مديرکل سابق دفتر امور فرهنگي و تربيتي جوانان وزارت ورزش با اشاره به اينكه توجه به آموزش خانواده، پايبندي به ارزش‌ها و رعايت اصول فرهنگي ضرورتي اجتناب ناپذير در جهت پيشگيري از اعتياد است، گفت: گفت: عدم اشتغال زمينه ساز تمايل به مصرف مواد مخدر مي‌شود.
کد خبر: ۸۶۰۳۵۵۶
|
۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، علي فرهادي  اظهار داشت: يكي از مسائل اساسي در مبارزه با مواد مخدر و اعتياد پرداختن به اصل بنيان خانواده و بررسي مشكلات و چالش‌هاي فرهنگي است كه اين كانون اجتماعي را تهديد مي‌كند. فرزندان يك خانواده از اركان جامعه بوده بنابراين توجه به اموزش خانواده و تكريم آن، پايبندي به ارزش‌ها، توجه به مسئوليت ‌هاي والدين و رعايت اصول فرهنگي ضرورتي اجتناب ناپذير است.

وي افزود: در ميان همه نهادها آموزش و پرورش جايگاه و نقش ويژه اي در پيشگيري از اعتياد دارد. معلمان، مربيان و مديران مدارس به ويژه در دوران تحصيلي دبيرستان بايد به مسئوليت خود در اين عرصه آگاهي داشته باشند و اقدامات لازم در اين زمينه را اجرايي كنند. در كنار اين نهاد بزرگ آموزشي، مساجد را بايد به عنوان مركز فرهنگي محلات دانست و با محور قرار دادن آن در راستاي پيشگيري از اعتياد برنامه‌ها را به سرانجام رساند
مدير کل سابق دفتر امور فرهنگي و تربيتي جوانان وزارت ورزش با بيان اينكه مسئولين باشگاه‌هاي ورزشي نيز مي‌توانند در راستاي پيشگيري از اعتياد برنامه‌هاي مطلوبي را اجرايي كنند، ادامه داد: بسيج مستضعفين نيز ظرفيت بزرگي در جهت پيشگيري از اعتياد دارد بنابراين مي‌توان گفت، اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر قطعا در صورت انجام مستمر و جامع همچنين فعاليت چشمگير دستگاه‌هاي دولتي و غير دولتي نتيجه‌هاي موثري را براي جامعه به همراه دارد.

فرهادي با بيان اينكه مردم برخورد‌هاي قهري لازم در مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن را احساس نمي‌كنند، تصريح كرد: در دسترس بودن و سهل الوصول بودن مواد مخدر سبب شده مردم احساس بي اعتمادي كرده و اينطور فكر كنند كه شايد برنامه‌ها در جهت مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن به صورت كامل انجام نمي‌شود بنابراين پرداختن به ريشه‌هاي قاچاق مواد مخدر در كشور ضرورت دارد.

وي عنوان داشت: فرهنگ سازي در جهت پيشگيري و مبارزه با مواد مخدر تنها به صورت نصيحت و موعظه انجام نمي‌گيرد چراكه فرهنگ سازي در واقع پرداختن به اصل موضوع است. كاهش سن اعتياد در كشور نشان از عرضه اسان آن دارد كه علاوه بر فرهنگ سازي جهت مقابله با اين پديده و آسيب اجتماعي بايد مبارزه به صورت جدي و محكم‌تر انجام شود.

مدير کل سابق دفتر امور فرهنگي و تربيتي جوانان وزارت ورزش در رابطه با تاثير شادي بر كاهش اعتياد گفت: خيلي از كارشناسان معتقدند كه كاهش نشاط و طراوت اجتماعي سبب اعتياد مي‌شود بنابراين اگر در كشور طراوتي وجود نداشته باشد خود نوعي تهديد به شمار مي‌رود. البته بايد گفت، شادي در بستر غير اخلاقي تعريف نمي‌شود و منظور ما شادي تعريف شده در مكتب اسلام است. شادي و نشاط در دين ما موج مي‌زند نبايد شادي را جوري تعريف كرد كه ضد ارزش تلقي شود.

فرهادي افزود: افزايش محيط‌هاي تفريحي سالم و ايجاد اشتغال به ويژه براي فارغ التحصيلان دانشگاهي در ايجاد نشاط اجتماعي بسيار حائز اهميت است. جوانان بايد از اين امكان برخوردار باشند كه پس از اتمام تحصيل، اشتغالشان فراهم شود و در غير اينصورت عدم اشتغال زمينه ساز تمايل به مصرف مواد مخدر مي‌شود.
ارسال نظرات