رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برنامه ریزی پایدار در زمینه محیط زیست گفت: محیط زیست نیازمند برنامه ریزی صحیح و آمایش درست است.
کد خبر: ۸۶۰۳۵۰۱
|
۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲

به گزارش خبر گزاری بسیج از یزد؛ معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز (۱۴ آذر) در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان یزد در استانداری یزد گفت:وجود نگاه های مناسب در سطح استان و به ویژه حمایت هایی که در سطح ملی داشتیم و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری که پشتوانه بسیار بزرگی برای محیط زیست بود، می تواند به همراه مشارکت مردم آینده محیط زیست کشور را تضمین کند.

وی افزود: با توجه به اینکه دولت یازدهم در کنار اولویت های دیگر به محیط زیست نیز اولویت خاصی داده است و محیط زیست سرلوحه کارهای دولتی است که معتقدیم این فعالیت ها در دوره حساسی فراهم شده است و بسیاری از صاحب نظران اعتقاد دارند که می توان جلو بسیاری از تهدیدات ایستاد و از خسارتهایی که به اقتصاد ملی و محیط زیست زده است مهار کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: بحث محیط زیست بحث بلند مدت است که باید با برنامه ریزی صحیح و آمایش صحیح در این راستا فعالیت داشت.

ابتکار گفت: فعالیت عرصه سرزمین را نمی توان جدای از ظرفیت های زیستی دانست و اگر از آن عبور کنیم مرتعی ها به بیابان تبدیل می شود و سفره های زیرزمینی آبی نیز به تهدید تبدیل می شود و خاک ها نیز به فرسایش تبدیل شده و تهدید می شود.

وی ادامه داد: خداوند جهان را به شکلی خلق کرده است که تعادل دارد و باید قوانین طبیعت را رعایت کرد و بدانیم که این قوانین را نمی توان نادیده گرفت و با واقعیت های قوانین طبیعت کنار آمد و با علم می توانیم سازگاری بیشتری را با قوانین طبیعت داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ما دوره ای را گذرانده ایم که هیچ حق آبه ای را رعایت نکرده اند ولی ما باید بتوانیم فرصت های از دست رفته را جبران کنیم.

ابتکار بیان کرد: ما موقعی می توانیم از اقتصاد مقاومتی صحبت کنیم که رویکرد آلودگی و تخریب را کنار گذاشته و اقتصاد خلاق داشته باشیم و اتکا به فکر و اندیشه و ارزش افزوده را از فناوری های نوین داشته باشیم.

وی افزود: بسیاری از کشورهای دنیا مانند هند فعالیتی دارند که اتکا به صنایع پایه بسیار کم است و آلودکی و تخریب را به حداقل رسانده اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: برای استان یزد نیز سرمایه توسعه صنعتی خود را باید پیش زمینه فناوری های نوین داشته باشد و با توجه به ظرفیت هایی که دارد استعداد بسیار مناسبی برای اقتصاد سبز و کاهش آلودگی داشته باشیم.

ابتکار گفت: ما سالها به طبیعت فشار آورده ایم و از آن نیز بهره کشیده ایم و الان بحران زیست محیطی در استان های مختلف از جمله مازندران و لرستان و خوزستان و ارومیه داریم.

وی افزود: استان یزد دارای ظرفیت هایی از جمله قناعت و پشتکار دارد که باید برای توسعه پایدار برنامه ریزی کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: توسعه پایدار فقط محیط زیست نیست بلکه اقتصاد و اشتغال و بخش های دیگر است اما در محیط زیست کاملا مشهود است که باید برای کشور و استان یزد نیز برای آن برنامه ریزی کرد.

ابتکار بیان کرد: ما باید حقوق نسل های آینده نیز در نظر بگیریم و در جلسات نیز به عدالت بین نسل ها نیز توجه کنیم.

وی افزود: توسعه پایدار باید به نحوی باشد که دسترسی به مواهب الهی برای فرزندان ما هم باشد و بدانیم که فلسفه ما در حفاظت« نه گفتن» نیست بلکه باید بدانیم که همه شاخصه های جهانی نشان دهنده این است که همه گونه های محیط زیست در حال انقراض هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: اگر یوز پلنگ در کشور ما منقرض شود نشان دهنده بی برنامگی ما و ناتوانی ما است و همه دنیا نیز نگاه به این گونه دارد و بیان می کنند که حکومتی کار آمد است که علاوه بر این که به مردم توجه دارد به منابع طبیعی نیز توجه کند.

وی ادامه داد: ما در بحث حفاظت نگاه به شاخص های نوع زیستی است و تمام تلاش می کنیم که همکاری های لازم را داشته باشیم.

ابتکار گفت: ایران به دلیل وجود سرمایه انسانی و شرایط آب و هوایی یکی از بهترین کشورها برای سرمایه گذاری است که امیدواریم بتوانیم برای آینده برنامه ریزی کنیم.

ارسال نظرات