يك كارشناس مسائل فرهنگي با بیان اینکه با اجرای برنامه‌های متنوع آموزشی، علمی و فرهنگی می‌توان گام مهمی در کاهش اعتیاد در جامعه برداشت، تاکید کرد: بسیج امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی بر علیه اعتیاد امری اجتناب ناپذیر است.
کد خبر: ۸۶۰۲۵۷۵
|
۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل  از ستاد مبارزه با مواد مخدر ، بهروز جعفری  اظهارداشت: دیدگاه وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر مثبت تلقی شده و از آنجایی که این مساله دغدغه ملی به شمار می‌رود، مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر نیز باید به صورت همگانی انجام شود.

وی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد از عهده یک سازمان بر نمی‌آید، تاکید کرد: همه در کشور باید علیه اعتیاد بسیج شوند و در صورتی که رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در کشور به صورت جامع عملیاتی شود. علاوه بر اینکه در کاهش هزینه‌های مبارزه با مواد مخدر موثر است سبب زودتر به نتیجه رسیدن و موثر ثمر واقع شدن فعالیت‌ها و برنامه‌های مربوط به این مساله می‌شود.

اين كارشناس مسائل فرهنگي ادامه داد: در رابطه با مبارزه جامع با اعتیاد خلاء قانونی نداریم ولی در صورتی که احساس شود در این زمینه کاستی وجود دارد. کمیسیون فرهنگی مجلس نیز قطعا همکاری و مساعدت لازم را خواهد داشت. کمیسیون فرهنگی نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد دارد و این مساله ثابت شده که انجام برنامه‌های فرهنگی و نهادینه سازی فرهنگ اجتماعی مبارزه با مواد مخدر در پیشبرد کاهش گرایش مصرف مواد مخدر موثر است.

به گفته جعفری مجازات‌های کنونی مبارزه با مواد مخدر کافی است و نیازی به تشدید مجازات در این زمینه نداریم. ولی بسیج امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی بر علیه اعتیاد امری اجتناب ناپذیر است.

وی در مورد علل اعتیاد تصریح کرد: بیکاری منشاء اعتیاد و عمده دلیل گرایش مصرف مواد مخدر است. بیش از مساله شادی به اشتغال در کشور به ویژه برای جوانان نیازداریم. ناهماهنگی و قوانین در زمینه اشتغال باید رفع شود و به رشد اقتصادی مثبت دست یابیم. رشد اقتصادی حداقل 5 تا 6 درصد برای اشتغال لازم است و تلاش در این زمینه ضرورت دارد.

اين كارشناس مسائل فرهنگي تاکید کرد: رفع موانع کسب و کار، ارائه وام اشتغال، افزایش تولید از جمله راهکارهای موثر جهت ایجاد اشتغال برای جوانان و پیشگیری از اعتیاد است، که دولتمردان باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند.

جعفری خواستار ایجاد اشتغال برای معتادان بهبود یافته شد و تصریح کرد: افزایش نظارت بر کمپ‌های ترک اعتیاد لازم است و باید شرایط به نحوی باشد که معتادان به طور کامل در این کمپ‌ها درمان شوند و پس از آن برای اشتغال آنها برنامه‌های منسجمی پیش بینی شود چرا که در غیر اینصورت این افراد مجدد به چرخه اعتیاد بازگشته و اقدامات انجام گرفته و سایر هزینه‌ها در واقع دوری باطل به شمار خواهد رفت.

وی در ادامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را یکی از نهادهای متولی امر تبلیغ و ترویج فرهنگی پیشگیری از اعتیاد در جامعه دانست و افزود: با اجرای برنامه های متنوع آموزشی، علمی و فرهنگی می توان گام مهمی در کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه برداشت.

جعفري بر شناسایی پیامدهای اعتیاد به مواد مخدر برای افراد خانواده‌ها و جامعه تاکید کرد و اظهار داشت: به طور کلی شناسایی بسترها و زمینه‌های شکل گیری اعتیاد به مواد مخدر و ارائه راهکارها و پیشنهادات علمی در جهت پیشگیری از اعتیاد باید بیشتر توسط دستگاه‌های مربوطه اجرایی شود.

وي با اشاره به اینکه دوران بلوغ و نوجوانی یکی از حساس ترین دوره های زندگی به شمار می رود، افزود: در این دوره‌ی سنی خصوصیاتی از قبیل تشخيص‌طلبی، اعلام استقلال، مخالفت جویی، خودنمایی، تبعیت از گروه های مرجع و ده‌ها صفت دیگر بروز می‌کند. دوره جوانی زمان بحران است. جوان با دارا بودن ویژگی خاص خود به دنبال هیجان است و در این راه بیشتر به بیراهه کشیده می‌شود بنابراین باید برنامه‌های آموزشی جهت پیشگیری از اعتیاد را ارتقاء و به روز کرد.

اين كارشناس مسائل فرهنگي ادامه داد: بررسی‌ها نشان می دهد که نوجوانان و جوانان، بیشتر از گروه‌های سنی دیگر در معرض خطر اعتیاد قرار می گیرند. لذا اجرای برنامه ورزشی، پرکردن اوقات فراغت، افزایش تعامل والدین با فرزندان در این زمان باید بیشتر مورد توجه نهادهای آموزشی و خانواده‌ها قرار گیرد.

جعفري در پایان ابراز امیدواری کرد با تحقق اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر به کاهش اعتیاد در کشور دست یابیم.

ارسال نظرات