دو ابر قدرت علاوه بر جنگهای واقعی در کره، ویتنام و افغانستان، با یکدیگر جنگ سرد تبلیغاتی، جاسوسی و تهدیدات نظامی نیز داشتند و فیلم جدید ساخته شده توسط کارگردان نام آشنا و پُر طرفدار سران اسکار اشاره به همین دوران تاریخی و تقابل ابرقدرت های زمان دارد.
کد خبر: ۸۶۰۳۲۱۸
|
۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، فیلم «پل جاسوسان» اشاره به یک وکیل آمریکایی به نام جیمز داناوان با بازی تام هنکس دارد که مامور سازمان سیا است و در تلاش می باشد تا در سال ۱۹۵۷ یک جاسوس را که در خاک شوروی اسیر شده، آزاد کند.

ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در طی جنگ جهانی دوم با یکدیگر هم پیمان بودند، اما بعد از جنگ راهشان از هم جدا شد. در سال ۱۹۴۹ ایالات متحده پیمان ناتو را برای جلوگیری از گسترش کمونیسم شوروی تشکیل داد. دو ابر قدرت علاوه بر جنگهای واقعی در کره، ویتنام و افغانستان، با یکدیگر جنگ سرد تبلیغاتی، جاسوسی و تهدیدات نظامی نیز داشتند و فیلم جدید ساخته شده توسط کارگردان نام آشنا و پُر طرفدار سران اسکار اشاره به همین دوران تاریخی و تقابل ابرقدرت های زمان دارد و البته همانند روال بسیاری از آثار هالیوودی با زیرکی و در طی روندی داستانی نگاهی حمایت گرایانه از جنگ افروزی ها و سیاست های غرب در برابر کشورهای دیگر به عمل می آورد و در این راه با دست مایه قرار دادن دوران حساس جنگ سرد به درامی معمایی جاسوسی با اشارات صریح سیاسی می پردازد.

در طی تحلیلی به روند برگزاری ادوار جایزه اسکار می توان فیلم «پل جاسوسان» را از حالا و با وجودی که به اعلام نامزدهای سال 2016 چند ماهی باقی است، جزو مهم ترین شانس برنده اسکار دانست.

جنگ سرد اصطلاحی است که به دوره‌ ای از تنش‌ها، کشمکش‌ها و رقابت‌ها در روابط ایالات متحده، شوروی و هم‌ پیمانان آنها در طول دهه‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ اطلاق می‌شود. اصطلاح جنگ سرد نخستین بار توسط روزنامه نگاران آمریکا در سال ۱۹۴۸ برای توصیف رابطه خصمانه ایالات متحده و اتحاد شوروی استفاده شد، البته 3 سال پیش از آن هم جورج اورول، نویسنده معروف انگلیسی عبارتی چنین را در نوشته های خود استفاده کرده بود.

دوران جنگ سرد میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی یکی از حساس ترین دوران پس از جنگ جهانی دوم بود که طی آن جهانیان هر لحظه بیم آغاز جنگی ویرانگر میان این دو قدرت نظامی برتر جهان را داشتند. اما یکی از مهمترین اتفاقاتی که در این دوران رخ داد، ماجرای سقوط هواپیمای جاسوسی آمریکا به نام U-2 در خاک شوروی بود که در سال 1960 رخ داد. در جریان این سرنگونی، خلبان 30 ساله این هواپیما به نام گری پاورز دستگیر شد و اگرچه آمریکایی ها بطور کامل همه چیز را انکار کردند، اما پس از مشاهده تصاویر خلبانشان در دادگاه محاکمه در شوروی، مجبور به پذیرش جاسوسی از این کشور شدند.

پس از این اتفاق دولت آمریکا تصمیم به معاوضه یک جاسوس شوروی دستگیر شده در آمریکا به نام رادولف آبل با اسیر آمریکایی اسیر شده در خاک شوروی گرفت، مکانی که پل جاسوسان نام داشت و عنوان فیلم ساخته شده توسط اسپیلبرگ هم اشاره به آن دارد.

فیلم «پل جاسوسان» براساس کتابی به همین نام ساخته شد و فیلمنامه آن را مت چارمن با همراهی ایتان و جوئل کوئن نوشته اند و حضور همین برادران فیلمنامه نویس و فیلمساز شانس کسب اسکار را برای این فیلم افزون خواهد کرد. فیلم جدید سیاسی «پل جاسوسان» همانند دیگر آثار پُر زرق و برق هالیوود در سال های اخیر، در عین این که درامی تاریخی است به شکلی غیر مستقیم سعی دارد آمریکایی ها را به عنوان مظهری از صلح طلبی نمایان سازد و این درست در نقطه مقابل حقیقت قرار دارد.

منبع: سراج 24
ارسال نظرات