محمدرضا مداحیان، کارگردان نمایش آئینی دینی مطرح کرد؛

به تصویر کشیدن «نفوذ» در نمایش تاریخی «نسیان»/ حمایتی از ما صورت نگرفت/ آینده نمایش نامعلوم است

در نمایش «نسیان» ضمن بررسی رخدادهای تاریخی در خصوص انتصاب های وراثتی دوران معاویه، به مساله نفوذ برخی افراد به ظاهر مسلمان در طول تاریخ و دوران حاضر می پردازیم
کد خبر: ۸۶۰۳۵۴۴
|
۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، چند شبی است که همزمان  با ایام عزاداری حسینی و در همجواری با اربعین سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش، نمایشی آئینی مذهبی با نام «نسیان» به تماشاخانه حضور ارادتمندان درآمده است. نمایشی با کارگردانی محمدرضا مداحیان که در مسیر به صحنه آوردن آثاری دینی برای اهالی هنر شناخته شده می باشد. از «شعله در زمهریر» تا «کلید» و از «شمشیر و آفتاب» تا «غبار» که زمستان سال گذشته در تالار وحدت مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

تمایز آشکار آثار نمایشی مداحیان با دیگر تئاترهای آئینی مذهبی ارتباط وقایع پندآموز کربلا با رخدادهای جهان فتنه گر و پُر آشوب امروز است و از این رو کارگردان و نویسنده خوش ذوق نمایش، بابک صفی خانی به دنبال آن بوده تا ارائه دهنده فضایی عبرت گرایانه از واقعه عاشورا برای بیننده امروزی باشد. از این رو به تماشای نمایش «نسیان» نشستم و به دنبال آن همکلام با محمدرضا مداحیان شدم که دل پُر خونی از بی توجهی های برخی مسئولان فرهنگی دارد و انتقادات حسادت ورزانه عده ای را برنمی تابد.

مداحیان در خصوص تناسب اجرای نمایش «نسیان» با اتفاقات روز اشاره به سخنان گوهرمند مقام معظم رهبری در خصوص نفوذ دشمنان گفت:« جالب است که وقتی ما در اوایل سال به دنبال آماده سازی و نگارش متن نمایشنامه «نسیان» بودیم، هنوز حضرت آقا در مورد این مساله اشاره نکرده بودند و با فرمایشات ارزشمند ایشان در مورد نفوذ، بسیار ارادت به اجرای نمایشنامه پیدا کردیم. ما در این نمایش ضمن بررسی رخدادهای تاریخی در خصوص انتصاب های وراثتی دوران معاویه، به مساله نفوذ برخی افراد به ظاهر مسلمان در طول تاریخ و دوران حاضر می پردازیم و از این رو داستان ما تناسب بسیاری با وقایع امروز دارد.»

کارگردان نمایش تحسین شده «نسیان» که مورد توجه سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم قرار گرفت، در ادامه در خصوص تم اصلی نمایش عنوان کرد: « ما در این نمایش به نقش ایمان در زندگی بشر و این که متاسفانه در مواقعی معیشت بر شریعت برتری می یابد، پرداخته ایم و براساس این چهارچوب در صدد انتقال برخی مفاهیم بوده ایم. مثلا کاراکتری با نام سرجون که از صهیونیست های مقابله گر با ایران است را نشان می دهیم که چگونه با شیطان همراهی می کند. ما در این اثر اجرای سنگینی را با کمک گروهی حرفه ای صورت می دهیم و خوشبختانه تلاش و ارادت بچه ها برای اجرای این اثر مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفته است.»

محمدرضا مداحیان در خصوص میزان استقبال مخاطبان افزود:« از روز پنجم ماه صفر که نمایش ما آغاز شد، هر شب شاهد استقبال بسیار زیادی از سوی مردم بودیم و این در حالی است که تبلیغات چندانی هم انجام ندادیم و محل اجرای نمایش در برج آزادی نیز به لحاظ دسترسی مردم بسیار سخت و طاقت فرسا است. با این وجود در برخی اجراها حتی افرادی به دلیل پُر شدن گنجایش سالن، پشت در ماندند و چند شب پیش که آقای عمار تفتی از بازیگران خوب مان برای تماشا آمده بودند، به دلیل تکمیل ظرفیت در کنار سالن به تماشای نمایش نشستند.»

کارگردان نمایش «نسیان» در خصوص حمایت های صورت یافته از سوی مسئولین فرهنگی گفت:« تنها به ما سالنی جهت نمایش داده شد و حمایتی صورت نگرفت، از طرفی موسسه فرهنگی بشارت که سرمایه گذار کار می باشد به دلیل عدم توجه لازم دچار مشکلاتی برای آینده شده و از این جهت ادامه یافتن این نمایش در آینده نامشخص می باشد.»

منبع: سراج 24
ارسال نظرات
آخرین اخبار