در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی اردبیل برگزار شد:
به همت مدیریت فرهنگی – دانشجویی مرکز آموزش علمی کاربردی و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل، کرسی آزاد اندیشی با محور حجاب و عفاف، در این مرکز برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۰۳۴۰۳
|
۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، در ابتدای این کرسی آزاد اندیشی، حجت الاسلام نوروزی، مدرس دانشگاه­های اردبیل با ارائه تعریفی از حجاب و عفاف، تصریح کرد: حجاب به پوشش زن مسلمان گفته می­شود که او را از نگاه نامحرم مي­پوشاند.

وی با تاکید بر اینکه جامعه دیندار اسلامی باید نسبت به تقویت معارف و ارزش­های اسلامی به ویژه حجاب و تقوا حساس باشد و واکنش نشان دهد بیان کرد: رعایت حجاب وظیفه ذاتی، دینی و شرعی زنان و مردان در جامعه است چرا که در مقابل این فریضه دینی هر یک از افراد جامعه موظف به رعایت قوانینی که اسلام در قرآن فرموده، باشند.

این مدرس دانشگاه به آیات قرآنی در خصوص حجاب اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه ۳۱ سوره نور و آیه ۵۹ سوره احزاب به طور صریح در زمینه حجاب و ضرورت رعایت آن اشاره فرموده است و به طور آشکارا می‌فرماید: «به زنان مؤمن بگو كه چشمان خویش فروگیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینت‌هاى خود را جز آن مقدار كه پیداست آشكار نكنند و مقنعه‌‏هاى خود را تا گریبان فروگذارند و زینت‌هاى خود را آشكار نكنند، چنان پاى بر زمین نزنند تا آن زینت كه پنهان كرده‏اند دانسته شود. اى مؤمنان، همگان به درگاه خدا توبه كنید، باشد كه رستگار گردید.»

در ادامه این کرسی آزاد اندیشی، دانشجویان موافق و مخالف به ارائه نظرات و سئوالات خود پرداختند که لزوم رعایت حجاب از سوی مردان در جامعه، آزادی در انتخاب حجاب، مخالفت برای استفاده از لباس­های رنگی در جامعه، تبعیض در پوشش مردان و زنان و... را مطرح نمودند که برخی از دانشجویان نیز به ارائه پاسخ به سئوالات مطروحه نمودند و در پایان حجت الاسلام نوروزی ضمن داوری بحث های مطرح شده با اشاره به آیاتی از سوره مبارک نور، اظهار کرد: در این آیات در راستای رعایت عفاف و حجاب از سوی خداوند متعال دو دستور خطاب به مردان و سه دستور خطاب به بانوان بیان شده است.

وی با بیان اینکه در حقیقت, حجاب راهکاری پیشگیرانه است که رعایت آن طبق آیات ۳۰ و ۳۱ سوره مبارکه نور برای مردان و زنان امری ضروری است، افزود: فرو گرفتن چشمان از نگاه به نامحرمان و حفظ عفاف و دامان برای مردان و فرو گرفتن چشمان از نگاه به مردان، حفظ دامان و پوشاندن زینت برای زنان از دستورات تأکید شده در این آیات است.

این مدرس دانشگاه افزود: رعایت عفاف و حجاب علاوه بر اینکه برای بانوان نوعی مصونیت اجتماعی به همراه دارد، موجب می‌شود که بنیان خانواده مستحکم‌تر شود.

نوروزی با تأکید بر اینکه نگاه اسلام به زن نگاه ارزش‌مندانه و عزت نهادن به وجود آنان است افزود: زن در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است و نگاه سطحی به زن چیزی است که دشمنان اسلام به وسیله ابزاری همچون ماهواره‌ها به دنبال اجرا کردن آن در جوامع اسلامی هستند.

وی ادامه داد: اگر در جامعه هرکس به وظیفه ذاتی خود عمل کند جامعه سیر طبیعی خود را طی خواهد کرد و امروزه مهمترین مشکل در جامعه فرهنگ سازی است به یقین تا انقلابی به نام انقلاب فرهنگی در جامعه نباشد جامعه بیشتر از این به سوی بد حجابی پیش خواهد رفت.

نوروزی از اسلام به عنوان دین شادی و زیبایی یاد کرد و گفت: آیین آسمانی اسلام که دینی کامل و جامع است، با توجه به نیازهای انسان و زمینه­های کمال و تکامل او در جلوه­های مختلف، نگاهی همه سویه به این پدیده نموده و برای تجدید توان و کسب نشاط و طراوت روحی، راهکاری به نام خرسند سازی همنوعان را ارائه کرده و آن را از خصلت­های خداجویان دانسته است. از این رو رهبانیّت یا دوری از لذّت‌های زندگی و شادی­های شایسته فردی و اجتماعی را ممنوع ساخته، حضور در عرصه­های مختلف و بهره­گیری از نشاط، تنوّع و شادی را سیره­ای پسندیده، بلکه عبادتی بزرگ معرفی نموده است.

ارسال نظرات