مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، از همکاری انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با انجمن سینمای جوانان ایران در ارائه مناسب و گسترده نمایشگاه بزرگ عکس «فراموش نخواهیم کرد» خبر داد.
کد خبر: ۸۶۰۲۴۲۰
|
۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱

به گزارش روابط عمومی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به نقل از گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «سید عباس میر هاشمی» مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و عضو هیات انتخاب و داوری نمایشگاه بزرگ عکس فراموش نخواهیم کرد در خصوص این‌که چه نوع عکس‌های باید برای شرکت در این مسابقه ارسال و درنهایت انتخاب شوند گفت: هر اتفاق بزرگی دامنه وسیعی از رویدادها را به همراه دارد. از لحظه وقوع حادثه تا رویدادها و حوادث قبل و بعد از حادثه، واکنش و رفتار خانواده‌های بازماندگان، اضطراب و نگرانی خانواده‌ها، مراسم بدرقه، تشییع، خاکسپاری و حتی زندگی خانواده‌ها قربانیان بعد از پایان یافتن تب‌وتاب این حادثه درواقع دامنه گسترده از سوژه و موضوع را در اختیار عکاسان و برگزارکنندگان این رویداد قرار می‌دهد.

وی افزود: درواقع هدف اصلی چنین نمایشگاهی علاوه بر نمایش این مصیبت باید حفظ یاد و خاطره حادثه و از دست رفتگان و به نمایش گذاشتن جنبه‌هایی از آن باشد که کمتر دیده شده یا امکان دیده شدن آن فقط از دریچه عکس و عکاسانی که در آن لحظات حضور داشته‌اند میسر است.

مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با تأکید بر این موضوع که بخش مهمی از عکس‌های ارسال شده به این مسابقه محصول عکاسان غیرحرفه‌ای و آماتور خواهد بود گفت: عکس به‌عنوان یک رسانه و عکاسی مستند به‌عنوان گونه از عکاسی که در آن انتقال مفهوم و حادثه اهمیت بسیاری دارد باعث خواهد شد که در مواردی که نمایش اتفاق به شکل شایسته‌ای در عکس اتفاق افتاده توجه به موارد فنی و هنری در عکس اولویت کمتری داشته باشد. درواقع به‌واسطه حضور موبایل‌ها و دوربین‌های خانگی که اغلب اوقات پیش از عکاسان حرفه‌ای درصحنه حوادث و رویدادها حاضر هستند باید جنبه ثبت و انتقال حادثه و رویداد موردتوجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ازاین‌روی علاوه بر توجه به موارد فنی برای برگزاری هر چه باکیفیت‌تر این نمایشگاه بزرگ عکس کیفیت ثبت لحظه‌ها و احساسات و انتقال آن به مخاطب هم مدنظر خواهد بود. درواقع عکس‌های موفق در این نمایشگاه عکس‌هایی خواهند بود که در ذهن مخاطب رسوب کنند.

وی با اشاره به رابطه بسیار نزدیک انجمن سینمای جوانان ایران و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس گفت: جای بسیار خوشحالی است که چنین رابطه خوبی وجود دارد. درواقع هم‌افزایی در تجربیات موجود در دو انجمن که به‌واسطه سابقه و حضورهای مستمر به وجود آمده می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش کیفیت این نمایشگاه باشد. از سوی دیگر انجمن سینمای جوانان ایران به‌واسطه گستردگی سراسری در تمام مناطق کشور تجربه و توان خوبی برای حضور در شرایط بحرانی و تولید اثر در این شرایط را دارد. همه این عوامل باید دست‌به‌دست هم دهند تا ارائه کامل و درستی در این نمایشگاه عکس رخ بدهد. درواقع کیفیت ارائه باید مهم‌ترین اصل برگزاری این رویداد باشد. انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در هر زمینه‌ای که توان و فرصت همکاری داشته باشد تلاش خواهد کرد تا ارائه کامل و گسترده‌ای صورت بپذیرد.

میر هاشمی در پایان صحبت‌های خود در خصوص شیوه‌ها و نحوه ارائه عکس‌های راه‌یافته به نمایشگاه بزرگ عکس فراموش نخواهیم کرد گفت: امروز در عصر رسانه‌ها باید تمام توان رسانه‌ای موجود مورداستفاده قرار گیرد تا رسالت اصلی این نمایشگاه یعنی انتقال چهره واقعی این حادثه و ابعاد آن و درنهایت به خاطر سپاری آن توسط افکار عمومی به بهترین شکل ممکن صورت بپذیرد.

وی بیان کرد: پس عکس‌های به نمایش درآمده باید به بهترین شکل ممکن ادیت و چاپ شوند. در ادامه به شکل کتاب چاپی، کتاب الکترونیک و برگزاری این نمایشگاه در مناطق و استان‌های مختلف سراسر کشور می‌توان گستره این رویداد فرهنگی اجتماعی را بازتر کرد. از دیگر مواردی که در برپایی این نمایشگاه در شهرهای دیگر باید موردتوجه قرار گیرد برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های عکاسی، دعوت از خانواده‌های قربانیان و آسیب دیدگان و حتی عکاسان را می‌توان پیش بینی کرد و برنامه ریزی لازم را انجام داد.

ارسال نظرات