"تاریخ نشان داده استکبار به چیزی جز منافع خود فکر نمی‌کند"

بسیج با تلاش در عرصه اقتصادمقاومتی به دنبال سد کردن راه نفوذ دشمن است

پژوهشگر نخبه بسیجی گفت: در عرصه اقتصادمقاومتی بسیج تلاش می‌کند تا مسیر را برای دشمن مسدود سازد تا مبادا وضعیت کنونی ترکیه برای ما تکرار شود، در نتیجه عاقلانه‌ترین راهکار تلاش بر اساس دستورات دینی، اسلامی و ولایی است.
کد خبر: ۸۶۰۳۱۱۳
|
۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰

حسن فرج‌دنیوی با اشاره به توطئه دشمنان در جنگ نرم اظهار داشت: جبران خلیل جبران یکی از نویسندگان لبنانی آمریکایی در یکی نوشته‌های خود مطرح می‌کند که برای نابودی یک تمدن سه چیز را باید در یک جامعه نابود کرد از جمله خانواده، نظام آموزشی و الگوها، به منظور انهدام خانواده باید منزلت زن را از بین برد و برای بحث نظام آموزشی منزلت معلم و در بحث الگوها بایستی منزلت دانشمندان و اسطوره‌های آن جامعه را از بین برد در این صورت است که می‌توان جامعه و تمدن آن را یک جا منهدم ساخت.

وی افزود: نقش خانواده و نظام آموزشی در ترویج سبک زندگی اسلامی بسیار مهم است و در حقیقت در الگوی مطرح شده برای انهدام یک تمدن دشمنان درصدد هستند تا نقش این دو را کم رنگ جلوه دهند و از مسیر اصلی خود منحرف سازد.

استاد دانشگاه و پزوهشگر بسیجی با اشاره به تاکیدات مقام‌معظم رهبری به نقش آموزش و پرورش به عنوان زیر ساخت مهم سبک زندگی گفت: در خانواده‌های ایرانی آموزش و پرورش نقش مهمی را می‌تواند ایفا کند چرا که کودک از همان ابتدای رشد و دوره‌ای که می‌تواند مطلب را فرا گیرد وارد مدرسه می‌شود پس در این زمینه در بحث انتقال فرهنگ آموزش موثر بوده و کودک آماده پذیرش است.

فرج‌دنیوی تصریح کرد: آنچه که در ابتدای زندگی و آموزش به ذهن هر فردی وارد می شود پایه‌های اصلی نگاه فرد را به جامعه نه در آن دوران که در سایر دوره‌ها به جای می‌گذارد پس آموزش در بحث سبک زندگی نقش اساسی را ایفا می‌کند و نباید مورد غفلت واقع شود.

نظام آموزشی باید مطالب را در قالب فرهنگ ایرانی و اسلامی به کودکان آموزش دهد

وی افزود: اگر نظام تربیتی آموزش‌ها را در قالب فرهنگ ایرانی و اسلامی پیاده کند به تبع آن به جایگاه بالاتری دست می‌یابیم متاسفانه با توجه به شرایط موجود در جامعه و وجود مشکلات مالی و غیرعادی نقش آموزش و پرورش در این زمینه به خوبی ایفا نمی‌شود چرا که می‌تواند در قالب نمایشگاه‌ها، سمینارها و کارگاه‌های مختلف از همان ابتدا آموزه‌های دینی را به کودک آموزش دهد.

پژوهشگر نخبه بسیجی با اشاره به عدم ارائه آموزش‌ها در قالب‌های کارگاهی و مهارتی گفت: بیان مطالب آموزشی به شکل تئوریک خسته کننده بوده و تاثیرگذار نیز نمی‌تواند باشد اما بیان مطالب آموزشی در قالب‌های متفاوت بی‌شک موثرتر است کودکان امروز والدین فردا هستند که می‌توانند از همان ابتدا آموزه‌های دینی، اسلامی و خصوصیات ویژه تمدن اسلامی را به نسل بعد منتقل کنند که این آموزه‌های اسلامی و دینی می‌تواند جایگزین آموزه‌هایی شود که امروز به واسطه نفوذ یا ماهواره، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی شاهد آن است.

فرج‌دنیوی تصریح کرد: متاسفانه امروز کودکان ما با فضای مجازی ارتباط تنگاتنگی دارند چرا که نتوانسته‌ایم زمان خالی آن‌ها را پر کنیم در حقیقت برنامه‌های جذاب از سوی آموزش و پرورش اجرایی نشده تا بتواند اوقات فراغت کودک را پر کند، نبود برنامه‌های جذاب و مدون اجرایی کودک را به سوی فضای مجازی سوق داده و مشکلاتی را به همراه داشته و همان بحث نفوذی است که بارها مقام‌معظم رهبری به آن اشاره کرده‌اند.

وی افزود: تاسف‌انگیزتر اینکه خانواده این امکانات را نیز در اختیار فرزندان قرار می‌دهد، آموزش و پرورش می‌تواند با یک برنامه مدون و مناسب دست کم از نفوذ بکاهد و زمان پرداختن کودک به این مباحث را که از سوی دشمن هدف گذاری شده کاهش دهد.

استاد حقوق بین‌الملل با اشاره به لزوم توجه و مقابله مسئولان به بحث تهاجم فرهنگی دشمن گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغ شده از سوی مقام‌معظم رهبری در زمینه مباحث فرهنگی امید داریم مسئولان با اهتمام بیشتر کار را دنبال و برنامه‌ریزی مدونی را در این زمینه اجرایی کنند اگر چه تاکنون اقداماتی را انجام دادند ولی کافی نبوده، بین 10 تا 15 سال گذشته تعداد شبکه‌های فارسی زبان بیش از 15۰ کانال شده در حالی که ما توانسته‌ایم تعداد شبکه‌های خود را به 17 کانال افزایش دهیم.

فرج‌دنیوی تصریح کرد: با وجود تحریم‌ها، کمبود امکانات و برخی موانع در بحث آموزش اگر چه به جایگاه خود دست پیدا نکرده‌ایم ولی به این منزله نیست که مسئولان تلاش نمی‌کنند چرا که در حد توان کوشش می‌کنند اما اگر هر چه زودتر چاره‌ای نیاندیشند متاسفانه شاهد انهدام خانواده‌ها و نظام آموزشی کشور هستیم.

بسیج فرمانبردار مقام ولایت است

وی افزود: نقش بسیج در پسابرجام با توجه به وظایف ابلاغی از سوی مقام‌معظم رهبری حائز اهمیت است چرا که بسیج در همه عرصه‌ها تلاش کرده و پیشقدم بوده و توانسته جایگاه خود را حفظ کند، در بحث برجام موافقین و مخالفینی وجود داشت اما آنچه مقام‌معظم رهبری تاکید کرده‌اند بسیج نیز فرمانبردار مقام ولایت است.

پژوهشگر نخبه بسیجی تصریح کرد: در حقیقت بسیج تلاش می‌کند تا آنجا که در حوزه اختیاراتش است با توجه به راهکارهایی که مقام‌معظم رهبری مدظله‌العالی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد بسیج نیز تلاش دارد این تاکیدات را پوشش دهد فارغ از مباحثی که جریانات انحرافی شکل می‌دهند و مخالفین برجام مطرح می‌سازد.

فرج‌دنیوی تصریح کرد: بسیج سعی می‌کند در حوزه‌ای که مقام‌معظم رهبری عنوان کرده کار خود را پیش برد، در بحث نفوذ دشمن نیز الگوی بسیج دستورات مقام‌معظم رهبری است فرقی نمی‌کند در بحث اقتصاد است یا سایر حوزه‌ها.

وی افزود: به این جهت که دشمنان در بحث نفوذ بیشتر راه اقتصاد را دنبال می‌کند در بحث اقتصادمقاومتی بسیج تلاش می‌کند تا مسیر را برای دشمن مسدود سازد، با تلاش در عرصه اقتصادمقاومتی می‌توان راه نفوذ دشمن را بست و فریب دشمن را نخورد و به این مسئله اکتفا نکنیم که با ایجاد ارتباط مشکلات اقتصادی کشور رفع می‌شود.

استاد حقوق بین‌الملل با اشاره به اینکه استبار به دنبال حفظ منافع خود در منطقه است گفت: تاریخ نشان داده استکبار به چیزی جز منافع خود فکر نمی‌کند در نتیجه عاقلانه‌ترین راهکار این است که بر اساس دستورات دینی، اسلامی و ولایی تلاش خود را انجام دهیم ولی نه اینکه از امکانات و تجهیزات بین‌المللی استفاده نکنیم و به قول معروف دور خود بپیچیم این شدنی نیست اما این موضوعات نباید باعث شود که ما استقلال خود را از دست دهیم.

فرج‌دنیوی تصریح کرد: کشوری به مانند ترکیه که تصور می‌شد از زمان آتاتورک تاکنون متحول شده چگونه به خاطر ساقط کردن یک هواپیمای روسی با مشکلات گریبانگیر شده، ترکیه از نظر اقتصادی به روسیه وابسته است از یک سو نمی‌خواهد طرفداران خود را که عضو ناتو هستند برنجاند و از سوی دیگر با عذرخواهی نکردن از روسیه به شیوه‌هایی بدتر از عذرخواهی متوسل شده و در حال دست و پا زدن است.

بسیج با تلاش خود در عرصه اقتصادمقاومتی به دنبال این است که وضعیت کنونی ترکیه برای ما تکرار نشود

وی افزود: ما نمی‌خواهیم این وضعیت برای ایران نیز پیش بیاید، بسیج در واقع نمی‌خواهد چنین شود بسیج مخالف برجام نیست چون دستور مقام‌معظم رهبری است پس بسیج به اجرای برجام نیز کمک می‌کند و در تمامی عرصه‌ها پیرو منویات ولی‌فقیه است ولی تنها فکر و ذهن بسیج این بوده که وضعیت کنونی ترکیه برای ملت ایران پیش نیاید.

پژوهشگر نخبه بسیجی با اشاره به لزوم تکیه بر اقتصاد داخلی گفت: چنانچه استکبار جهانی بخواهد به بهانه‌های مختلف تحریم‌ها را دوباره تحمیل کند ما با اقتصادی که هیچی از خود نداریم ندانیم که چه کنیم، بسیج سعی دارد ضمن اینکه با همه دنیا روابط دوستانه برقرار می‌کنیم در چارچوب خط مشی‌ها و سیاست‌های کلی نظام اسلامی در حوزه اقتصاد وابستگی نداشته باشیم، در بحث برجام دشمن نفوذ را از طریق اقتصاد می‌بیند از این‌رو مسائل اقتصادی را بیشتر مطرح و دنبال می‌کند.

فرج‌دنیوی با اشاره به عدم به کارگیری توانایی بسیج و سپاه در بحث اقتصادمقاومتی گفت: نمی‌توان دولت را مقصر دانست برخی موانع در بحث اقتصادمقاومتی وجود دارد که تنها به دولت مرتبط نمی‌شود مشکلاتی در بخش قضایی، تقنینی و اجرایی وجود دارد و این نیست که همه مشکلات به دولت مربوط شود یا این که دولت نخواهد.

وی افزود: متاسفانه نتوانسته‌ایم بر روی مولفه‌های اقتصادمقاومتی به شکل تئوریک کار کنیم زمانی که در دنیا نظریه‌ای مطرح می‌شود از زوایای مختلف مورد بررسی و بحث قرار می‌گیرد اما از شهریور 89 تاکنون که واژه اقتصادمقاومتی از سوی مقام‌معظم رهبری مطرح شد به طور جدی بر روی آن کار نشد.

استاد حقوق بین‌الملل تصریح کرد: طرح یک نظریه اقتصادی نیازمند شناخت مولفه‌های آن است ولی هنوز مولفه‌های اقتصاد مقاومتی کامل شناخته نشده مشکل دوم نبود قوانین کارساز در این حوزه است متاسفانه در بحث اقتصاد قوانین منسجم وجود ندارد حال این که اقتصادمقاومتی یک نظریه تازه مطرح شده است.

برخورد قاطع دستگاه قضاء با مفاسد اقتصادی بستر تحقق اقتصادمقاومتی را فراهم می‌سازد

فرج‌دنیوی با اشاره به عدم هماهنگی میان قوانین گفت: تعارض قوانین در تمامی حوزه‌ها یکی دیگر از چالش‌هاست قوانین اغلب تعارض دارند و سبب می‌شود ما آنگونه که لازم است نتوانیم زیرساخت‌ها را برای اجرای اقتصادمقاومتی فراهم سازیم.

وی افزود: در بحث موانع اجرایی دولت زیرساخت‌های لازم را فراهم نکرده، شاید نبود امکانات و منابع در چند سال اخیر به سبب وجود تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت یکی از علت‌های آن بوده، اما نظام بروکراسی در کشور در بسیاری از حوزه‌ها از جمله اقتصاد حاکم است و یکی از عمده عللی است که مانع پیشرفت اقتصادمقاومتی شده است.

پژوهشگر نخبه بسیجی تصریح کرد: در سیستم قضایی، متاسفانه فساد اقتصادی از مباحث مهم و چالش برانگیز است چرا که عده‌ای با واسطه‌گری و دلال بازی یک صنعت را متوقف یا منهدم می‌سازد، تا زمانی که این موانع برطرف نشود اقتصادمقاومتی به هدف خود نمی‌رسد و نخواهد رسید.

فرج‌دنیوی با اشاره به برخورد جدی دستگاه قضا با مفاسد اقتصادی گفت: نقش قوه قضائیه در این زمینه می‌تواند جدی باشد و با برخورد قاطع بستری را فراهم سازد تا اهداف اقتصاد مقاومتی محقق شود، دولت تنها مانع برای تحقق اقتصادمقاومتی نبوده چرا که ما در همه بخش‌ها مشکل داریم اگر بخش قصایی، تقنینی و اجرایی دست به دست هم دهند و اهتمام ویژه‌ای در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشند به طور قطع وضعیت بهتر از این می‌شود و آن هنگام است که با این اقتصاد می‌توانیم بیشتر روی خود حساب باز کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار