نظارت ضعیف، واردات بی رویه، تعرفه های پایین کالاهای وارداتی، نادیده انگاری اصل 44، در نظر نداشتن چشم انداز بیست ساله کشور در بسیاری از قراردادهای تجاری کشورمان توسط برخی دولتمردان حاکی از این است که عملکرد برخی مسوولین با شعار انتخاباتی شان تناقض داشته و اینان مصالح خود را بر منافع ملی اولویت می دهند.
کد خبر: ۸۶۰۲۰۲۷
|
۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲

احمد نیکویی استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: هرچند کاهش سهم نفت در بودجه کل کشور و رهایی از آن دستاورد بزرگی محسوب می‌شود و برای اقتصاد ملی شیرین و دلچسب است ولی از آنجا که طی سال‌های گذشته همواره نفت سهم غالب را در تأمین اعتبارات کشور برعهده داشته است، پرکردن خلأ نفت در بودجه کار دشواری است اکنون که درآمدهای نفتی تنها یک سوم بودجه سال ٩٤ را تأمین می‌کند و تداوم کاهش قیمت نفت ممکن است این سهم را کمتر کند، دولت باید به فکر درآمدهای پایداری باشد که بتواند بار نفت را در بیش از ١٠٠ سال گذشته به دوش بکشد.

وی گفت: برهمین اساس علاوه بر انضباط شدید مالی و صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری، مالیات و صادرات غیرنفتی به عنوان دوگزینه کارآمد برای جایگزینی نفت مطرح است که هم از حیث مبلغ و هم پایداری می‌تواند بودجه کشور را متعادل کند.

این استاد دانشگاه افزود: همچنین ما در زمینه صادرات با اولویت دهی به صادرات غیرنفتی باید به سمتی حرکت کنیم که مزیت نسبی داریم، تعرفه‌های صادراتی را به گونه‌ای تدوین کنیم که مسیر صادرات را مشخص کند. در زمینه واردات نیز باید فقط کالاهای ضروری وارد شود تا بتوانیم در مصرف ارز صرفه‌جویی کنیم.

احمدی با انتقاد از عملکرد راحت الحلقوم دولت بر وابستگی به درآمدهای نفتی و واردات خاطر نشان کرد: نظارت ضعیف، واردات بی رویه، تعرفه های پایین کالاهای وارداتی، نادیده انگاری اصل 44، در نظر نداشتن چشم انداز بیست ساله کشور در بسیاری از قراردادهای تجاری کشورمان توسط برخی دولتمردان حاکی از این است که عملکرد برخی مسوولین با شعار انتخاباتی شان تناقض داشته و اینان مصالح خود را بر منافع ملی اولویت می دهند.


ارسال نظرات