حجت الاسلام والمسلمین نکونام در گفتگو با بسیج:
امام جمعه شهرکردگفت: سیاست بازی همان جناح بازی های احزاب سیاسی در مملکت ماست که در هر انتخابات، هرکدام ساز خود را کوک می کند .
کد خبر: ۸۶۰۲۰۵۱
|
۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نكونام گلپایگانی در گفتگو با خبرنگار بسیج به بررسی نقش روحانیت در شکل گیری و مشی زندگی مردم پرداخت و نقش روحانیت در جامعه امروزی با توجه به شبکه های اطلاع رسانی فراوان برای انتشار مفاهیم دینی را با توجه به رابطه جدید روحانیت و مردم تبیین کرد.

نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: روحانیت در حقیقت متولیان امر دین هستند و مردم دین خود را از هیچ منبع و یا قشر دیگری همچون روحانیان نگرفته و نمی گیرند.

امام جمعه شهركرد به نحوه تربیت فقها و روحانیان در حوزه های علمیه اشاره كرد و گفت: در حوزه های علمیه تخصص های متفاوتی وجود دارد. تبلیغ، اجتهاد،تفسیر و کلام هرکدام تخصص های خاصی هستند. هریک از طلبه های ما بنا بر علاقه خاص خود در یکی از زمینه ها وارد می شوند.

وی، با تأکید بر اینکه؛ در حوزه های علمیه ما نیازسنجی لازم وجود نداشته و این خلاء درحوزه علمیه به وضوح نمایان است، افزود: بسیاری از طلبه های ما درحوزه های علمیه به کسب تخصص اجتهاد می پردازند؛ اما در زمینه های تبلیغ و تفسیر نسبت به نیاز جامعه دچار کمبود هستیم .

حجت الاسلام والمسلمین نکونام، ادامه داد : عرصه تبلیغ، عرصه گسترده ای است و شیوه های مختلفی برای آموزش وجود دارد. به عنوان مثال؛ اگر مبلغی قصد تبلیغ دین در یک روستا را دارد طبیعتا نیازمند مهارت های کمتری نسبت به یک مبلغ جهت سخنرانی در رسانه های عمومی است.

امام جمعه شهركرد به اثرات ژرفی كه مبلغ بودن یک روحانی می تواند در عموم مردم داشته باشد اشاره كرد و پیرامون آسیب های مداح محوری بجای سخنران محوری در هیئت ها گفت: الان بچه هیأتی ها اولین سوالی که در مواجهه با حضور در هیأت می پرسند، پیرامون مداح آن هیأت است. به نظر بنده این یک ضایعه جدی در هیأت می باشد.

وی، مداحان را نمک هیأت دانست و تصریح کرد: اما محتوای اصلی هیأت، کسب معرفت جهت افزایش آگاهی دینی است. پیرامون همین موضوع حضرت آقا در جلسات خود با هیئات مذهبی، چندین بار متذکر شده اند که به سینه زنی های خود محتوا ببخشید. در واقع از جدی ترین آسیب هایی که عدم توجه به سخنرانی در هیأت ها بوجود می آورد، کاهش بصیرت دینی و سیاسی در میان بچه هیأتی ها است.

نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری، پیرامون کاهش آسیب های این روند با ارائه راهکارهایی،‌خواستار توجه بیشتر به سخنرانی ها در هیأت ها شد و اظهار داشت: طبیعتا باید توجه به مقوله سخنرانی ها، فرهنگ سازی شود. این فرهنگ سازی ها توسط رسانه ها بیشتر بسط پیدا می کند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی و سایت های خبری با پررنگ نشان دادن سخنرانی ها در هیأت ها نقش بسزایی را در این فرهنگ سازی دارا می باشند.

امام جمعه شهرکرد، گفت: شما توجه کنید که تربیت یک فرد با بصیرت در هیأت منجر به تربیت امثال امام خمینی (رحمت الله علیه) گردیده و حضور هزاران فرد بی بصیرت در هیأت منجر به لشکری عظیم در مقابل امام حسین(علیه السلام)می شود.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام، در رابطه با اینكه آیا هیأت ها قادر به تغییر سبک زندگی مردم و ایجاد سبک زندگی اسلامی هستند تصریح كرد: سبک زندگی اسلامی در واقع همان کسب معرفت اساسی جهت تغییر در زندگی است. خب، طبیعتا این معرفت اسلامی توسط سخنران ها و برنامه های جانبی که در هیأت برگزار می گردد، منتقل می شود. در همین زمینه ما برنامه ای تحت عنوان طرح تقویت مبانی اعتقادی در شهرکرد داریم،که در حدود سه سال برگزار گردیده و امسال نیز به صورت ویژه صرفا به سبک زندگی اسلامی پرداخته ایم.

نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری افزود: برنامه های ما در سطوح مختلف اعم از: فرهنگیان، جوانان و خانواده هایشان طراحی شده تا هریک از این اقشار به عنوان مخاطب هدف در جهت آموزش زندگی اسلامی مورد توجه قرار گیرند. در این گونه برنامه های آموزشی در شهرکرد، سعی شده که از بهترین و برجسته ترین افراد متخصص در زمینه های آموزشی استفاده گردد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه همین امسال ما از سخنرانان هایی همچون: آیت الله سیداحمد خاتمی، حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی، حجج اسلام آقایان رفیعی، علی اکبری، صدیقی و دهنوی دعوت به عمل آورده ایم. نکته حائز اهمیت برنامه های ما، مبدل ساختن سخنرانی های این عزیزان به یک کتاب 5 جلدی جهت استفاده عموم مردم می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام، خاطرنشان ساخت: وقتی شما به جوانان پرشور این مملکت، نحوه صحیح زندگی بر اساس مبانی اسلامی را آموزش بدهید، طبیعتا دیگر پس از مراسم هیأت، به سراغ قهوه خانه ها و قلیان کشیدن نمی روند. جوان ما وقتی معرفت اسلامی را یاد گرفت، جایگاه خود را به عنوان یک محب اهل بیت، بهتر درک می کند.

وی درباره ورود هیئات به مسائل سیاسی نیز، اظهار کرد: روحانیت مکتب امام صادق علیه السلام، همواره سیاست را عین دیانت می داند. پس طبیعتا مباحث سیاسی جزو لاینفک سخنرانی های مذهبی بوده تا مردم با گذار تاریخی از زندگی ائمه که توسط سخنران ها مطرح می شود، عبرت گیرند و جامعه را به سمت تعالی پیش ببرند؛ اما نکته ای که وجود دارد بیان سیاست برآمده از دین می باشد. در واقع نباید بیان سیاست های دینی به سیاست بازی در منبرهای سخنران ها مبدل گردد. حال سیاست بازی چیست؟! سیاست بازی همان جناح بازی های احزاب سیاسی در مملکت ماست که در هر انتخابات، هرکدام ساز خود را کوک می کند.

وی با اشاره به شاخص اصلی برای ورود به سیاست در هیأت ها افزود: شاخص اصلی بیانات مقام معظم رهبری می باشد. اصولا سیاست دینی یعنی حرکت در مسیر امام معصوم و در زمان عدم وجود امام معصوم، تبعیت از نایب برحق ایشان است.

امام جمعه شهرکرد، اذعان داشت: اجازه بدهید راحت تر بیان کنم، سیاست بازی همان زاویه گرفتن از مسیر ولایت است. همین سالی که در پیش رو داریم، سال انتخابات است. برخی از رجال سیاسی ما متاسفانه سخنانی به میان آورده اند که خارج از مسیر ولایت می باشد. عده ای با بیان انتخابات ناسالم یا متهم نمودن شورای نگهبان، اقدام به سیاست بازی های جناحی خود کرده اند. خب طبیعتا این افراد به فکر منافع شخصی بوده و ما نباید در چنین دامی بیفتیم.

وی افزود : سیاست بازی همان جناح بازی های احزاب سیاسی در مملکت ماست که در هر انتخابات، هرکدام ساز خود را کوک می کند .


ارسال نظرات