اقشار کم‌درآمد و متوسط توان استفاده از این طرح را ندارند، فقط ثروتمندان می‌توانند از طرح آقای آخوندی استفاده کنند
کد خبر: ۸۶۰۲۲۰۵
|
۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷

به گزارش بسیج، افشین پروین‌پور، کارشناس حوزه مسکن و عضو سابق شورای عالی مسکن  درباره ایرادات طرح قسطی مسکن گفت: این طرح در کل طرح خوبی است، از آن جهت که کسانی که نمی‌توانند یک جا پول خانه را بپردازند می‌توانند به صورت قسطی این کار را انجام دهند و صاحب مسکن شوند.
وی ادامه داد: یک امتیاز دیگری نیز این طرح دارد و آن فروش واحدهای عرضه کننده‌ است، منتهی مطلبی که هیچ یک از مسئولان بخش مسکن به خصوص، خود وزیر آقای آخوندی راجع به آن صحبتی نمی‌کنند این است که در کل قیمت مسکن از حد استاندارد خود بالاتر رفته است.
وی اظهار داشت: یکی از دلایلی که باعث شده این چنین بخش مسکن دچار رکود شده و خریدی هم صورت نگیرد به دلیل این است که قیمت بیش از اندازه بالا رفته است.
پروین‌پور تأکید کرد: الان اگر در برخی از کشورهای دیگر مشکل و معضل مسکن وجود ندارد به این دلیل است که به صورت استاندارد حداکثر یک خانواده با درآمد متوسط تنها 20 تا 25 درصد درآمد ماهانه و سالانه خود را هزینه مربوط به خرید و یا اجاره مسکن می‌کند و این حداکثر استاندارد است.
وی اضافه داشت : اصلی ترین مشکل عمده ای که در این رابطه وجود دارد این است که در کل هزینه مسکن بالا رفته است. بنابراین متقاضیان بخش مسکن به خصوص جوانان به دلیل همین گرانی بیش از حد نمی‌توانند وارد این مبحث شده و مسکن خریداری کنند.
کارشناس حوزه مسکن گفت: اجرایی شدن چنین طرح‌هایی مانند طرح مسکن قسطی خوب است اما زمانی مؤثر خواهد بود و می‌تواند بازار مسکن را تا حدی از رکود خارج کرده و خرید و فروش را روان کند که سوداگری کنترل شود و مسکن به قیمت واقعی خود برسد که هم اکنون در چنین وضعیتی نیستیم.
وی تصریح کرد: بعد از رسیدن مسکن به قیمت واقعی خود است که چنین طرح‌هایی و یا طرحی مانند دادن وام می‌تواند مناسب باشد، بنابراین تا زمانی که ساختارهای بازار تصحیح نشود این طرح‌ها تا حد بسیار کمی می تواند مؤثر باشد اما ضریبی در اصلاح بازار نخواهد داشت.
عضو سابق شورای عالی مسکن ادامه داد: این موضوع یعنی اشتباهات ساختاریِ بخش مسکن دقیقا شبیه معضلاتی است که صنعت خودرو دارد، مثلا شرکت های سازنده خودرو مبلغ بسیار بیشتر از آن چه که باید بر روی محصول خود می‌کشند و این مبلغ هزینه ناکارآمدی های مالی اش است که متأسفانه این هزینه‌ها را از مشتری‌هایش دریافت می‌کند و این چنین به مردم ظلم می‌‌شود
وی اظهار داشت: پس از آن به جای این که مشکل از اساس حل شود بحث طرح وام 25 میلیونی را مطرح می‌کنند و ساختارهای اشتباه همچنان سرجای خود پایدار خواهد ماند و این همان شباهت بین مسکن و خودرو است.
پروین‌پور گفت: در حقیقت شاید افرادی بتوانند با طرح‌هایی مانند طرح مسکن قسطی صاحب خانه شوند اما تعداد این افراد کم است اما قطعا همین تعداد نیز جز اقشار متوسط و کم درآمد نخواهند بود. بلکه افراد متوسط به بالا هستند که می‌توانند در چنین طرحی شرکت کنند.
وی بیان داشت: بدون شک انبوه سازان نیز از چنین طرحی استقبال می‌کنند زیرا واحدهایشان فروش نرفته و بر روی دستشان مانده است. اما قطعا این طرح دردی از رکود بازار مسکن دوا نخواهد کرد.
این کارشناس حوزه مسکن اضافه داشت: بر فرض مثال که این طرح از سوی مردم مورد استقبال قرار بگیرد پس از آن آیا می‌توانند از عهده اقساط آن بربیایند؟
وی در پایان خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که هر چه قدر قیمت مسکن بالا برود بر دیگر بازارها نیز اثر نامطلوبی خواهد داشت و روز به روز بر رکود آن خواهد افزود.

ارسال نظرات