همایش آموزشی اقتصاد مقاومتی با همکاری سپاه ناحیه مقاومت بسیج بردسکن و فرمانداری شهرستان با تبیین تفاوت های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد عاریتی برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۰۳۵۶۳
|
۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، در این همایش که در محل سالن همایش اداره ارشاد شهرستان بردسکن با حضور مسئولان شهرستان انجام شد سرهنگ دوم پاسدارعلی محبی، فرمانده سپاه بردسکن، با اشاره به تفاوتهای حوزۀ اقتصاد مقاومتی با اقتصاد عاریتی گفت: از جمله تفاوت های اقتصاد مقاومتی با اقتصاد عاریتی این است که اقتصاد مقاومتی، عدالت را لازمۀ توسعۀ پایدار می داند اما در اقتصاد عاریتی توسعه، مقدم بر عدالت است که این یک نگاه بسیار گمراه کننده ای است که رهبری هم فرمودند: ما رونق اقتصادی کشور را بدون تأمین عدالت اجتماعی به هیچ وجه قبول نداریم و معتقد به آن نیستیم.

وی بیان داشت: اقتصاد مقاومتی، هدفمند کردن یارانه ها را برای ارتقاء عدالت اجتماعی و کاهش مشکلات طبقۀ محروم می داند ولی اقتصاد عاریتی آن را برای جلب آراء انتخاباتی و تبلیغات ظاهری می داند.

فرمانده سپاه بردسکن اظهار کرد:مطلب بعدی تولید نهاد ها و کالاهای اساسی است که اقتصاد مقاومتی، تنوع واردات در صورت نیاز را مدنظر قرار داده است اما اقتصلاد عاریتی، فروش نفت بیشتر، واردات بیشتر و سپردن واردات کالاهای اساسی به افراد خاص و یا به صورت انحصاری را مدنظر دارد.

وی در ادامۀ بیان تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد عاریتی گفت: در بحث امنیت غذایی در اقتصاد مقاومتی خودکفایی را مد نظر داریم چرا که محصولاتی که در داخل تولید می کنیم از همه نظر سنتی و اسلامی است ولی واردات سایر کشورها از نظر سالم بودن و اطمینان و هم از نظر شرعی قابل اعتماد نیست که نمونه های آن را شاهد بودیم از جمله واردات غذایی که از فرانسه داشتیم.

محبی اظهار دشت: اقتصاد عاریتی می گوید چون ما کشور کم آبی هستیم نباید کاشت و داشته باشیم، یعنی کلمۀ «نکاشت» را دارند تبلیغ می کنند با این بهانه که ممکن است با مشکلات کم آبی مواجه شویم اما اقتصاد مقاومتی، امنیت غذایی امروز را تنها در بهبود معیشت مردم و استقلال کشور و امنیت ملی می داند و برای غلبه بر بحران کم آبی راهکارهایی توصیه می کند.

وی مکانیزه کردن آبیاری کشاورزی، سیمانی کردن نهرهای آب، ترویج کشاورزی با آب شور برای بعضی از محصولات، بومی سازی فن آوری شیرین کردن آب دریاها، توسعۀ کشت های گلخانه ای، توسعۀ تولید محصولات کم آب در شهرهایی که مقداری خشکسالی است و کشت محصولات کم آب از را راهکارهای غلبه بر بحران کم آبی است بیان کرد.

وی با اشاره به فرمودۀ  مقام معظم رهبری که دولت باید مصرف کالاهای خارجی را بر خود حرام بداند، بیان داشت: اقتصاد عاریتی، اشرافی گری، بی بند و باری، تجملگرایی و رفاه طلبی را تبلیغ می کنند اما در اقتصاد مقاومتی باحمایت از صادرات قیمت محصولات بهتر و تولید کننده دلگرم شده است اما اقتصاد عاریتی می گوید ما کجا توانایی رقابت داریم!

محبی اذعان کرد:دیپلماسی و اقتصاد از دیگر ارکان اقتصاد مقاومتی و تداوم مقاومت در مقابل مستکبران است که اولویت مشارکت و پیوند های راهبردی با کشور های منطقه را در دستور کار دارد اما اقتصاد عاریتی می گوید تعامل با استکبار و کم اعتنایی به کشورهای دوست.

وی تبیین کرد: به عنوان مثال در هر برهه ای از زمان از دولت هایی که تا به الان روی کار آمدند، هر زمانی که از حوزۀ اقتدار با آنها صحبت کردیم، بحث نفت که ما یکی از صادر کنندگان عامه نفت هستیم به بیشترین قیمت ممکن رسیده اما هر موقع از حوزۀ انفعال صحبت کردیم و یک مقداری بیشتر، چشم ما به خارج بوده، قیمت نفت به پایین ترین قیمت خودش رسیده است.

فرمانده سپاه بردسکن گفت: در 27 سال قبل مقام معظم رهبری توصیه کردند که نگاه ما باید بر دو محور استوار باشد، یکی اینکه اولویتمان را از صادرات نفت حذف کنیم و به سمت صادرات دیگر محصولات خودمان برویم و از خام فروشی جلو گیریداشته باشیم؛ نفت خامی که در کشورهای دیگر تبدیل به محصولات پتروشیمی شده و با قیمت چند برابر به کشور خودمان فروخته می شود و به عبارتی فرار سرمایه های ملی است.

وی با اشاره به تأکید رهبری بر نهضت کاهش خام فروشی در 17 الی 18 سال پیش، خاطر نشان کرد: معظم له در سال 94 هم به این امر تأکید کردند که باید به گونه ای باشد که هر وقت اراده کردیم، بتوانیم سر چاههای نفت را ببندیم؛ لذا باید تلاش کنیم که نسل آینده مان را از این نعمت ها محروم نکنیم.

محبی ابراز داشت: مطلب بعدی صندوق توسعۀ ملی است و مبارزه با مفاسد اقتصادی و مردمی کردن اقتصاد که یکی دیگر از مهمترین ارکان اقتصاد مقاومتی است و باید به مردم و تولیدکنندگان خودمان اعتماد کنیم.

وی اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم، کشور هایی که داعیه نجات کشور ما را دارند، خودشان 17 هزار میلیارد دلار بدهی به بانک های جهانی دارند؛ اعتراضات خیابانی مردم آلمان و همچنین فرانسه به جهت وضع بد اقتصاد در سال 2015 و یا اعتصاب و اعتراضات مردم آمریکا و انگلیس به خاطر وضع بد اقتصادی کشورهایشان.

فرمانده سپاه بردسکن ادامه داد: آمریکا 17 هزار میلیارد دلار بدهی به بانک های جهانی دارد که صاحبرتبۀ اول است، انگلستان نه هزار و 500 میلیارد دلار، آلمان چهار هزار و 889 میلیارد دلار، فرانسه چهر هزار و 386 میلیارد دلار بدهی دارند.

وی تصریح کرد: کشورهایی که ادعا می کنند می خواهند ما را نجات دهند ابتدا باید مشکلات اقتصادی خودشان را رفع کنند، آنها می خواهند از این طریق، مشکلات خودشان را مرتفع کنند.

محبی در ادامه بیان داشت: لذا  مقام معظم رهبری توصیه کردند به مبارزه با قاچاق کالا و حتی در تبیین ارکانهای امر به معروف اشاره داشتند به مباحث اقتصادی از جمله رونق دادن به تولید و اقتصاد، استقرار عدالت اقتصادی و گسترش علم و فن آوری که اینها را جزو معروفها عنوان کردند و تضعیف اقتصاد جامعه و تضعیف علم و فن آوری را از منکر ها.

وی با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب که کلید حل مشکلات کشور در داخل است، افزود: ما باید با اطاعت از فرمایشات رهبری در تقویت تولید داخلی بکوشیم و مسلما" با درک درست از اقتصاد مقاومتی و اجرایی کردن فرمایشات ایشان چنانچه تحریم هایی سنگین تر بر کشور ما تحمیل شود، قطعا قد خم نخواهیم کرد و این توانایی را داریم که خودمان اقتصاد خودمان را رشد و توسعه دهیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها