با انتقاد پاریسی ها همراه شد؛

تبلیغ عجیب اصول شهروندی در متروی پاریس با موتیف حیوانات

شرکت متروی پاریس در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی اقدام به انتشار مجموعه‌ای گرافیکی کرده است که در آن با استفاده از موتیف حیوانات و یک مفهوم کنایی، برخی از رفتارهای ناپسند در وسایل نقلیه عمومی نقد می‌شود. این تصویرسازی با انتقاداتی همراه بوده است.
کد خبر: ۸۶۰۳۹۲۱
|
۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، در سال 2011 در شرکت متروی پاریس کمپینی برای تربیت و آموزش مسافران مترو آغاز شد. در این حرکت بلند مدت که مرحله نهایی‌اش در سال 2015 به پایان رسید، در طول پنج سال، آموزش‌های شهروندی به اشکال مختلف پی گرفته شد. برخی مواقع زبان طنز و کنایه برای کعرفی برخی رفتارهای ناپسند توسط تیم طراحی این کمپین مورد استفاده قرار گرفت. آن‌ها در یک شبیه‌سازی یا مقایسه عجیب افرادی که رفتارهای خاص و مشکلات و رفتارهای مختلفی در مترو داشتند را با شمایل یک حیوان به تصویر می‌کشیدند.

در پنجمین و آخرین نسخه از این کمپین گرافیکی با عنوان «بیایید همه شهروندی عادی باقی بمانیم»، حیوانات تصویری از بی‌قانونی را به نمایش می‌گذارند که شرکت RATP با 10 میلیون مسافر در روز این شیوه انتخاب کرده است. این شیوه تبلیغی که اعتراض علیه رفتار این دسته از شهروندان بود با واکنش های مختلفی مواجه شد. برخی آن را مضحک می‌خواندند، برخی معترض بودند و آن را اهانت می دانستند. برخی طرفدار این شیوه بودند چرا که از رفتارهایی از این دست به تنگنا آمده بودند و حتی خواستار برخورد شدیدتر بودند.

از سال 2011 این شرکت عناوین مختلف و تصاویر زیادی برای مشاهده و القای ساده پیام خود تهیه کرده است. رفتار غیرمتمدنانه می‌تواند کار هر کسی باشد. در حالی که اغلب مسافران شخصاً اعلام می‌کنند قصد تغییر رفتار خود را دارند،‌ فعالیت‌های RATP با محوریت «سفر خوب با هم» ادامه دار است حتی با این شکل عجیب و غریب.

RATP در سال 2012 اقدام به راه‌اندازی مرکز رصد رفتار غیرمتمدنانه کرده است. این موضوع هر سال توسط تجربه مسافران بی‌ادب اندازه‌گیری می‌شود. سطح ناراحتی یا تکرار فعالیت‌های مشاهده شده معیار این اندازه‌گیری است. این ابزار منحصر به فرد به آنان اجازه می‌دهد تا بسط دادن به یک پدیده یا در مقابل محدود کردن برخی مسائل و عدم تعمیم آن‌ها به کلیت ساختار و سیستم را بیاموزند. برای مقابله با رفتار نابهنجار، RATP رویه‌ای مشارکتی اتخاذ کرده است. آن‌ها گفته‌اند برخی برنامه‌هایشان مانند کتاب سفید آنلاین، وب سایت‌های مشارکتی، نظرسنجی، جلسات با مسافران معتاد فعالیت‌هایی است که سطح آگاهی و تغییر رفتار را بهبود بخشیده است.

پنجمین و آخرین نسخه از فعالیت این کمپین، از مدتی پیش بازگشته‌ است و مجدداً محوریت تصوصیرسازی با حیوانات است. این تبلیغات و انتخاب حیوانات براساس اهانت‌ها و مثال‌های شفاهی بوده است که شهروندان این کشور در قبال یکدیگر به کار می‌بردند. در سال 2015، RATP مجدداً تورهای فیل، گراز، جغد، کوآلا، لاک پشت و مرغ عشق را به راه انداخت تا تجسمی از رفتارهای نابهنجار عمده‌ای باشند که توسط مسافران تشخیص داده شده است.

برای رسیدن به بیشترین تعداد مسافر، حیوانات در تمام شبکه های حمل و نقل ظاهر شدند؛ روی بنرهایی به ابعاد 4x3 متر در مترو و شبکه ریلی بین شهری و همچنین صفحه نمایشگر اتوبوس و تراموا.در 26 و 27 مارس، 60 عوامل RATP در بیش از 10 نقطه (قطار بین شهری، مترو و اتوبوس) برای ملاقات با مسافران تقسیم شدند و آنان را به گوش دادن و به اشتراک‌گذاری تجارب خود و یادگیری قواعد سفر دعوت کردند. آنان کمک کردند تا یک گفتگوی لازم و سازنده درباره موضوع نابهنجاری مطرح شود.
 
اما در دوره آخرین نسخه از کمپین علیه بی‌تمدنی، RATP در راستای تشکر از مسافران بابت همکاری آنان در طول این پنج سال غرفه‌هایی در ایستگاه‌های مترو، اتوبوس و قطار بین شهری برپا کرد تا قهوه و شیرینی در میان مسافران توزیع شود. 
 
در ادامه این گزارش تصاویر گرافیکی منتشر شده در این کمپین را مشاهده می‌کنید:

ممانعت از بسته شدن درها، باعث تاخیر برای همه مسافران می‌شود. شخصیت الاغ که انتخابش با اعتراض همراه بوده است نیز به سبب نماد حماقت این دست از افراد انتخاب شده است تا این رفتار نابهنجار، احمقانه تعبیر شود.

شخصیت قورباغه برای آنانی انتخاب شده است که تمایلی برای پرداخت هزینه سوار شدن به مترو ندارند و به تعبیری بنا دارند از گیت‌ها بپرند تا این هزینه را پرداخت نکنند.

زمزمه کردن در گوشی - بغبغو کردن یا نجوای عاشقانه - در میانه مسیر حرکت مسافران با واکنش منفی آنان همراه خواهد شد. برخی رفتارها در هر فرهنگی می‌تواند مذموم باشد.

پرتاب کردن آدامس جویده شده یا ریختن زباله و ... تجربه ناخوشایندی است برای افرادی که در اماکن عمومی حضور می‌یابند. هنرمند با انتخاب لاما - حیوانی که برای دفاع از خود آب دهان پرتاب می‌کند - این عمل غیرمتمدنانه را بیشتر برجسته کرده است.

تنبلی و عدم احترام گذاشتن به پیشکسوتان، یا افرادی که نشستن و راحتی خود را به ایستادن و ایجاد زحمت برای دیگران ترجیح می دهند. شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که در فشار جمعیت پا و دست یک مسافر بی‌خیال در گوشه‌ای نشسته باشد و مانع از حرکت شما شود و در نهایت باید با یک لهیدگی هجوم مسافران جدید را تحمل کنید.

کثیف‌ کردن صندلی، ریختن زباله و پسماند خوراکی و ... البته در این تصویر گرافیکی قدری اغراق شده است؛ ولی زیبایی فضای عمومی می‌تواند عاملی باشد برای حفظ روحیه. فضایی که به راحتی عده‌ای تخریب و آلوده‌اش می‌کنند، همانند یک گراز که فقط توانایی دیدن روبرویش و رفع گرسنگی‌اش را دارد، به تصویر کشیده شده است.

وقتی او رازی را با 86 دسی‌بل نقل می‌کند، دیگر به هیچ عنوان محرمانه نیست. تصویری کنایی با المان‌های شاخص. پسرکی که گوشش را گرفته موید تمام اتفاقات جاری در این تصویر است.

حمل بار زیاد یا کوله‌پشتی‌های بزرگ موجب اذیت و آزار دیگر مسافران می‌شود. پدیده‌ای تکراری در میان دانشجویان و دانش‌آموزان.

ازدحام در برابر درهای خروجی و اجازه ندادن به پیاده شدن مسافران. مهمترین و رایج‌ترین مشکل مترو‌های شهری خصوصاً در زمان شلوغی. شبیه فیل‌های پر زور به تصویر کشیده می‌شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار