رئیس اسبق اتاق بازرگانی تهران:

ایران نمی تواند جای ترکیه را در صادرات غذا به روسیه پر کند

رئیس اسبق اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران گفت، ایران قادر نیست به عنوان یک صادر کننده محصولات کشاورزی به روسیه جایگزین ترکیه شود.
کد خبر: ۸۶۰۲۵۷۴
|
۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲

به گزارش بسیج،  به نقل از ترند، محمدرضا بهزادیان، رئیس اسبق اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران گفت، ایران قادر نیست به عنوان یک صادر کننده محصولات کشاورزی به روسیه جایگزین ترکیه شود.

بهزادیان گفت، از آنجایی که زمینه های ضروری برای تجارت بین ایران و روسیه وجود ندارد، ایران نمی تواند همچون ترکیه به روسیه کالا صادر کند.

دولت روسیه قرار است واردات برخی محصولات از جمله چند قلم فرآورده گوشتی، شیر و محصولات لبنی، ماهی، غذاهای دریایی، فرآورده های خاکی، میوه، سبزیجات و دانه های مختلف از ترکیه را ممنوع کند.

این اقدام پس از آن صورت می گیرد که ساقط شدن جنگنده روسی توسط ترکیه موجب افزایش تنش در روابط دو کشور شده است.

ترکیه حدود 1.3 میلیارد دلار محصولات کشاورزی به روسیه صادر می کند و 2.9 میلیارد دلار محصولات کشاورزی از این کشور وارد می کند.

بهزادیان خاطر نشان کرد، جدی ترین مشکل تجارت ایران و روسیه، تعرفه های سنگین وضع شده از سوی روسیه بر کالاهای ایرانی است.

وی در ادامه گفت: «در چند سال گذشته، ما تلاش کردیم این مشکل را حل کنیم، اما اراده کافی در وزارتخانه های هیچ یک از طرف ها برای این کار وجود ندارد.»

وی در عین حال خاطرنشان کرد که آذربایجان و دیگر کشورهایی که دارای روابط تجاری خوبی با روسیه هستند می توانند از این وضعیت استفاده لازم را ببند.

بهزادیان گفت، عامل دیگری که تاکنون وجود داشته، محدودیت های بانکی و محدودیت های مرتبطی بوده که ایران به دلیل تحریم ها با آن مواجه بوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار