استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی در مراسم شب شعر عاشورایی با اشاره به عظمت حادثه عاشورا گفت: عشق به اهل بیت علیهم السلام و امام حسین (ع) در خون و رگ و در ظاهر و باطن و اعتقادات اهل سنت موج می زند.
کد خبر: ۸۶۰۲۹۱۷
|
۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، در مراسم شب شعرعاشورایی که با حضوراستاد کلامی زنجانی از شاعران برجسته آیینی کشور و تعدادی از شاعران اهل سنت و تشیع استان در سنندج برگزار گردید ماموستا دکتر عبدالسلام کریمی استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر برجسته مسائل دینی ضمن اعلام این موضوع گفت : سخن از عظمت واقعه عاشورا در حد توان و گفتار من حقیر نیست ولی به قول شاعر « آب دریا را گر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید» عشق و علاقه مردم کردستان واهل سنت به طور عموم به پیامبر و ائمه اطهار خصوصا حضرت حسین بن علی (ع) منشاء قرآنی دارد.

وی در توضیح این موضوع گفت: آیات زیادی وجود دارد در خصوص دوستی اهل بیت حضرت رسول از جمله که می فرماید: (ای پیامبر) بگو من ، در ازای آن (رسالتم) از شما مزدی جز محبت به نزدیکانم نمی خواهم.

این عالم اهل سنت بیان داشت: این دوست داشتن و محبت اهل بیت خواست خداوند است و جزئی از ایمان ماست بنابراین کسی که محبت اهل بیت را در دلش نداشته باشد و به آن باور نداشته باشد ایمانش کامل نیست.

دکتر کریمی افزود: اگر ما معنی مؤدت را صرفا و در معنی لغوی آن محبت نیز درنظر بگیریم دوست داشتن اهل بیت بر مسلمانان واجب شرعی است.

ماموستا کریمی تصریح کرد: در کتاب معروف شیخ منصور علی ناصب از علمای برجسته الازهر مصر که در 5 مجلد احادیث اهل سنت اعم از صیحی بخاری و صحیح مسلم و ... گرد آوری گردیده در جلد سوم تحت عنوان فضائل که الان آن را با خودم در این مجلس آورده ام نیز روایت جالب و بسیار ارزشمندی وجود دارد که روزی پیغمبر در مکانی ایستاده بودند و حسنین در حال نزدیک بودن به نزد ایشان بودند که در این اثناء پیغمبر (ص) نگاهی می اندازند و می فرمایند « اینان فرزندان من هستند » و قطعا این فرموده تفسیری است از آیه ذکر شده در مورد محبت به خاندانش و مشخص نمودن بخشی از این خاندان است و بعد دعا می فرمایند « خدایا دوست بدار هرکه این دور ا دوست می دارد .»

این پژوهشگر مسائل دینی افزود: در حدیت شماره 3870 طبرزی از زبان زید بن اقلم نقل می کنند که « حسین از من است و من از حسین هسنم ، راه حسین راه من است ،فکر حسین فکر من است ، قیام حسین قیام من است ، مقابله با حسین مقابله با من است ، همراهی و نصرت حسین ، همراهی و نصرت من است ، شمشیر کشیدن در مقابل حسین ، شمشیر کشیدن در مقابل من است.

وی با تقبیح مواردی که به اهل سنت نسبت می دهند گفت : اصول و عقاید اهل سنت جز به دوستی با پیغمبر و اهل بیتش نبوده و نخواهد بود و مواردی که به اهل سنت و کردستان نسبت می دهند اگر غیر از این باشد کذب محض است.

دکتر کریمی با اشاره به حادثه کربلا گفت: قیام حضرت حسین (ع) قیامی از روی آگاهی و آزادی خواهی و بالاترین امر به معروف و نهی از منکر بوده است که تاریخ به خود دیده است.

وی در این خصوص افزود: حضرت امام حسین (ع) از ماه رجب سال 60 قمری قیام خود را شروع کرد. در 15 رجب خبر مرگ معاویه اعلام می گردد و در 28 رجب یزید بن معاویه به امیر مدینه دستور می دهد سریعا و به صورت شبانه از سه نفر بیعت بگیرد « عبدا... بن عمر»، « عبدا... بن زبیر» ومهمتر از این دو از « حسین بن علی» ، شبانه این افراد را دعوت نموده و موضوع را مطرح می کنند که امام حسین (ع) زیر بار نرفته و موضوع را به روز بعد موکول می نمایند.

دکتر کریمی افزود: در فردای آن روز امام حسین به واسطه عدم انجام موضوع سریعا عزم سفر کرده و به سمت مکه و مدینه به منظور به جا آوردن حج ، در این بین در زمانی که احرام می بندند خبر می رسد که یزید عده ای را به منظور دستگیری و یا شهادت امام حسین به مکه گسیل داشته اند که به محض شنیدن موضوع به منظور جلوگیری از خونریزی در خانه امن الهی و منطقه منا حج را رها می نمایند و در پاسخ به 12 هزار نامه ای که از مردم به دستشان رسیده در به جا آوردن مجدد « امر به معروف و نهی ازمنکر » به سمت کوفه حرکت می کنند.

وی با اشاره به توطئه های دشمنان اسلام گفت: در حادثه عاشورا وقتی بررسی می کنیم در جبهه مقابل حضرت حسین (ع) نیز نماز خوانده می شد و شهادتین هم گفته می شود و صلوات بر پیغمبر و اهل بیتش گفته می شود اما فتنه کار خود را می کند و عمر بن سعد ابی وقاض حافظ کل قرآن کریم در جبهه باطل قرار می گیرد و اولین فردی است که تیر می اندازد.

وی افزود: حربن ریاحی که بعد توبه می کند و شهید می شود الگوی بسیار خوبی است برای توبه کردن و بازگشت به اسلام و دوری نمودن از جریان تکفیری و فتنه ابتدا در این جبهه به دام می افتد.

شمر جزء جانبازان عزوات پیغمبر بوده وآن چنان به ورطه نابودی می افتد که سر امام حسین (ع) را زمانی که زنده بوده است از بدن مبارکشان جدا می کند تا جایزه بگیرد . این است عملکرد فتنه که باید از آن در س بگیریم.

وی در پایان مجددا تأکید کرد: زمانی که محمد بن عبدالوهاب در مدینه گنبد های ائمه را بدعت در دین می نامد مولانا خالد نقشبندی از علمای برجسته اهل سنت کردستان در سفری به هرات در مدح امام رضا (ع) می سراید « این بارگاه کیست کز عرش برتر است وز نور گنبدش همه عالم منور است»

ماموستا کریمی با جدا دانستن جریان تکفیری با اهل سنت گفت: جریان تکفیری چیزی جز خود را قبول ندارد و برایش اهل سنت و تشیع فرقی ندارد چون ساخته و پرداخته آمریکا و اسرائیل است.

وی تمام مسلمین را به هوشیاری در برابر موج فتنه و دشمنی دشمنان دعوت نمود و گفت : تنها راه نجات مسلمین در وحدت و شناخت عاشورا و درس در مکتب امام حسین (ع ) است.

در این شب شعر که به همت و همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان ، اداره کل تبلیغات اسلامی استان ، دانشگاه مذاهب اسلامی و معاونت فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار گردید . استاد کلامی زنجانی و تعدادی از شاعران برجسته استان، اشعار خود را در وصف قیام عاشورا قرائت نمودند.

ارسال نظرات