کارشناس کشاورزی :

مقصر گوجه ۵۰۰۰ تومانی دولت است نه کشاورزان!

سیب‌های درختی هم مانند سیب زمینی در انبارها انباشته شده و در حال فاسد شدن هستند
کد خبر: ۸۶۰۳۳۳۵
|
۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳

به گزارش بسیج، نعمت رجبی، کارشناس کشاورزی  در رابطه با مشکلات این حوزه بیان داشت: سیب زمینی‌ها همچنان در انباری‌ها انباشته شده و هیچ کس حاضر نیست از کشاورزان این محصول را خریداری کند.
وی اظهار داشت: سیب زمینی های جیرفت تازه از ماه بهمن وارد بازار می‌شود و از آن جهت که توناژ خوبی هم دارد بنابراین پیش بینی بنده این است که قیمت سیب زمینی در آن زمان به 150 تومان نیز برسد.
وی در رابطه با بالا رفتن قیمت گوجه فرنگی در چند هفته اخیر گفت: کشت و کار این محصول در حال حاضر کم است، البته مقدار گوجه فرنگی آن قدر در مرداد ماه و شهریور زیاد بود که با قیمت 100 تا 200 تومان عرضه می‌شد. اما الان به دلیل عرضه کم قیمتش بالا رفته است.
وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل کمبود امکانات و نبود سردخانه کشاورزان نمی‌توانند گوجه فرنگی را انبار کنند و در زمان مناسب مانند الان که عرضه کمتر است آن را وارد بازار نمایند همین باعث می‌شود تا یک زمانی مانند ماه 5 و 6 قیمت گوجه فرنگی بسیار پایین و الان نیز بالا باشد.
رجبی تأکید کرد: سال گذشته قیمت گوجه فرنگی در چنین زمانی بسیار مناسب تر از امسال بود دلیلش هم این بود که کشاورزان سال قبل گوجه فرنگی کال و نرسیده را چیدند و در انبار سنتی نگه داشتند تا قیمت کمی مناسب تر شود و بعد به مرور گوجه فرنگی را بعد از رسیدن وارد بازار کردند.
این کارشناس حوزه کشاورزی اضافه داشت: از آن جهت که سال گذشته بسیاری از کشاورزان به دلیل هزینه انتقال به انباری ضرر کردند بنابراین حاضر نشدند امسال نیز همان روند سال گذشته را تکرار کنند. لذا در همان زمان که گوجه فرنگی ها رسیده شد، آن را به بازار وارد کردند. بنابراین مقصر گوجه 5000 تومانی دولت است نه کشاورزان!
وی گفت: الان دیگر در انباری‌ها گوجه فرنگی نمانده و همین‌ها هم که وارد بازار می‌شوند بیشتر گوجه های کلخانه‌ای هستند که کفاف بازار را نیز نمی‌دهند.
رجبی تصریح کرد: در کل الگوی نامناسب کشت نتیجه‎ای جز چنین بازاری را نخواهد داشت، الان در سردخانه‌های شهرستان‌ها آن چنان سیب درختی انباشته شده که کشاورز نمی‌داند با آن چه کند، این سیب های درختی هم به زودی و به دلیل عرضه زیاد اما تقاضای کم فاسد خواهند شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون شک اگر روال به همین صورت ادامه داشته باشد شب عید سیب درختی قیمتش به 5 هزار تومان هم می‌رسد زیرا من کشاورز ترجیح می‌دهم که هر چه زودتر محصول خود را به فروش برسانم بنابراین نتیجه این فروش محصول و عرضه کم در ایامی مانند عید خواهد بود.
ارسال نظرات