پاسخ قاطع به درخواست سياسي ديده‌بان حقوق بشر درباره ورود بانوان به سالن‌هاي واليبال
برنامه مسابقات ليگ جهاني در حالي روز گذشته اعلام شد كه برخي نهادهاي غربي به دنبال سنگ‌اندازي مقابل پاي واليبال ايران هستند.
کد خبر: ۸۶۰۳۱۷۷
|
۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، برنامه مسابقات ليگ جهاني در حالي روز گذشته اعلام شد كه برخي نهادهاي غربي به دنبال سنگ‌اندازي مقابل پاي واليبال ايران هستند. به طوري‌كه شنيده مي‌شود نماينده سازمان ديده‌بان حقوق بشر در ديدار با رئيس فدراسيون جهاني واليبال با تأكيد بر حضور بانوان ايراني در ورزشگاه‌ها، سعي دارد پرونده محروميت ايران از ميزباني‌هاي واليبال را بار ديگر پيش بكشد؛ توطئه‌اي كه البته با پاسخ محكم رئيس فدراسيون كه پيشتر نيز با تدبير خود اين ماجرا را ختم به خير كرده بود، مواجه شده است. 

بعد از قهرماني در آسيا بود كه حضور بانوان در بازي‌هاي واليبال منع شد. در پي اين اتفاق و دستگيري برخي بانوان معترض به اين مسئله در جريان رقابت‌هاي ليگ جهاني، سازمان ديده‌بان حقوق بشر واكنش نشان داد و فدراسيون جهاني واليبال ايران را از ميزباني در مسابقات بين‌المللي محروم كرد. آن هم در حالي كه يك هفته قبل از اين ماجراها، در كنگره جهاني 2014 واليبال در ايتاليا، ميزباني مسابقات واليبال قهرماني نوجوانان جهان به ايران داده شده بود، اما بعد از دستگيري غنچه قوامي، گابريل فان زايتن با ارسال نامه‌اي به داورزني ضمن عذرخواهي و تشكر از ايران به خاطر پذيرفتن ميزباني قهرماني نوجوانان جهان، اعلام كرد كه آرژانتين به عنوان ميزبان اين رقابت‌ها (مسابقات واليبال قهرماني نوجوانان جهان) معرفي شده است.» 

محروميت احتمالي
گرفتن ميزباني از ايران به بهانه دستگيري غنچه قوامي در واقع تنها يك بازي سياسي بود، آن هم در شرايطي كه فدراسيون جهاني واليبال همواره به جدا بودن ورزش از سياست تأكيد دارد. با اين وجود، تصميم حضور نداشتن بانوان در ورزشگاه‌ها دستاويز و بهانه خوبي بود براي فدراسيون جهاني واليبال كه قيد دادن ميزباني بازي‌هاي واليبال را به ايران بزند؛ هرچند سال گذشته فدراسيون واليبال با تدبير خود اين مسئله را حل و فصل كرد اما داورزني به اين هم اشاره كرد كه غربي ها از اين حربه براي فشار سياسي به كشورمان در سال هاي آينده هم استفاده خواهند كرد. 

زنگ خطر براي ميزباني واليبال ايران
مسابقات ليگ جهاني سال آينده در دوره يك ماهه 28 خرداد تا 27 تيرماه با حضور 36 تيم در سه سطح برگزار مي‌شود. فرانسه، ايتاليا، استراليا، روسيه، امريكا، برزيل، ايران، آرژانتين، صربستان، بلغارستان، بلژيك و لهستان تيم‌هاي شركت‌كننده در سطح يك اين رقابت‌ها هستند. طبق قانون ميزباني اين رقابت‌ها اتوماتيك به تيم‌ها اعطا مي‌شود. يعني كشوري كه در ليگ جهاني حضور دارد، بايد شش بازي ميزبان باشد و شش بازي مهمان، مگر اينكه وضعيت خاصي به وجود بيايد. مانند كوبا كه به دليل شرايطي كه داشت FIVB تصميم گرفت بازي‌هاي خانگي اين تيم در كشور ديگري برگزار شود. با اين وجود، نماينده سازمان ديده‌بان حقوق بشر در ديدار با آري گراسا، رئيس فدراسيون جهاني واليبال بر لزوم حضور زنان در ورزشگاه‌هاي ايران براي مسابقات ليگ جهاني 2016 تأكيد كرده است. مسئله‌اي كه مي‌تواند زنگ خطري باشد براي ميزباني ايران در اين رقابت‌ها و همچنين براي ميزباني مرحله نهايي سال آينده ليگ جهاني كه از سوي ايران درخواست آن داده شده است. 

حركت در چارچوب نظام
داورزني، رئيس فدراسيون واليبال ايران با اشاره به سياست‌هاي ضد و نقيض فدراسيون جهاني در خصوص ايران با ساير كشورهاي عربي حوزه خليج هميشه فارس تأكيد كرد كه فدراسيون واليبال در چارچوب نظام حركت مي‌كند: «موضع فدراسيون جهاني واليبال در خصوص فعاليت بانوان در كشور‌هاي مختلف از جمله كشور‌هاي عربي برخوردي دوگانه است. بانوان ايراني در رشته‌هاي مختلف ورزشي به خصوص واليبال فعاليت خوبي دارند و برخورد و طرز رفتار اين سازمان جاي سؤال دارد و نشان مي‌دهد كه اين مسائل بيشتر سياسي است تا ورزشي. اين در حالي است كه يكي از اهداف و سياست‌هاي اصلي فدراسيون جهاني واليبال و كميته بين‌المللي المپيك، جدايي سياست از ورزش است.
فدراسيون واليبال ايران و فدراسيون جهاني واليبال به اين اصل پايبندند و در كنار هم با كمك دولت و نهادهاي مربوط، اين موضوع را حل و فصل مي‌كنيم. سياست‌هاي ايران در اين زمينه روشن است و فدراسيون واليبال از سياست‌هاي دولت تبعيت مي‌كند. دولت جمهوري اسلامي ايران در تلاش است با كمك نهادهاي مربوط، امكانات و سخت‌افزار لازم، حضور بانوان براي تماشاي مسابقات واليبال ليگ جهاني را فراهم كند. در چارچوب سياست‌هاي تعيين‌شده نظام حركت مي‌كنيم زيرا هر كشوري سياست‌هاي داخلي‌اش را براساس اصول اعتقادي، فرهنگي و اجتماعي خود ترسيم و تدوين مي‌كند.»
ارسال نظرات