خبرهای داغ:
مقابله با پديده نفوذ علاوه بر شناسايی منافذ موجود در حوزه های فرهنگی و سياسی و آگاهي مردم از خطراتی را می‎طلبد که از اين خلاها متوجه منافع جمهوری اسلامی است و بايد اين منافذ و خلاها با جايگزين شدن ارزش انقلابی مسدود شود.
کد خبر: ۸۶۰۱۷۱۷
|
۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
کمیل نقی پور روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی در یادداشت اختصاصی برای خبرگزاری بسیج با عنوان "بسيج به‎مثابه معمار سد فرهنگی در برابر نفوذ دشمن" به تبیین جایگاه ارزنده بسیج در مقابله با نفوذ دشمنان به ویژه در دوران پسابرجام پرداخته است که در ادامه می آید:

اگر بخواهيم پيامدهاي برجام را مورد بررسي قرار بدهيم با مقوله اي به نام « نفوذ» مواجه مي شويم . شايد در نگاه اول رابطه برجام و نفوذ کمي بي ربط به نظر برسد اما تقريبا مشخص است برجام تنها يک سند رسمي و بين المللي در حوزه انرژي هسته اي نيست. برجام داراي متن و روحي است که حوزه هايي چون امنيت، اقتصاد، علم و فناوري ، سياست و از همه مهمتر فرهنگ را تحت تاثير خود قرار مي دهد.

رابطه ميان «برجام و امنيت» و يا «برجام و اقتصاد و علم و فناوري» يک رابطه مستقيم است، بنابراين درک آن زياد دشوار نيست. به اين معنا که در متن برجام صراحتا بند هايي وجود دارد که مستقيما بر حوزه امنيت ، اقتصاد و علوم و فناوري اثر مي گذارد. مانند آن قسمت از برجام که صراحتا به موضوع «اقدامات شفاف ساز» ايران مربوط مي شود. منظور از اقدامات شفاف ساز مجموعه اي از  نظارت ها، بازرسي ها و دسترسي هايي را شامل مي شود که در چارچوب پروتکل الحاقي و يا فراتر از آن عليه ايران به کار گرفته مي شود.
هدف اصلي اقداماتي که «شفاف ساز» خوانده مي شود دسترسي به اطلاعات سري نظام به ويژه در حوزه نظامي و هسته اي است.

سخنراني معروف رهبر معظم انقلاب در دانشگاه امام حسين (ع) در 30 ارديبهشت سال جاري و تاکيد ايشان بر صيانت از مراکز نظامي و دانشمندان هسته اي اشاره به همين نيت و هدف کشورهاي غربي دارد. بنابراين برجام رخنه هايي را در پيکره امنيت ملي کشور ايجاد کرده است که بدون توجه به اين خلاهاي به وجود آمده ، دشمن ضربه خود را به منافع ملي کشور وارد مي کند. البته صيانت از گلوگاه هاي امنيتي و نظامي بر عهده نهادهاي مسئول است و از اين جهت شايد عموم مردم و بسيجيان نقش چنداني در برابر نفوذ امنيتي نداشته باشند.

اما در حوزه هاي ديگر به ويژه اقتصاد و فرهنگ نقش بسيجيان به عنوان سرپنجه هاي نظام در جامعه مهم و حياتي است. در زمينه اقتصادي اما يک تهديد بزرگي که بعد ازاجرايي شدن برجام پيش روي جمهوري اسلامي قرار دارد، نابودي اقتصاد ملي در نتيجه واردات بي رويه کالاهاي مصرفي است . اين در حالي است که تمامي مقامات دولتي نيز بر اين نکته تاکيد دارند که ورود کالاهاي مصرفي به جاي کالاهاي سرمايه اي ضربه جدي به رشد اقتصادي کشور مي زند و در نهايت توليد کشور را از بين مي برد. راه حل مقابله با چنين خطري و يا به بيان بهتر راه حل مقابله با نفوذ اقتصادي دشمن ، گسترش و بسط اقتصاد مقاومتي در دو حوزه گفتماني و اجرا است.

بسيجيان مي تواند با برگزاری جلساتی درباره مورد اقتصاد مقاومتی با دعوت از اساتید یا بازخوانی صحبت‌های رهبری در این مورد زمينه هاي لازم را براي يک حرکت اقتصادي در چارچوب سياست هاي اقتصاد مقاومتي شکل دهند. فرهنگ سازی مصرف کالای داخلی با دومحور اصلاح الگوی مصرف و استفاده از تولید داخلی نيز يکي ديگز از ده ها نمونه فعاليت هايي است که بسيجيان مي توانند براي مقابله با نفوذ اقتصادي دشمن آن را به کار بگيرند. توضيح و بررسي راهکارهاي بسيج در حوزه اقتصاد مقاومتي خود موضوع يک يادداشت مفصل  است که در اين مقال نمي گنجد. اما مهم تر از نفوذ اقتصادي، نفوذ فرهنگي و نفوذ سياسي است. مهم ترين جنبه نفوذ دشمن براي استحاله انقلاب اسلامي نفوذ فرهنگي و سياسي است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران در تاريخ 15/7/1394 تاکيد کردند:
امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ است برای این کشور؛ دنبال نفوذند. نفوذ یعنی چه؟ نفوذ اقتصادی ممکن است، که البتّه کم‌اهمّیت‌ترین آن نفوذ اقتصادی است؛ و ممکن است که جزو کم‌اهمّیت‌ترین [هم] نفوذ امنیتی باشد. نفوذ امنیتی چیز کوچکی نیست امّا در مقابل نفوذ فکری و فرهنگی و سیاسی، کم اهمّیت است. نفوذ امنیتی عوامل خودش را دارد، مسئولان گوناگون - از جمله خود سپاه- جلوی نفوذ امنیتی دشمن را با کمال قدرت ان‌شاءالله می‌گیرند. در زمینه‌های اقتصادی، چشم‌های بینای مسئولان اقتصادی بایستی باز باشد و مواظب باشند که [دشمنان] نفوذ اقتصادی پیدا نکنند؛. . . این هم البتّه خیلی مهم است؛ امّا در قبال اقتصاد فرهنگی، اقتصاد سیاسی، نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی اهمیتش، کمتر است و از همه مهم‌تر، نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی است.»

اما نقش بسيجان براي مقابله با نفوذ سياسي و فرهنگي چيست؟
براي پاسخ به اين سئوال ابتدا بايد به شيوه هاي نفوذ آمريکا در ساختار فرهنگي و سياسي کشور آشنا بود. مطالعه کتاب خاطرات عناصر و مقامات رژيم پهلوي و مهم تر از آن مطالعه اسناد لانه جاسوسي يک تصوير  روشن از شيوه هاي نفود آمريکا را در اختيار مي گذارد. به عنوان مثال در يکي از اسناد لانه جاسوسي از کلاس هاي آموزش زبان انگليسي به عنوان يکي از شيوه هاي هاي نفوذ ياد شده است.
اما آگاهي از شيوهاي نفوذ آمريکا شرط لازم ، اما کافي نيست.آگاهي از شيوه هاي نفوذ مقدمه اي براي بصيرت بخشي عموم مردم  درباره خطر بسط انديشه آمريکايي در فرهنگ و سياست است.

بدون شک در صورت آگاهي مردم از شيوه هاي نفوذ و استحاله فرهنگي و سياسي آمريکا سد محکمي در برابر گسترش فرهنگ و سياست آمريکايي در جامعه به وجود مي آيد چه انکه مخاطب اصلي آمريکا فکر و انديشه عموم مردم ايران است ؛ تاثيرگذاري بر فکر و فرهنگ مردم مولفه اساسي جنگ نرم ايالات متحده عليه ايران بر مبناي سياست هاي استعمارفرانو اين کشور است.
اما بصيرت بخشي نيز به تنهايي براي مقابله با نفوذ آمريکا کافي نيست.

براي مقابله با پديده نفوذ علاوه بر شناسايي منافذ موجود در حوزه هاي فرهنگي و سياسي و آگاهي مردم از خطراتي که از اين خلاها متوجه منافع جمهوري اسلامي است ، بايد اين منافذ و خلاها با جايگزين شدن ارزش انقلابي مسدود شود. مثال روشن درباره نفوذ فرهنگي آمريک نهادينه شدن سبک زندگي آمريکايي بر پايه تجمل گرايي و مصرف گرايي است. فارغ از نقش نهادهاي فرهنگي در فرهنگ سازي انقلابي براي مردم ، بسيجيان مي توانند  هم در حوزه انديشه اي و گفتماني و هم در زمينه توليد محصول فرهنگي به منظور رفتار سازي براي عموم مردم در جهت دوري از مصرف گرايي و به کارگيري قناعت و ساده زيستي ايفاي نقش کنند. در واقع بسيجيان علاوه بر کسب اطلاعات جديد درباره خطرات وشيوه هاي نفوذ آمريکا مي توانند در دو عرصه به صورت توامان فعاليت کنند. عرصه اول بصيرت بخشي و عرصه دوم حضور و فعاليت  سازمان يافته در عرصه هاي مورد نياز انقلاب اسلامي به ويژه عرصه فرهنگي .
ارسال نظرات
پر بیننده ها