خبرهای داغ:
پدیده بی‌نظیر و حرکت عظیم و پر معنای راهپیمایی اربعین حسینی علیه‌السلام حسنه‌ای ماندگار است.
کد خبر: ۸۶۰۲۴۰۹
|
۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳

اینجا همان آدم‌های معمولی فوق‌العادگی پیدا می‌کنند، لطیف می‌شوند، نورانیت پیدا می‌کنند، صفای باطن آدم‌ها رو می‌شود، همه به طرز عجیبی اهل محبت می‌شوند، خلاصه فضای عجیبی است.

نورانیت این سفر موجب تحول آدمها می‌شود. اینها کسانی هستند که گناهانشان بخشیده شده است. برای هر قدمشان ثواب یک حج و یک عمره مقبول می‌نویسند. این موجب تزکیۀ روح، رقت قلب و تقویت عاطفه است.

اربعین در لغت به معنای چهلم است، بیستم صفر ۶۱ هجری قمری، چهلمین روز کشته‌شدن حسین بن علی فرزند علی بن ابی طالب و فاطمه زهرا ، امام سوم شیعیان است.

جابر بن اعبدالله انصاری صحابی برجسته محمد به عنوان نخستین زائر حسین بن علی، یا لااقل از نخستین زائران او، در این روز وارد کربلا شده و زیارت اربعین را بجا آورده است.

زیارت اربعین تنها درباره حسین بن علی وارد شده و هیچ پیشینه ای را نمی توان برای اربعین و اعمال مربوط به این روز تا پیش از حادثه عاشورا تصدیق کرد و این ویژگی و امتیاز، تنها برای حسین بن علی دانسته شده است، درتقویم رسمی ایران این روز تعطیل می‌باشد.

در سال‌های اخیر، جمعیت حاضر در مراسم سوگواری اربعین در عراق در صدر یکی از بزرگترین اجتماعات مسالمت آمیز قرار دارد، در دسامبر ۲۰۱۴ حدود ۲۰ میلیون جمعیت در عراق مجتمع شدند.

اغلب زائران مسیرِ نجف به کربلا به طول ۸۰ کیلومتر را در مدت سه روز در یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز طی می کنند. دولت ایران در تلاش است تا مراسم اربعین حسینی را بطور مشترک با کشور عراق، به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار معنوی یونسکو ثبت کند.

اعمال روز اربعین امام حسین (علیه السلام):در این روز زیارت امام حسین (علیه السلام) مستحب است و این زیارت‌، همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام عسکری (علیه السلام) روایت ‌شده که فرمود: علامات مؤمن پنج تاست‌: خواندن 51 رکعت نماز در شبانه‌روز ـ نمازهای واجب و نافله و نماز و شب ـ به دست کردن انگشتری دردست راست، برآمدن پیشانی از سجده ‌، و بلند خواندن بسم الله الرحمن ‌الرحیم در نماز است.

مقام معظم رهبری در خصوص پیاده رویی اربعین

پدیده بی‌نظیر و حرکت عظیم و پر معنای راهپیمایی اربعین حسینی علیه‌السلام را حسنه‌ای ماندگار خواندند و گفتند: ترکیب «عشق و ایمان» و «عقل و عاطفه» از ویژگی‌های منحصر به‌فرد مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است و حرکت عاشقانه و مؤمنانه مردم از کشورهای مختلف جهان در این پدیده بی‌سابقه، بدون تردید از جمله شعائر الهی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به بزرگواری و محبت مردم عراق در پذیرایی از زائران اربعین، به کسانی که توفیق حضور در این حرکت پر معنا و پر مغز را پیدا کرده‌اند توصیه کردند این فرصت را مغتنم بشمارند و افزودند: ما نیز از دور به حال زائران اربعین غبطه می‌خوریم و آرزو می‌کنیم ای کاش همراه شما بودیم.

رهبر انقلاب، فرصت ارتباط معنوی و عاشقانه با خاندان پیامبر اکرم(ص) و زیارت این عناصر ممتاز، برجسته، نورانی و ملکوتی را از امتیازات تفکر شیعی در میان فرق اسلامی دانستند و گفتند: حرکت عظیم مردم از ایران و سایر کشورهای جهان برای حضور در راهپیمایی اربعین، جلوه‌ای از ویژگیهای برجسته مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است که در آن، هم «ایمان، اعتقاد قلبی و باورهای راستین» موج می‌زند هم «عشق و محبت»

حجت الاسلام پناهیان:

زیارت کربلای معلی در همه ی اوقات جزء بافضیلت ترین اعمال به حساب می آید و کمتر می توان عبادتی را بافضیلت تر از آن تصور کرد، اما وقتی زمان خاصی برای زیارت به عنوان علامت مؤمن اعلام می شود، معلوم است که عنایت خاصی نسبت به آن وجود داشته است. به تعبیر حضرت امام، در زمینه ی توصیه به معصومین علیه السلام به عزاداری، ائمه ی هدی علیه السلام از اول نقشه کشیده بودند که امروز چنین آثار باعظمتی بر عزاداری ها مترتب شود.

به طور طبیعی، وقتی یک امام معصوم علیه السلام، آن هم در آستانه ی دوران غیبت، چنین توصیه ای می فرمایند، یعنی پیش بینی جمعیت چندمیلیونی را در این میعادگاه می کرده اند و وقتی چنین اجتماع عظیمی با آن اشاره ی مبارک قابل پیش بینی بوده است، شاید اراده ی آن را هم فرموده بودند که بسترهای اجتماعی برگزاری چنین اجتماعی در این سال ها فراهم شده است. به هر حال، هم اکنون با این اشاره ی امام حسن عسکری علیه السلام، اربعین به بزرگ ترین میعادگاه مسلمانان در کربلای معلی تبدیل شده است و می توان از این زیارت به عنوان یک رزمایش باعظمت برای پیروان و علاقه مندان اباعبدالله الحسین علیه السلام در میان همه ی مسلمانان، بلکه همه ی افراد و ملل آزادی خواه جهان یاد کرد که ان شاءالله مقدمه ی نجات جهان بشریت از ظلم خواهد بود.

حاج مهدی سلحشور:

حاج مهدی سلحشور نوشت: خدایا به این کمترین و نالایق ترین، عنایت فرما تا بار دیگر قدم در راهی گذارم که انبیا و اولیا و شهدا حسرت پیمودنش را دارند.

بارالها کمکم کن این قدم ها را در در مسیری غیر از مسیر مورد رضایت صاحب اربعین و کربلا ننهم.

معبودا این قطره ناچیز را راهی دریا کن که می رود با امواج سهمگین و پرتلاطمش کاخ ظلیم و ستم یزید زمان را ویران سازد.


1003/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها