يك استاد دانشگاه علوم اجتماعي تهران درباره راهكارهاي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: از مسوولان و مديران دستگاه‌هاي دولتي انتظار مي‌رود، مهارت‌هاي زندگي را كه برنامه جامعي براي آموزش دامنه وسيعي از مهارت‌هاي شخصي و اجتماعي است، طراحي كنند و به مردم براي پيشگيري و مقابله با اعتياد اطلاع‌رساني كنند .
کد خبر: ۸۶۰۲۱۹۱
|
۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
به گزارش خبرگزاری سبیج به نقلاز ستاد مبارزه با مواد مخدر، سيد حسين شمسايي  افزود: مهارت‌هاي زندگي مجموعه‌ای از توانایی‌ها است که زمینه مقابله موثر با فشارهای روانی و ارایه رفتارهای مثبت و مفید را فراهم می‌آورند و این توانایی‌ها، فرد را قادر می‌سازند مسوولیت‌های خود را بپذیرند و بدون لطمه زدن به خود و دیگران، با خواست‌ها، انتظارات و مشکلات روزانه به ویژه در مشکلاتی که در ارتباط با دیگران به وجود می‌آید، به شکل موثری روبه رو شود.

اين استاد دانشگاه اظهار داشت: آموزش مهارت‌هاي زندگي پتانسيل بالايي براي پيشگيري از مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي دارد و تنها راه مبارزه با مواد مخدر و جلوگيري از شمار معتادان نوجوان و جوان است كه بايد به اين موضوع بيشتر توجه شود.

وي توضيح داد: برنامه آموزش مهارت‌هاي زندگي بر عوامل عمده اجتماعي و رواني سوق دهنده قشر نوجوان به شروع مصرف مواد مخدر صنعتي و داروهاي روان‌گردان متمركز است.

شمسايي اظهار داشت: علاوه بر آموزش مهارت‌هاي زندگي، اصطلاحاتي مانند نه گفتن، درخواست كردن و بيان قاطع حقوق اجتماعي به نوجوانان ياد داده مي‌شود كه براي مقاومت در برابر فشار مستقيم دوستاني كه مواد مخدر را مصرف مي‌كنند، تعارف را كنار گذاشته و از آنان دوري كنند.

اين استاد دانشگاه تهران، درباره مزيت‌هاي آموزش مهارت‌هاي زندگي در برابر مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها گفت: كسب خود آگاهي، خود ارزشيابي، عزت نفس، برقراري ارتباط با ديگران كه از جمله مهمترين آنها توانايي گوش‌دادن به صحبتهاي ديگران‌است، كسب تفكر انتقادي و توانايي ارزشيابي انتقادي اطلاعات، نظريات و رفتارهاي ديگران و تفكر خلاق از جمله فوايد آموزش مهارت‌هاي زندگي به قشر نوجوان است.

شمسايي، توانايي تصميم‌گيري سنجيده در تمام سطوح زندگي، توانايي مديريت ديگران با افراد، توانايي كنار آمدن با احساسات و فشارهاي روحي، توانايي اظهار وجود و بيان عواطف، احساسات، نيازها، علايق، نگراني‌ها، قوي شدن ارزش‌هاي اعتقادي را از ديگر فوايد آموزش مهارت‌هاي زندگي در برابر مقابله با اعتياد بيان كرد.

اين استاد دانشگاه تهران تصريح كرد: اقدامات و فعاليت‌هايي كه تاكنون براي مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته چندان موفقيت آميز نبوده ، بايد نوجوانان و جوانان را براي مقابله با اعتياد توانمند كرد و با جهت‌گيري مناسب‌تر امكانات و تسهيلات به سمت آموزش مهارت هاي زندگي شاهد عواقب و تلفات كمتري از مصرف مواد مخدر و داروهاي روانگردان در جامعه شاهد باشيم.

وي تصريح كرد: در عين حال نظام آموزش و پرورش نيز بايد زمينه‌هاي رشد دانش‌آموزان در برنامه مهارت هاي زندگي فراهم سازد و مديران ساعاتي از مدرسه را با دعوت از كارشناسان حوزه مبارزه با مواد مخدر براي معرفي انواع مواد مخدر، مضرات، عواقب و غيره اختصاص دهند.

شمسايي در پايان با بيان اينكه بيماري اعتياد به ميزان بسيار زيادي قابل پيشگيري است، خاطرنشان كرد: آموزش مهارت‌هاي زندگي از دوران نوجواني در جلوگيري از ابتلا به اين بيماري بسيار موثر است.
ارسال نظرات