بزند. تیم خود را آماده کند یا با شرایط روز تغییر دهد و از نیروهای فکری جامعه استفاده کند.  وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با تاکید بر اینکه «تردید ندارم دولت نیاز به ترمیم دارد»، تصریح کرد: بافت و تافت دولت را در سطح بالا چندان همگون نمی‌بینم. رابطه تنگاتنگ میان رئیس‌جمهور و برخی وزرای او نمی‌بینم. از سوی دیگر دغدغه‌های کنونی رئیس‌جمهور را بسیار خاص می‌بینم.  او همچنین در پاسخ به این سوال که اگر دولت نتواند مشکلات را در دوران پساتحریم حل کند می‌توان پیش‌بینی کرد دولت روحانی نخستین دولت 4 ساله در تاریخ سیاسی بعد از انقلاب باشد؟ می‌گوید: بعید نمی‌دانم اما این را منوط می‌کنم به اینکه چه آلترناتیوی در مقابل او شکل می‌گیرد. 4 ساله شدن دولت روحانی در صورتی است که رقیب به این زیرکی و توانمندی رسیده باشد که بعید می‌دانم اما بستگی دارد که در آستانه انتخابات چه اتفاقی بیفتد.

خدمات‌رسانی سپاه به زائران با اردوگاهی ۶هزار نفری در مرز مهران

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: سپاه پاسداران برای رفاه حال زوار با ایجاد اردوگاهی 6 هزار نفری در پایانه مرزی مهران تمام تلاش خود را برای خدمت به این عزیزان به کار گرفته است. به گزارش مهر، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی صبح دیروز در بازدید از مرز بین‌المللی مهران اظهار داشت: سپاه تمام تلاش و توان خود را در تمام حوزه‌ها به کار گرفته تا زائران اباعبدالله الحسین(ع) با خیالی آسوده سفر زیارتی خوبی را تجربه کنند.  وی با اشاره به خطر داعش برای کشورهای همسایه گفت: ایران در حال حاضر در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده و در این راه از کوچک‌ترین تلاشی فروگذار نیست. جانشین فرمانده سپاه اظهار کرد: الحمدلله سپاه اشراف کاملی بر مناطق مرزی داشته و اجازه حرکت دشمنان را از آنها گرفته است.  وی در ادامه با تقدیر از عوامل اجرایی و خادمان اربعین گفت: سپاه پاسداران برای رفاه حال زوار با ایجاد اردوگاهی 6 هزار نفری در پایانه مرزی مهران تمام تلاش خود را برای خدمت به این عزیزان به کار گرفته است.  سردار سلامی افزود: برای بهداشت و سلامت زائران نیز بیمارستان صحرایی در مرز ایجاد شده تا به زائران خدمت‌رسانی کند.

مراسم ترحیم مرحوم رکن‌آبادی امروز در دانشگاه امام صادق(ع)

مراسم ترحیم سفیر سابق ایران در لبنان امروز یکشنبه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود.  دانشگاه امام صادق(ع) در اطلاعیه‌ای از عموم مومنان و امت ولایی برای شرکت در مراسم ترحیم دیپلمات بسیجی شهید غضنفر رکن‌آبادی که در فاجعه منا دعوت حق را لبیک گفت، دعوت کرد.
متن این اطلاعیه به شرح زیر است:
بالاخره پس از انتظاری 2 ماهه پیکر مطهر مهاجر الی‌الله دیپلمات بسیجی میهمان حرم امن الهی دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع) شهید دکتر غضنفر رکن‌آبادی به میهن اسلامی بازگشت و روز جمعه در نماز جمعه دشمن‌شکن تهران با تشییع باشکوه و اقامه نماز پیکر مطهرش در امامزاده پنج‌تن تهران به روضه رضوان پیوست. ضمن اظهار برائت و نفرت از ظالمان به حرم امن الهی و خائنان به حرمین شریفین که موجب این جنایت و کشتار بیش از 7 هزار تن از حجاج بیت‌الله شدند، مجلس ترحیم این شهید مظلوم فاجعه منا که با لب‌تشنه و مظلومانه جان داد، روز یکشنبه از سوی خانواده وی در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود. از عموم مؤمنان و امت ولایی در آستانه اربعین سالار شهیدان دعوت می‌شود در این مراسم شرکت نمایند:
یکشنبه 8/9/94 از ساعت 15:30 تا 17، بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، دانشگاه
امام صادق‌(ع).


** خراسان

3 دستور چغندر قندی کابینه برای احیای دریاچه ارومیه


بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه که با توجه به درخواست ستاد احیای دریاچه ارومیه صادر شده، مقرر شده است وزارت صنعت با استفاده از قوانین و مقررات مربوط، کارخانجات قند خارج از استان آذربایجان غربی را از انعقاد قرارداد و خرید چغندر قند از چغندرکاران داخل این استان منع کند و علاوه بر اجرای تمهیداتی برای کاهش سطح تولید این محصول در استان یاد شده، از خروج ریشه چغندر قند از آذربایجان غربی ممانعت به عمل خواهد آمد.


عقب نشینی برخی مسئولان از دستور مهم بیمه ای دولت


در حالی که بر اساس ابلاغیه اردیبهشت ماه سال گذشته هیئت دولت، مقرر شده بود وزارت اقتصاد برای اصلاح نرخ‌گذاری بیمه وسایل نقلیه با تاکید بر اهرم های مهمی مانند میزان آلایندگی هوا و سال خودرو، ظرف شش ماه از زمان ابلاغ این دستور اقدام کند، بر اساس درخواست برخی مسئولان اقتصادی کابینه که مورد موافقت ابتدایی مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری نیز قرار گرفته، مقرر شده این دستور مهم با توجه به برخی تبعات و نبود زیرساخت های لازم، حذف شود.

** رسالت
انجام يک دستور رسانه اي!
چندي پيش يکي از سران فتنه در ديدار با شبکه رسانه هاي دوم خردادي گفته بود؛ «شما بايد احمدي نژاد را روي آنتن نگه داريد، ما بايد احمدي نژاد را تحريک کنيم وارد انتخابات شود، خبرها و سفرهايش را پوشش دهيم. با بودن او نياز نيست ما با حريف درگير شويم.» همچنين وي در ديداري ديگر گفته بود؛ «اخبار مربوط به روند همگرايي اصولگرايان، نگران کننده است.» روز جمعه
احمدي نژاد در مراسم تشييع رکن آبادي شرکت کرد. با آنکه او به سئوالات هيچ خبرنگاري پاسخ نداده بود، اما رسانه هاي دوم خردادي کلي خبر و تحليل و گزارش از اين حضور تهيه کردند که زينت بخش صفحه اول اين روزنامه ها بود. اين يعني انجام يک دستور رسانه اي!
 بايد ديد آن که آنها را مأمور اين قصه کرده بود، چه نمره اي به هر يک خواهد داد؟ گفته مي شود سکوت احمدي نژاد براي خنثي کردن اين توطئه است. بايد ديد پروژه به اصطلاح تحريک احمدي نژاد توسط اهل فتنه، چقدر جواب مي دهد؟!

سربازگيري از حريف در انتخابات مجلس!

کرباسچي دبير کل کارگزاران، ديروز در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «بايد از طرف مقابل، يارگيري کنيم.» وي تأکيد کرد: «کار ما بايد اين باشد که در جهت پيشبرد سياست هاي اصلاح طلبانه، يارگيري کنيم و براي ما مهم نباشد که اگر کسي در گذشته هر اشکالي داشته يا هر موضعي در برابر ما داشته، از او استفاده نکنيم.» وي با اشاره به انتخابات سال 92 و موضوع تصويب برجام گفت: «در انتخابات سال 92 و سياست خارجي، ما همين کار را انجام داديم. اين سياست درستي است. مرحله بعدي مربوط به مجلس است و ضرورتي ندارد که الآن در باره اش صحبت کرد... سربازگيري از جبهه مقابل در انتخابات مجلس هم مي تواند اتفاق بيفتد.» کرباسچي صادقانه و بي پرده سخن از پروژه سربازگيري به ميان آورده است. بايد ديد از اصولگرايان آيا کسي رغبت دارد براي سربازي به پادگان اصلاح طلبان، آن هم براي کمک به تيپ يا هنگ کارگزاران برود؟

انحلال ما قانوني نيست!

جبهه مشارکت با انتشار اطلاعيه اي در سايت هاي ضد انقلابي اعلام کرده است؛ «انحلال ما قانوني نيست»! در اين اطلاعيه آمده است: «با تغيير فضاي سياسي، فعاليت خود را از سر مي گيريم.» جبهه مشارکت در فتنه 88 دست در دست سرويس هاي امنيتي آمريکا، اسرائيل و انگليس، اقتدار و امنيت ملي ايران را هدف قرار دادند و در فتنه 88 مشارکت مستقيم داشتند. تعدادي از کادرهاي آنها به دليل حضور در آشوب هاي خياباني و آسيب زدن به اموال عمومي و مردم، به زندان افتادند. آنها با دروغ تقلب که رمز آشوب بود، به خيابان ها آمدند. قيام 9 دي ملت ايران، پايان بخش فتنه بود. آنها فکر مي کردند آب ها از آسياب افتاده است. همان طور که نتيجه انتخابات را منوط به نظر خود کرده بودند و رأي نهادهاي فيصله بخش و مردم را به رسميت نمي شناختند، در مورد دادگاه هم رأي دادگاه مبني بر غير قانوني بودن فعاليت حزبي خود را برنمي تابند و براي رد آن، براي خود حق وتو قائل هستند.

استبداد ديني چيست و مصداق آن کدام است؟

حجت الاسلام محمد سروش محلاتي در همايش کيش مهر به مناسبت گراميداشت علامه طباطبايي (ره) راجع به استبداد ديني داد سخن داده است. محسن آرمين عضو برجسته سازمان منحله مجاهدين انقلاب هم در اين نشست در مذمت استبداد ديني از منظر علامه طباطبايي و آيت الله طالقاني سخن ها گفته است. انجمن اسلامي دانشجويان دانشکده هاي فني و علوم اجتماعي تهران، مبتکر اين نشست بود. متأسفانه در اين نشست نه سخنرانان و نه دانشجويان پرسشگر حتي يک سئوال در مورد مصاديق استبداد ديني که اکنون در عراق و سوريه تحت عنوان «داعش»، جان و مال و ناموس مسلمانان منطقه و جهان را تهديد مي کنند، نپرسيده اند. بايد از اين جماعت به ويژه سخنران پرسيد مصداق استبداد ديني در عصر ما چيست؟ و سرانگشت اشاره شما به کدام سو مي چرخد؟! امروز آمريکا بزرگ ترين مدافع استبداد ديني در منطقه براي مهار بيداري اسلامي است. چرا در اين نشست به جنايات آمريکا و هم پيمانانش در حمايت از استبداد ديني که نماد آن داعش است، اشاره نشد؟! بايد ديد جغرافياي سخن سخنرانان اين نشست چه سرزميني را در بر مي گيرد؟ انعکاس اين سخنراني ها در سايت کلمه و ديگر سايت هاي ضد انقلاب، سمت و سوي اين جغرافيا را نشان مي دهد.

جاسوسان دستگير شده از جان کري دستور مي ‌گرفتند

سردار نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه شهر ري گفت: آمريکا آن قدر وقيح است که مقامات سياسي و مسئولينش شخصا هدايت فعاليت‌هاي براندازي نظام اسلامي را برعهده دارند. معمولا کشورهاي مستکبر براي آشوب در ساير جوامع از طريق دستگاه‌هاي اطلاعاتي خود عمل مي‌کنند، نه رجال شناخته‌ شده‌ سياسي‌شان. اما دولتمردان آمريکا آن قدر بي‌چشم و رو هستند که در همان حالي که شبانه‌روز براي مذاکره و گرفتن عکس يادگاري با مسئولين کشور ما در راستاي موجه نشان دادن چهره کريه شان منت‌کشي و التماس مي‌کنند، همزمان عمليات براندازي را نيز شخصا بر عهده دارند! وي با اشاره به اطلاعات حاصله از اعترافات مهم جاسوسان برانداز دستگير شده در فعاليت‌هاي اطلاعاتي اخير گفت: آمريکا بيش از دو ميليارد دلار بودجه سري براي براندازي جمهوري اسلامي اختصاص داده که 200 ميليون دلار آن صرفا تحت مديريت شخص جان کري (وزير امور خارجه آمريکا) هزينه مي‌شود. همين آقايي که پشت ميز مذاکره لبخند مي‌زند و کم مانده براي مذاکره اشک شوق هم بريزد، 34 پروژه براندازي را شخصا برنامه ‌ريزي کرده و در حال مديريت و هدايت آنهاست.

نبش قبر نوه امام موسي كاظم (ع) در سوريه

به گزارش جام نيوز، تروريست‌هاي ‏داعش با نبش قبر فاطمه بنت نهبان، نوه هفتمين امام شيعيان، باب الحوائج، حضرت موسي بن جعفر (عليه السلام) در حلب، بقاياي پيکر مطهر ايشان را از قبر خارج کردند. تروريست‌هاي داعش، بارها تهديد کرده‌اند در صورت مسلط شدن بر شام، بارگاه عقيله بني هاشم، حضرت زينب کبري (سلام الله عليها) در ‏زينبيه دمشق را با خاک يکسان خواهند کرد و نام آن منطقه را به يزيديه تبديل مي‌کنند و مجسمه‌اي از يزيد در حالي ‌که سر مطهر سيد الشهداء (ع)را در دستان ناپاکش گرفته است در ورودي آن قرار مي‌دهند!

دستگيري تروريست ها پيش از حمله به زائران اربعين

رسانه‌هاي عراق از دستگيري دو تروريستي که درصدد حمله به زائران اربعين حسيني در جنوب بغداد بودند، خبر دادند.  به گزارش شيعه آنلاين، «سعد معن» سخنگوي عمليات بغداد در بيانيه‌اي گفت: يک يگان از نيروهاي امنيتي با تکيه به اطلاعات موثق، توانستند دو تروريست را که براي حمله به زائران اربعين در منطقه الدوره در جنوب بغداد تلاش مي‌کردند و يکي از آنها بمبي در داخل خودروي خود به همراه داشت، دستگير کنند. «معن» همچنين از دستگيري چهار تروريست تحت پيگرد از سوي نيروهاي عمليات بغداد خبر داد که براي حمله به شهروندان در منطقه الکرغول در جنوب پايتخت برنامه ريزي‌ مي‌کردند.

** جمهوری اسلامی

همکاری دستگاه‌های اجرایی با یک روزنامه خاص برای انتشار گزارش عملکرد رئیس‌جمهور
استاندار آذربایجان غربی بخشنامه ارسالی به فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی استان مبنی بر همکاری با یک روزنامه خاص (ایران) برای انتشار گزارش عملکرد و ارائه سفر رئیس‌جمهور را لغو کرد. قربانعلی سعادت پیش از ظهر شنبه در گفتگو با رسانه‌های گروهی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی مبنی بر چرایی صدور چنین بخشنامه‌ای، ضمن اظهار بی‌اطلاعی از آن، گفت: با جدیت موضوع را بررسی و دستور ابطال آن را صادر خواهم کرد. وی در پاسخ به واکنش نماینده روزنامه ایران مبنی بر اینکه روزنامه ایران روزنامه دولت است و باید این کار در این روزنامه صورت گیرد اظهار داشت: ضرورتی ندارد و منطقی نیست که دولت برای انعکاس عملکرد خود به روزنامه خودش هزینه پرداخت نماید. سعادت افزود: اگر روزنامه ایران خود را ارگان دولت می‌داند باید انعکاس عملکرد دولت در آن رایگان و بدون هزینه باشد. چندی قبل طی بخشنامه‌ای به فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان توصیه شد با روزنامه ایران برای انتشار گزارش عملکرد خود با پرداخت 500 هزار تومان برای هر صفحه روزنامه همکاری کنند.
واگذاری کل ناوگان ریلی کشور به بخش خصوصی
معاون مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی در امور مسافری گفت: در دولت گذشته کل ناوگان ریلی کشور به بخش خصوصی واگذار شده که متاسفانه بخشی از این واگذاری بدون کار کارشناسی انجام گرفته است. به گزارش خبرنگار ستون جهت اطلاع از زنجان، مهندس راشدی در حاشیه بهره‌برداری از طرح‌های راه آهن منطقه شمالغرب گفت: با واگذاری کل ناوگان ریلی کشور به بخش خصوصی، ضربه زیادی به بخش مسافری وارد شده و به جای کاهش سن متوسط ناوگان ریلی، با افزایش نیز مواجه شده ایم. وی افزود: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته توسط راه آهن و تعدادی از شرکت‌ها برای خرید و بازسازی ناوگان ریلی، تا پایان سال جاری شاهد تغییرات چشمگیری در ناوگان ریلی منطقه شمالغرب خواهیم بود.
نبش قبر فاطمه بنت نهبان توسط تروریست ها
تروریست‌های ‫ داعش با نبش قبر فاطمه بنت نهبان، نوه هفتمین امام ‫ شیعیان، باب الحوائج، حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) در حلب، بقایای پیکر مطهر ایشان را از قبر خارج کردند. تروریست‌های داعش بارها تهدید کرده‌اند در صورت مسلط شدن بر شام، بارگاه عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبری (سلام‌الله علیها) در ‫‏ «زینبیه» دمشق را با خاک یکسان خواهند کرد و نام آن منطقه را به یزیدیه تبدیل می‌کنند و مجسمه‌ای از یزید در حالی‌که سر مطهر ‫‏ سیدالشهداء را در دستان ناپاکش گرفته است در ورودی آن قرار می‌دهند. مدافعان غیور حرم حضرت زینب که از ملیت‌های مختلف هستند هم قسم شده‌اند کاری کنند که تروریست‌ها آرزوی این خیانت را به گور ببرند.

وعده بستن مساجد بدون مجوز قانونی در ایتالیا
آنجلینو آلفانو وزیر کشور ایتالیا وعده بستن مساجد بدون مجوز قانونی در این کشور را داد. به گزارش روزنامه «ایل مساجرو»، آلفانو با اشاره به پدیده مساجدی که اغلب در اماکنی مانند گاراژها فعالیت می‌کنند، گفت: در ایتالیا چهار مسجد و 800 عبادتگاه برای مسلمانان وجود دارد. ما اماکن عبادتی غیرقانونی را می‌بندیم. البته هدف ما جلوگیری از عبادت مسلمانان نیست بلکه می‌خواهیم عبادت در مکانهایی انجام شود که مجوز قانونی دارند. تارنمای «دیرتانیوز» وابسته به موسسه ملی آمار ایتالیا نیز نوشت: در پی واقعه تروریستی در پاریس، وزارت کشور ایتالیا با هدف جلوگیری از وقوع چنین وقایعی در این کشور سعی بر شناسایی مساجد بدون مجوز دارد.
تعداد نوجوانانی که در 15 سال گذشته بر اثر ابتلا به بیماری ایدز جان خود را از دست دادند
خبرگزاری الجزیره نوشت تعداد نوجوانانی که در 15 سال گذشته بر اثر ابتلا به بیماری ایدز جان خود را از دست داده اند، 3 برابر شده است.بیشتر این قربانیان در کودکی به این بیماری مهلک مبتلا شده بودند. یونیسف با اعلام این خبر افزود: کشورهای آفریقای جنوبی، نیجریه، کنیا، هند، موزامبیک و تانزانیا بیشترین قربانیان نوجوان را در میان جان باختگان ایدز داشته‌اند. یونیسف همچنین اعلام کرد تنها یک سوم از 2/6 میلیون کودک زیر 15 سال که به ایدز مبتلا می‌شوند، امکانات بهداشتی و درمانی دریافت می‌نمایند.

اقدام به ترویج و تشویق حجاب در منطقه کشمیر
گروهی از دختران دانشجوی هند با تشکیل کمپینی اقدام به ترویج و تشویق حجاب در منطقه کشمیر کرده‌اند. به گزارش ابنا، این دختران شیعه با حضور در محله‌های مختلف سرینگر در کشمیر به دختران و زنان محجبه یک شاخه گل رز و دست‌نوشته‌ای در اهمیت مساله حجاب اهدا کردند.

** آرمان
تكذيب فرود اضطراري هواپيما در اهواز

شنیده شد که مديركل فرودگاه‌هاي استان خوزستان فرود اضطراري يك فروند هواپيماي مسافري از كشور امارات متحده عربي در فرودگاه بين‌المللي اهواز را نادرست و عاري از حقيقت خواند. ايرنا نوشت؛ محمدرضا رضايي فرود اضطراري هواپيماي اماراتي در فرودگاه اهواز را شايعه‌اي بي‌پايه و اساس خواند و افزود: اين شايعه در شبكه‌هاي اجتماعي بازنشر شده است و سبب ايجاد سوالاتي براي شهروندان خوزستاني شده است. وي گفت: حتي براي راستي‌آزمايي اين موضوع با فرودگاه‌هاي آبادان، دزفول و ماهشهر نيز تماس‌هايي گرفته شده و معلوم شد فعاليت اين فرودگاه‌ها عادي است و حادثه‌اي از اين دست رخ نداده است. مديركل فرودگاه‌هاي استان خوزستان در ادامه به شهروندان توصيه كرد چنين اخباري را از رسانه‌هاي معتبر رصد و پيگيري كنند و به مطالب نادرستي كه برخي مواقع در شبكه‌هاي اجتماعي بازنشر مي‌شود و سبب تشويش اذهان عمومي مي‌شود توجه نكنند.
 
دستگيري چند تروريست در مسير زائران

شنیده شد که منابع عراقي از دستگيري شماري تروريست در جنوب بغداد خبر دادند كه قصد حمله به زائران اربعين حسيني را داشتند. ايرنا به نقل از خبرگزاري عراق نوشت؛ سرتيپ «سعد معن» سخنگوي فرماندهي عمليات بغداد گفت: نيروهاي امنيتي روز جمعه موفق شدند دو تروريست را كه قصد حمله به زائران اربعين در منطقه «الدوره» در جنوب بغداد داشتند، دستگير كنند. وي خاطرنشان كرد كه يكي از اين تروريست‌ها با خود بمب به همراه داشت. سعد معن افزود: بازداشت اين تروريست‌ها براساس اطلاعات دقيق صورت گرفته است. وي همچنين اظهار داشت: نيروهاي عمليات بغداد توانستند چهار تروريست تحت تعقيب را در منطقه «الكرغول» در جنوب بغداد دستگير كنند. اين مقام عراقي تاكيد كرد كه عناصر بازداشت شده، حملات تروريستي عليه شهروندان را طراحي كرده بودند.
 
احتمال عدم برگشت مرتضوي

شنیده شد که سخنگوي كميسيون قضائي و حقوقي مجلس، با بيان اينكه در شرايط كنوني و با توجه به اتهامات مرتضوي، احتمال عدم برگشت وي به كشور وجود دارد، گفت: در شرايط كنوني خروج مرتضوي از كشور هيچ ضمانت اجرايي ندارد و در صورت عدم برگشت مشكلات بسياري براي تعقيب قانوني و قضائي وي ايجاد مي‌شود. الف نوشت؛ محمدعلي اسفناني با اشاره به خروج سعيد مرتضوي از كشور، گفت: اين موضوع براي من بسيار تعجب آور بود، زيرا مرتضوي به علت تخلفات و اتهامات اقتصادي‌اش ممنوع‌الخروج بوده و نباید از كشور خارج مي‌شد. نماينده مردم فريدن، فريدونشهر و چادگان در مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: در شرايط كنوني علي القاعده مرتضوي نمي‌توانست كه از ايران خارج شود. حال اين احتمال وجود دارد كه حكم ممنوع الخروجي وي به مرزها و مبادي خروجي اعلام نشده باشد.
 
اعتراضات پناهجويان ايراني در مرز مقدونيه

شنیده شد که پس از آنكه هفته گذشته منابع خبري از اعتصاب غذا و دوختن لب شماري از پناهجويان ايراني در مرز مقدونيه خبر دادند گزارشات حاكي است اين افراد همچنان در همان نقطه در بلاتكليفي به سر مي‌برند. فراديد نوشت؛ هفته گذشته شماري از مهاجران ايراني، مراكشي و پاكستاني در اعتراض به محدوديت‌هاي دولت مقدونيه براي عبور مهاجران از اين كشور تلاش كردند با نشستن بر روي ريل راه‌آهن، مسير عبور قطار ميان يونان و مقدونيه را مسدود كنند. مهاجران كشور مقدونيه با اعتصاب غذا، دوختن لب و نوشتن شعارهايي مانند «به ما شليك كنيد، هرگز برنخواهيم گشت» روي بدن‌هايشان، اعتراضات خود را نسبت به وضع موجود اعلام كردند. طبق قوانين جديد مهاجرت، تنها مهاجران كشورهاي عراق، سوريه و افغانستان به دليل وجود جنگ داخلي در كشورهايشان اجازه ورود به اروپا را به دست مي‌آورند.
 
دريافت 3 هزار دلاري دو ايراني از آمريكا

شنیده شد که دو آزادكار ايراني تيم تايتان مركوري آمريكا در جام باشگاه‌هاي جهان در مجموع رقمي در حدود ۳ هزار دلار از مسئولان اين تيم دريافت كردند. ايسنا نوشت؛ تيم كشتي آزاد تايتان مركوري آمريكا با ۶ كشتي‌گير در دومين دوره رقابت‌هاي جام باشگاه‌هاي جهان كه در سالن ۱۲ هزار نفري آزادي برگزار شد، شركت كرد كه به دنبال اين موضوع با همكاري فدراسيون كشتي از ۲ آزادكار ايراني در تركيب خود در اين رقابت‌ها استفاده كرد. مرتضي قياسي قهرمان كشور در وزن ۶۵ كيلوگرم و مجتبي گليج قهرمان جوانان جهان در وزن ۸۶ كيلوگرم دو آزادكار ايراني تيم آمريكا در جام باشگاه‌هاي جهان بودند. هر چند كه اين دو كشتي‌گير در ديدار فينال به ترتيب مقابل مسعود اسماعيل‌پور و ميثم مصطفي جوكار بازنده شدند اما در مجموع توانستند رضايت كادر فني تيم تايتان مركوري را به دست آورند.
 
مدارس مهران تعطيل شد

شنیده شد که مديركل آموزش‌ وپرورش استان ايلام از تعطيلي مدارس مهران به‌علت حجم زياد تردد زائران در اين شهر خبر داد. فرارو نوشت؛ «علي بيرانوند» اظهار كرد: به‌علت حجم زياد تردد زائران به شهر مهران، مدارس اين شهر تا پايان روز سه‌شنبه دهم آذرماه در همه مقاطع تحصيلي تعطيل هستند. وي بابيان اينكه اين تعطيلي تنها منطقه مرزي مهران را شامل مي‌شود، خاطرنشان كرد: مديران مدارس شهر مهران در اين ايام بايد در محل كار خود حضورداشته باشند.
 
رامين: ارتباطي با احمدي‌نژاد ندارم

شنیده شد که معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد دولت نهم درباره ارتباطش با رئيس‌جمهور سابق اظهار داشت: با احمدي‌نژاد ارتباطي ندارم و از فعاليت‌هاي انتخاباتي وي هم مطلع نيستم. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ محمدعلي رامين در پاسخ به اين سوال كه آيا براي انتخابات مجلس كانديدا خواهيد شد گفت: قصد كانديداتوري ندارم، بهتر از امثال ما در صحنه هستند و نيازي به حضور نيست. وی ادامه داد: من بر اساس احساس تكليف در مجالس هفتم و هشتم كانديدا بودم اما ديگر كافي است و نوبت به جوانان رسيده است.
 
تكذيب برنامه انتخاباتي ازسوي بسيج

شنیده شد که همزمان با هفته بسيج، برخي از كانديداهاي احتمالي مجلس با سوءاستفاده از ظرفيت عظيم بسيج اقدام به برگزاري برنامه‌هايي تحت عنوان گردهمايي بسيجيان مي‌كنند كه اين مساله واكنش روابط عمومي ناحيه مقاومت بسيج سپاه اروميه را در پي داشت. جمهوري اسلامي نوشت؛ سرگرد پاسدار حسن نوعي مسئول روابط عمومي ناحيه مقاومت بسيج سپاه اروميه با تكذيب برگزاري هرگونه برنامه از سوي ناحيه مقاومت بسيج سپاه اروميه در مسجد آقا علي اشرف گفت: اين برنامه تحت مديريت سپاه نبود و سپاه اروميه هيچ سخنراني را براي اين مراسم دعوت نكرده است. وي با انتقاد از رويكرد برخي از كانديداهاي احتمالي مجلس در برگزاري تجمعات و مراسمات با استفاده از عنوان بسيج، از پيگيري قانوني اين تخلفات خبر داد. نوعي خاطرنشان كرد: «قطعا بسيج اجازه سوءاستفاده از ظرفيت عظيم حزب‌ا... و هفته بسيج را به عناصر سياسي نخواهد داد.»
** شرق

ولايتي: برنامه‌ای برای پیوستن به هیچ ائتلافی ندارم


تسنیم: علی‌اکبر ولایتی گفت: بنده تصمیمی برای پیوستن به هیچ‌یک از ائتلاف‌ها اتخاذ نکرده‌ام و امیدوارم با مشارکت حداکثری مردم شریف ایران، مجلسی کارآمد در جهت مصالح انقلاب و عملی‌کردن دیدگاه مقام معظم رهبری تشکیل شود. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر تشکیل ائتلاف چهارنفره با حضور حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، آیت‌الله مقتدایی، علی لاریجانی و علی‌اکبر ولایتی تحت عنوان «اصولگرایان معتدل» برای انتخابات اسفندماه، اظهار کرد: در هفته‌های اخیر از سوی افراد و شخصیت‌های مختلف و فعالان سیاسی در ارتباط با انتخابات آینده مجلس، تماس‌هایی مبنی بر مشورت با اینجانب برقرار شده است.

منتجب‌نیا: نیازی به ائتلاف با اصولگرایان نداریم


ایسنا: رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی،  نمود وحدت اصلاح‌طلبان را در تشکیل جبهه اصلاحات دانست و گفت: بعضی از اعضای شورای اصلاحات با اعضای شورای نگهبان و علمای قم دیدار کرده‌اند. ما کمیته‌ای به نام شورای رایزنی داریم که در آن قصد داریم برای حضور بهتر در انتخابات با نهادهای مربوطه در ارتباط باشیم. او با شایعه‌خواندن ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگراهای میانه مثل لاریجانی و مطهری گفت: به نظر من ما اصلاح‌طلب‌ها نیازی به ائتلاف با اصولگرایان نداریم. با آنها در فضایی سالم رقابت می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم که با ما رقابتی دوستانه‌، برادرانه و در چارچوب قانون داشته باشند.

منطقه‌بندی کشور توسط اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس


فارس: اصلاح‌طلبان در آخرین جلسات خود تصمیم گرفتند کشور را برای سازماندهی ستادهای خود به ١٢ قسمت تقسیم کنند. یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ضمن تأیید این خبر گفت: مسئول ستاد در مناطق ١٢گانه هماهنگی‌های لازم برای سازوکارهای انتخاباتی و فهرست‌ها را صورت می‌دهند.

سردار شریف:سردار سلیمانی در خط مقدم دفاع از حرمین شریف تلاش می‌کند


ایسنا: سردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه، با بیان اینکه امروز دشمن در توانمندی‌های خود به منظور مقابله با ایران تردید دارد، گفت: روزی آمریکایی‌ها برای ترساندن ملت‌های منطقه کافی بود بگویند ناو «ابراهام» از کجا به کجا راه افتاد، همه دست و پایشان را جمع می‌کردند! اما امروز ما قدم به قدم آنها را تعقیب می‌کنیم و بر کوچک‌ترین تحرکات دشمنان اشراف اطلاعاتی داریم. او با بیان اینکه سردار سلیمانی یک بسیجی برخاسته از میان بسیجیان است که امروز در خط مقدم دفاع از حرمین شریف تلاش می‌کند، گفت: دشمن دلش را به این خوش کرده که این فرمانده دلاور زخمی شده یا به شهادت برسد، غافل از آنکه ایران اسلامی و سپاه مملو از اراده‌های آهنین، فرماندهان شجاع و نیروهای باایمان، بااخلاص و با تدبیر و درایتی است که قادرند با عملیات مستشاری، کشورهای حامی انقلاب اسلامی را بیمه کنند و این یک واقعیت عینی است.

اسماعیلی: حق‌ داشتیم هواپیمای نظامیان آمریکایی را نابود کنیم


مهر: امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)، با اشاره به رهگیری و بر زمین‌نشاندن هواپیمای حامل ۱۰۸ نظامی آمریکایی در سال ۹۳ گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز هواپیمایی که ۱۰۸ نظامی آمریکایی را حمل می‌کرد، در بندرعباس به زمین نشاند؛ هرچند حق داشتیم آن هواپیما را منهدم کنیم زیرا به صورت غیرقانونی وارد فضای ایران شده بود. او گفت: به محض تجاوز هر هواپیمایی، چه جنگنده چه مسافربری، اولین اقدام، انهدام نیست و برای ایجاد ثبات در منطقه و امنیت و آرامش نباید از آخرین اقدام به عنوان اولین اقدام استفاده کرد.

** ایران


آغاز تمرین‌های عملیاتی «ناجا» در پایتخت

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به حضور پررنگ مأموران پلیس در خیابان‌های پایتخت گفت: «حضور مأموران برای بالابردن امنیت شهروندان و تمرینی برای مقابله با تهدیدات احتمالی است.» به گزارش «ایران»، سرتیپ پاسدار حسین ساجدی‌نیا افزود: «حضور پلیس در سطح شهر باعث افزایش احساس امنیت و ایجاد آرامش شهروندان می‌شود.» وی با بیان اینکه «پلیس در مقابله با تهدیدات احتمالی آمادگی کامل دارد»، گفت: «در این تمرین‌های عملیاتی از نیروهای یگان ویژه، یگان امداد، تیم‌های چک و خنثی‌سازی بمب، واحدهای ۱۱۰ و نیروهای نامحسوس مرد و زن استفاده شده است.» فرمانده انتظامی تهران بزرگ در ادامه تأکید کرد: «این اقدام‌ها و تمرین‌های ضدتروریستی تا زمانی که لازم باشد، ادامه می‌یابد و قطعاً این تمرین مورد رضایت مردم شریف تهران نیز هست.»

اعتراض به سوء استفاده انتخاباتی از «بسیج»


روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «همزمان با هفته بسیج، برخی کاندیداهای احتمالی مجلس با سوء استفاده از ظرفیت عظیم بسیج، اقدام به برگزاری برنامه‌هایی تحت عنوان گردهمایی بسیجیان می‌کنند که این مسأله واکنش روابط عمومی ناحیه مقاومت بسیج سپاه ارومیه را در پی داشت. سرگرد پاسدار حسن نوعی، مسئول روابط عمومی ناحیه مقاومت بسیج سپاه ارومیه با تکذیب برگزاری هرگونه برنامه از سوی ناحیه مقاومت بسیج سپاه ارومیه در مسجد آقا علی اشرف گفت: «این برنامه تحت مدیریت سپاه نبود و سپاه ارومیه هیچ سخنرانی را برای این مراسم دعوت نکرده است.» وی با انتقاد از رویکرد برخی از کاندیداهای احتمالی مجلس در برگزاری تجمعات با استفاده از عنوان بسیج، از پیگیری قانونی این تخلفات خبر داد. نوعی خاطرنشان کرد: «قطعاً بسیج اجازه سوء استفاده از ظرفیت عظیم حزب‌الله و هفته بسیج را به عناصر سیاسی نخواهد داد.» براساس این گزارش، اسماعیل کوثری یکی از نمایندگان مجلس شامگاه سه‌شنبه در مراسمی که توسط استاندار سابق آذربایجان غربی و یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس تحت عنوان گرامیداشت هفته بسیج برنامه‌ریزی و در مسجد آقا اشرف ارومیه برگزار شد، با حمله شدید به دولت، اظهار داشت: «بسیاری از مشکلات کنونی اقتصاد کشور از بی‌تدبیری مسئولان و دولت کنونی شکل می‌گیرد.»

دست برتر ایران در برابر کانادا


«المانیتور» در گزارشی تحلیلی با اشاره به روی کار آمدن نخست‌وزیر جدید کانادا نوشت: «احیای روابط میان تهران و اوتاوا برای هر دو کشور حائز اهمیت است اما ایران در این میان دست بالاتر را دارد.» به گزارش «ایسنا»، این پایگاه خبری- تحلیلی با اشاره به اینکه «یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی «جاستین ترودو» نخست وزیر جدید کانادا در عرصه‌ سیاست خارجی برقراری دوباره رابطه با کشورهایی چون ایران بوده»،‌ افزود: «کارشناسان بر این باورند که روابط سیاسی برای هیچ یک از دو کشور دست کم در حال حاضر، یک مسأله فوری نیست. اکنون با توجه به توافق ایران و گروه 1+5 بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روابط تهران با غرب بهبود چشمگیری یافته است و ایران نیاز کمتری به روابط بهتر با کانادا دارد.»

تمجید از میانجیگری عمان در تنش تهران- ریاض

یک سرمایه‌دار سعودی از موضع «سلطان قابوس»، پادشاه عمان در گشودن باب گفت‌وگو و مذاکره با ایران تمجید کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه‌های مصری از جمله روزنامه «الوطن»، «شاهزاده ولید بن طلال»، سرمایه‌دار سعودی در ارزیابی  «روابط عربی- ایرانی بعد از توافق هسته‌ای»، ضمن تأکید بر «اهمیت گشودن باب گفت‌وگو با ایران به ‌عنوان یک کشور همسایه و قدیمی و با تاریخ کهن»، از «موضع سلطان قابوس در گشودن باب گفت‌وگو و مذاکره با ایران» تمجید کرده است.


ارسال نظرات