با همت کمیسیون ملی یونسکو:

برگزاری نشست مشورتی ملی نقش فناوری اطلاعاتی در توانمندسازی معلولین

نشست مشورتی ملی نقش فناوری اطلاعاتی در توانمندسازی معلولین با حضور نمایندگان مدیریت شهری زنجان در زنجان برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۰۳۹۸۳
|
۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئيس كميته مناسب سازی شورای اسلامی شهر زنجان، در حاشیه نشست مشورتی ملی نقش فناوری اطلاعاتی در توانمندسازی معلولین با تاکید بر اهمیت توجه به بهره برداری از ظرفیتهای فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در راستای توانمند سازی معلولین گفت : ضریب نفوذ بیش از 60 درصدی اینترنت در کشور گواه علاقمندی بالای ایرانیان به فناوری های نوین ارتباطی است و اگر ما نتوانیم از این ظرفیت برای بسط و گسترش عدالت اجتماعی بهره ببریم طبعا این ظرفیت ها را قدر نشناخته ایم .

پریسا شعبانی افزود : فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند به عنوان یک ابزار سازنده در راستای بسط و گسترش عدالت اجتماعی به کار آید و موجب شود که محرومترین اقلیت اجتماعی ایران و جهان از محرومیت خارج شود .

وی تصریح کرد : تکنولوژی های نوین ارتباطی قادرند تا حد زیادی از محدودیتهای معلولین بکاهند و موجب افزایش مشارکت ایشان در فعالیتهای شهروندی گردند .

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان افزود : باید به قدرت و توانمندی معلولین ایمان آورد زیرا تنها در زنجان بیش از 280 نخبه معلول وجود دارد و اگر ما جامعه را از مشارکت این عزیزان محروم کنیم طبعا جامعه آسیب خواهد دید.

پریسا شعبانی تاکید کرد : گسترش خدمات دولت الکترونیکی و به طبع آن گسترش خدمات شهرداری الکترونیکی از اولویت های کمیته مناسب سازی برای افزایش مشارکت معلولین در فرایندهای شهری است.

مسؤل کمیته مناسب سازی شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اهمیت بزرگداشت روز جهانی معلولین گفت : روز جهانی معلولین فرصتی برای یاداوری محرومترین اقلیت اجتماعی جهان است.

شعباني افزود : بیش از 10 درصد جمعیت جهان دارای کم توانی جسمی و حرکتی هستند و به نوعی با محدودیتهای اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند.

وی ادامه داد : متاسفانه معلولین کم توان جسمی و حرکتی در برنامه ریزی های ملی و محلی همیشه در حاشیه قرار دارند و کمتر به حقوق اجتماعی و شهروندی ایشان توجه می شود .

در ادامه این نشست مشاور کمیته مناسب سازی شورای اسلامی شهر زنجان نيز با اشاره به بی توجهی به جامعه معلولین کشور گفت : تنها در استان زنجان در حدود 13 هزار معلول وجود دارد که با احتساب سالمندان کم توان این جمعیت به بیش از 100 هزار نفر افزایش می یابد .

نويد كمالي ادامه داد : امروز بیش از 46 میلیون کاربر اینترنت در کشور وجود دارد که حداقل 10 درصد از ایشان معلولین و کم توانان جسمی و حرکتی هستند لذا باید خدمات الکترونیکی برای بهره مندی این جمعیت فراوان و عزیز مناسب سازی گردد.

وي تاکید کرد : متاسفانه در ایران هیچ استاندارد مناسب سازی الکترونیکی ویژه معلولین و کم توانان جسمی و حرکتی وجود ندارد بطوری که پس از بررسی 20 پورتال دولت الکترونیکی دریافتیم هیچ یک برای بهره مندی معلولین مناسب نیست.

كمالي در پایان افزود : امیدواریم زنجان بتواند به عنوان یک شهر پیشگام ، یک الگوی موفق در مناسب سازی الکترونیک خدمات دولت الکترونیکی برای سایر شهرهای کشور باشد.

لازم به ذکر است این نشست در راستای تدوین نخستین اسناد ملی توانمند سازی معلولین با بهره گیری از ظرفیتهای فناوری های نوین ارتباطی با همت کمیسیون ملی یونسکو و با حضور مسئولین داخلی و خارجی در حال برگزاری است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار