مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبور عسل ایران تاکید کرد نیازی به واردات ملکه زنبور عسل نیست.
کد خبر: ۸۶۰۳۹۰۸
|
۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶

به گزارش بسیج، عفت رئیسی  در مورد آزاد شدن واردات ملکه زنبور عسل اظهار داشت: مطابق قانون نظام بهره‌وری کشاورزی کشور واردات هرگونه ژن گیاهی و دامی که باعث تداخل در تولید داخلی شود ممنوع است.
وی با تأکید بر اینکه دست‌اندرکاران صنعت زنبورداری با واردات بی‌رویه و بدون برنامه‌ریزی ملکه زنبور عسل مخالفند افزود: واردات نیازمند شرایط قرنطینه‌ای است در حالی که این شرایط فراهم نیست.
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورعسل ایران با تأکید بر اینکه شرایط قرنطینه‌ای واردات ملکه زنبور عسل هم در کشور مبدأ و هم در کشور مقصد باید فراهم مباشد، تصریح کرد: در صورتی که مجوز واردات ملکه زنبور عسل به هر فرد متقاضی واردات که هیچگونه تخصصی در صنعت زنبورداری ندارد داده شود قطعا زیربنای ژنتیکی فراهم شده در این صنعت دچار آسیب می‌شود.
رئیسی گفت: در سال‌های اخیر بر روی نژاد داخلی زنبور عسل کار شده و به نتایجی رسیده و نتایجی را هم در آینده به دست می‌آوریم که قطعا واردات غیرکارشناسی تمام زحمات چندین ساله این صنعت را نابود می‌کند.
وی افزود: توجه به پرورش‌دهندگان ملکه زنبور عسل از مهم‌ترین خواسته دست‌اندرکاران این صنعت است، چرا که با توجه به پتانسیل موجود و کارشناسان داخلی کشور در صورت حمایت از این قشر قطعا قادر به تکثیر نژاد خواهیم بود.
رئیسی بیان داشت: نژاد داخلی جوابگوی تأمین ملکه مورد نیاز داخلی است اما تولید آن نیازمند اختصاص بودجه است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبور عسل ایران با اشاره به دارا بودن مجوز واردات ملکه زنبور عسل توسط اتحادیه اظهار داشت، اتحادیه علیرغم داشتن مجوز واردات به دلیل اینکه در شرایط تحریم قرار داریم و امکان  واردات بهترین نوع ملکه برایمان وجود نداشته اقدام به واردات نکرده‌ایم.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا شما معتقدید آزاد شدن واردات ملکه زنبور عسل منجر به صدمه به صنعت زنبورداری می‌شود، گفت: تجربه نشان می‌دهد که عده‌ای واردکننده فقط به دنبال کسب سود هستند و از هر شرایطی برای واردات استفاده می‌کنند و برای این افراد واردات قلاده سگ با ملکه زنبور عسل فرقی ندارد و فقط سود برای آنها مهم است.
رئیسی با بیان اینکه باید ملکه بریدر (نژاد) وارد شود و نه ملکه هیبرید، افزود: واردات توسط افراد غیرمتخصص منجر به بروز انواع بیماری‌ها در بین زنبورستان‌ها می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبور عسل ایران بیان داشت: هیچ تضمینی برای جلوگیری از تداخل ژنتیک زنبورهای وارداتی با نژاد زنبورهای ایرانی وجود ندارد. رئیس گفت: زنبورها در محیط باز و طبیعت قرار دارندو اصلاح نژاد آنها کار سختی است.
وی با بیان اینکه صنعت زنبورداری یکی از شاخصه‌های توسعه پایدار است، اظهار داشت: در برنامه‌های توسعه‌ای هیچ ردیف بودجه‌ای برای این صنعت در نظر گرفته نشده است و در برنامه ششم توسعه هم به این صنعت توجهی نشده است.
ارسال نظرات