از آنجایی که اتاق تعاون ایران به عنوان حلقه واسط بین بخش دولتی و غیر دولتی تعاون می‌تواند نقش موثری در توسعه بخش تعاون داشته باشد و تحقق اقتصاد مقاومتی همان تحقق توسعه بخش تعاون است. این اتاق ستاد ویژه اقتصاد مقاومتی را راه اندازی کرده است.
کد خبر: ۸۶۰۳۱۸۸
|
۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲

به گزارش بسیج، اقتصاد تعاونی در قانون اساسی کشور دارای جایگاه والایی است. این بخش در کنار بخش خصوصی و دولتی قرار دارد، اما با توجه به اینکه تا کنون سهم این بخش در اقتصاد باید به 25درصد می رسید مشاهده می‌کنیم که به گفته بسیاری از صاحبنظران از جمله علی ربیعی، وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی این سهم کمتر از 10 درصد است.

 اهمیت بخش تعاون تا جایی است که رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت اقتصاد تعاونی می‌فرمایند: من وقتی در وضع کشور خودمان نگاه می‌کنم، می‌بینم یکی از چیزهایی که می‌تواند جلوی این بی‌عدالتی را به شکل منطقی و اصولی سد کند همین کار تعاونی است به همین خاطر است که من به تعاون اعتقاد دارم.

 با توجه به تأکید اسلام بر اقتصاد تعاونی،تأکیدات مقام معظم رهبری و وجود اسناد بالادستی برای توسعه این بخش چرا تا کنون این بخش توسعه نیافته است؟

 از آنجایی که اتاق تعاون ایران به عنوان حلقه واسط بین بخش دولتی و غیردولتی تعاون است. هرچه اتاق تعاون نقش خود را بهتر ایفاکند، در توسعه بخش تعاون موثرتر خواهد بود

ماشاءالله عظیمی،دبیرکل اتاق تعاون ایران با اعلام این که ستاد ویژه اقتصاد مقاومتی در عالی‌ترین سطح با هدف توسعه بخش تعاون و برنامه‌ریزی برای اجرا در این سیاست‌ها تشکیل شده ، گفت: تعاون مصداق اصلی سیاست‌های اقتصادی است

وی ، با اشاره به آخرین جزئیات تشکیل ستاد ویژه اقتصاد مقاومتی در اتاق تعاون ایران و برنامه‌های پیش رو برای تحقق این سیاست‌ها اظهار داشت: در صدر ابلاغیه مقام معظم رهبری، حضور و مشارکت مردم در قوی‌ترین شکل حقوقی آن در اقتصاد قطعاً به صورت «تعاون» نمایان می‌شود.

وی افزود: مردمی‌ترین بخشی که موظف به اجرای این سیاست‌ها و مردمی‌سازی اقتصاد است، اتاق تعاون ایران خواهد بود که در سطح عالی، ستاد ویژه آن تشکیل شده است؛ این ستاد با هدف برنامه‌ریزی اصولی و پیشبرد اهداف سند استراتژی سه ساله با محوریت اقتصاد مقاومتی گام برخواهد داشت.

عظیمی با بیان اینکه کارگروه‌های این ستاد در بخش‌های مختلف نیز شامل شده است، گفت: این کارگروه‌ها به همراه کمیته‌های تخصصی به روانسازی فعالیت‌های مختلف تعاونی ها در کشور کمک می‌کند.

دبیرکل اتاق تعاون ایران با اشاره به نقش دولت در جریان اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: دولت با این شکل ساختاری، قطعاً بدون حضور مردم توان اجرای دقیق سیاست های اقتصاد مقاومتی را نخواهد داشت و در این باره سعی داریم با استفاده از نخبگان اتاق تعاون، به کمک دولت بیاییم.

وی گفت: علاوه بر پیشبرد این سیاست‌ها، قطعاً از ظرفیت رسانه‌ها نیز کمک خواهیم گرفت تا بدون توجه به حواشی، تنها به تحقق سیاست‌های مقام معظم رهبری در اقتصاد بیندیشیم.

عضو هیأت رئیسه اتاق تعاون ایران معتقد است تشکیل شخصیت‌های حقوقی با استفاده از شبکه‌های مردمی که به عدالت اجتماعی هم نزدیک‌تر باشد، تعاونی‌ها خواهند بود و برای تحقق این امر ابتدا باید به زیرساخت‌ها و ایجاد یک باور ملی توجه کرد.گسترش فرهنگ کار جمعی، رقابت‌های سالم، مشوق‌های اقتصادی مطلوب، شفاف‌سازی و ترجیح منافع جمعی بر افراد از مؤلفه‌های بخش تعاون کشور است.

ارسال نظرات