نوسان قیمت گوجه فرنگی در پارس آباد:
امسال هنوز زمستان نیامده قیمت گوجه فرنگی در پارس آباد به 7 هزار تومان رسیده و رفته رفته این میوه به لیست غذاهای مرفهین اضافه می‌شود.
کد خبر: ۸۶۰۲۰۲۰
|
۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد، تيرماه امسال بود که برداشت محصول گوجه فرنگی در شهرستان پارس آباد به اوج خود رسید و به دلیل عدم رعایت الگوی کشت و کشت بالای اين محصول، عرضه در بازار از تقاضا پیشی گرفت و اوضاع به گونه ای شد که قیمت جعبه اي که گوجه در آن ریخته می شد بیشتر از قیمت محصول درون جعبه بود و اين امر موجب شد نه تنها کشاورزان منطقه متحمل ضررهايي شوند، بلكه بسیاری از محصول هم بر روی بوته های مزارع مانده و به خوراک دام تبدیل شود.

اما از نوسان بازار، تورم و بي ثباتي در فروش گوجه فرنگي كشاورزان در ماههاي گذشته که بگذریم، قیمت همين محصول اين روزها در بازار پارس آباد آنچنان بالا رفته که باعث حیرت مردم شده است و گوجه فرنگي كه تا همين چند ماه پيش مشتري براي خريد از كشاورزان نداشت، هم اكنون به يكي از گران ترين ميوه هاي سبد خانوار تبديل شده است.

ماجرای گرانی گوجه فرنگی اما به ماجرایی تکراری تبدیل شده چرا که طی سال های گذشته نيز قیمت یک کیلو گوجه فرنگی در ماه‌های سرد سال به حدود کیلویی 5 هزار تومان نیز رسیده بود اما نکته اینجاست که امسال هنوز زمستان نیامده و دمای هوا آنچنان کاهش نیافته قیمت گوجه فرنگی در پارس آباد به 7 هزار تومان هم رسیده است و این میوه رفته رفته به لیست غذاهای مرفهین اضافه می‌شود.

اختلاف قیمت این چنینی اخیر نشانگر وضعیت نابسامان مدیریت بازار است که نتوانسته مسائلی که بازار به آن مبتلا شده را اصلاح کند.

اما این افزایش قیمت ها در نزد مسئولین و دست اندرکاران حوزه کشاورزی و بازار معمولا با توجیهات مختلفی رو به رو بوده است كه یکی از مهم ترین دلایل گرانی های هر ساله اين بوده كه سردی هوا و سرما زدگی محصولات کشاورزی از يك سو و از سوي ديگر چون کشت گلخانه‌ای برای همه کشاورزان وجود نداشته و علاوه بر این هزینه‌هایی را بر تولید وارد می‌کند که اين امر باعث افزايش قیمت گوجه فرنگی مي شود.

در هر حال افزایش قیمت گوجه فرنگی و اینگونه شوک های قیمتی به محصولات کشاورزی در شرایطی اتفاق می افتد که جلسات ستاد تنظیم بازار آنچنان كه بايد تاثیری در کنترل قیمت های محصولات کشاورزی نداشته است چرا که اگر داشت هر سال با شروع فصل سرد، حال و روز گوجه فرنگی در بازار اين نبود!


ارسال نظرات