مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی گفت: از اصلی‌ترین شروط من برای پذیرش مسئولیت انجمن، تمرکز در تولید بود و امروز انجمن به عنوان مرکز تخصصی فیلم سازمان بسیج مشغول فعالیت است.
کد خبر: ۸۶۰۴۰۴۸
|
۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰

شست خبری محمد حسین نیرومند مدیرعامل جدید انجمن سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی پس از 4 ماه از حضور وی در این سمت، امروز با حضور روح‌الله سهرابی قائم مقام انجمن و اهالی رسانه در بنیاد فرهنگی روایت برگزار شد.

براساس این گزارش، نیرومند در ابتدای این نشست با توضیح دلایل تأخیر در برگزاری نشست رسانه‌ای خود اظهارداشت: به هر حال وقتی کسی مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد پیشنهاداتی دارد و تا زمانی که این پیشنهادات مصوب نشود نمی‌تواند روی آن حساب کند و خوشبختانه امروز که در خدمت شما هستم بخشی از این پیشنهادات توسط مسئولین بالاتر مورد قبول واقع شده و می‌توانیم یک گزارش از کارهای انجام شده در 4 ماه اخیر را ارائه دهیم.

وی همچنین با اشاره به سابقه 20 ساله انجمن در حمایت از پروژه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و تقدیر از مدیران پیشین این انجمن گفت: من اگر بخواهم خلاصه‌ای فعالیت‌های سال‌های اخیر بگویم مهمترین اتفاق در انجمن این بود که انجمن از یک نهاد حمایتی صرف تصمیم گرفت تا خودش تولیدکننده نیز باشد و این تصمیم با حمایت سردار جباری مدیرعامل مؤسسه روایت انجام شد که تولیدات خوبی را نیز شاهد بودیم.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: وقتی این پیشنهاد به من شد با وجود آنکه پیشنهادات دیگری نیز داشتم اما به دلیل علاقه‌ام به هنر بخصوص تولید آثار هنری تصمیم گرفتم که به انجمن بیایم و اگر از من پرسیده شود مهمترین کار انجام شده در این مدت چیست تمرکز در تولید را عنوان می‌کنم.

نیرومند خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلایلی که دوست ندارم خیلی به آنها بپردازم، انجمن در اواخر حضور دوره آقای شرف‌الدین در حوزه تصمیم‌گیری تولید متنوع شده بود و اصلی‌ترین شرط من بازگشت تمرکز به تولید بود و مسئولان با این پیشنهاد موافقت کردند و امروز انجمن سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به مرکز تخصصی فیلم سازمان بسیج تبدیل شده است و کلیه پروسه تولید در بسیج در انجمن به صورت تخصصی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تصریح کرد: به هر حال به صورت طبیعی وقتی بحث تغییر مدیریت می‌شود توقف در پروژه‌ها پیش می آید اما خوشبختانه کارهای اجرایی پروژه‌های متوقف مانده شروع شده و معوقات پرداخت شده است و در حال حاضر انجمن به طور کامل آماده حمایت و تولید است.

* تنظیم سال سینمایی انجمن دفاع مقدس با جشنواره مقاومت

معاون سابق وزارت ارشاد همچنین با اشاره به تنظیم سال سینمایی انجمن دفاع مقدس با جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: سال سینمایی خودمان را با جشنواره مقاومت تنظیم کردیم و هدف اصلی انجمن رونمایی آثار در جشنواره خواهد بود و تلاش می‌کنیم حداقل چند طرح از تولیدات خود را سال آینده در جشنواره مقاومت رونمایی کنیم.

وی افزود: یکی از اشکالات اصلی تولید فیلم در کشور ما بحث فیلمنامه است و به همین دلیل در شورای عالی انجمن موافقت شده است که از 30 عنوان فیلمنامه در سال سینمایی خود حمایت کنیم و طبیعی است که همه این آثار به تولید نمی‌رسد ولی نفس حمایت از آثار را در دستور کار داریم و امیدواریم بخشی از این فیلمنامه‌ها به تولید برسند.

* ساخت 2 فیلم در ارتباط با دستگیری ریگی و 2 کودتای شکست خورده آمریکا در ایران

مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با تشریح روند فعالیتهای تولیدی انجمن اظهار داشت: در حوزه تولید، برای جشنواره کارهای مصوبی داریم که 2 کار اساسی و بزرگ را می‌توانم نام ببرم که یکی از این کارها در خصوص دستگیری ریگی به عنوان کار بزرگ سیستم امنیتی کشور است که یک بحث ملی و استراتژیک به حساب می‌آید و بحث دیگر موضوع 2 کودتای شکست خورده آمریکا در مقطع سال‌های 57 و 59 است که تلاش می‌کنیم این دو فیلم حتماً سال آینده در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت حتماً رونمایی شود.

* نفوذ منافقین به بیت منتظری و تلاش هایزر برای سرنگونی انقلاب در قاب مستند

این مدیر فرهنگی همچنین از دیگر مصوبات ما حمایت از 5 فیلمساز اول است. به دلیل آنکه فاصله جددی بین سینماگران نسل گذشته و نسل جدید ایجاد شده. ما امسال تصمیم گرفتیم حمایت از 5 فیلم اولی را در دستور کار خود قرار دادیم و همچنین حمایت از تولید 20 مستند داستانی از دیگر مصوبات شورای عالی انجمن است و به دنبال این هستیم که جریان تولید مستندهای سیاسی را در انجمن به صورت جدی دنبال کنیم.

نیرومند تاکید کرد: چرا که شبکه‌های خارجی به شدت به دنبال تحریف انقلاب اسلامی هستند و ما در این شرایط احساس کردیم انجمن سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی باید در واقع انجمن دفاع از انقلاب، مقاومت و دفاع مقدس باشد و ببه همین دلیل وظیفه خود دانستیم که در مقابل این تحریف‌ها پاسخ دهیم و یا بخشی از مسائل انقلاب اسلامی را که کمتر به آن پرداخت شده است در قالب مستند به آن بپردازیم.

مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: سال آینده حداقل 7 مستند سیاسی با کیفیت بالا تولید خواهیم کرد که موضوع 2 مستند آن یکی در ارتباط با جریان نفوذ است که در تاریخ انقلاب اسلامی بارها تکرار شده و نفوذ جریان منافقین به بیت آقای منتظری دستمایه یکی از مستندها است و مستند دیگر در ارتباط با ژنرال هایزر است که در یک مقطع یک ماهه در سال 57 به ایران می‌آید تا بتواند همچنان بختیار را در قدرت نگه دارد اما موفق نمی‌شود و آن بازه زمانی یک ماهه شاهد اتفاق‌های مختلفی بود که این دو موضوع در قالب مستند به تصویر کشیده شدند.

وی همچنین با اشاره به دیگر برنامه‌های در دست اقدام انجمن دفاع مقدس گفت: نگارش 2 سریال را در دست داریم که یکی از آنها طرح کلی‌اش تصویب شده که برای ساخت با صدا و سیما وارد مذاکره شدیم و همچنین انتشار مجدد نشریه ققنوس به صورت گاهنامه یا فصلنامه، ادامه کار منظم جلسات سینما روایت، پیگیری ساخت سریال آرام می‌گیریم و سریال کایدون به کارگردانی مسعود آب‌پرور، ادامه روند تولید فیلم کوتاه در انجمن از دیگر مواردی است که در دستور کار ما قرار دارد.

براساس این گزارش، بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران با محمد حسین نیرومند و روح‌الله سهرابی اختصاص داشت که نیرومند در پاسخ به سوالی درخصوص نحوه انتخابات کارگردانان برای ساخت آثار سینمایی گفت: زمانی که من معاون سینمایی حوزه هنری بودم بحث دستگیری ریگی در رسانه‌ها عنوان شد و همان زمان اعلام کردم حوزه هنری این فیلم را خواهد ساخت اما متاسفانه عمر من در حوزه به این موضوع نرسید و حالا خوشبختانه می‌توانیم این موضوع را به سرانجام برسانیم.

وی افزود: متأسفانه مراکز ما منتظر نشسته‌اند که یک تهیه کننده یا گروهی سوژه‌ای را بیاورد و در نهایت حمایت کند، در حالی که اعتقاد داریم جایی مثل انجمن نباید منفعل باشد و باید سفارش دهنده باشد هرچند عده‌ای این موضوع را خوب نمی‌دانند اما در همه جای دنیا وجود دارد و ما هم باید براساس سیاست‌های ابلاغی بتوانیم موضوعات مورد نیاز را شناسایی و پس از نگارش فیلمنامه، کارگردان مناسب را پیدا کنیم که پیدا کردن کارگردان با کیفیتی که بتواند براساس یک موضوع سفارشی فیلم بسازد، دشوار است.

نیرومند همچنین در خصوص ساخت فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس توسط انجمن اظهارداشت: در بین 30 فیلمنامه‌ای که برای نگارش داریم اتفاقاً کاری درباره شهدای غواص است و حتی آثار قابل ملاحظه‌ای درباره دفاع مقدس خواهیم داشت اما به طور کلی پیدا کردن موضوعات متفاوت و ویژه سخت است و حتی برای تسهیل این روند فراخوانی را اعلام کردیم که همه کتابهای تقریظ شده توسط مقام معظم رهبری را خریداری می‌کنیم که حتماً در بین آنها آثار زیادی دفاع مقدسی هستند و بعد از بررسی، شرایط تولید را فراهم خواهیم کرد.

این مدیر فرهنگی همچنین با انتقاد از بودجه ناچیز بخش فرهنگ، گفت: بودجه فرهنگ محدود است و طبیعی است که ما نتوانیم کارهای بزرگ را با بودجه مشخص انجمن تولید کنیم و اگر بخش‌های دیگر سپاه حمایت کنند حتماً می‌توانیم کارهای بیگ‌پروداکشن را هم حمایت کنیم.

مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در ادامه درخصوص حمایت از کارگردانان شناخته شده دفاع مقدس از جمله محمد علی باشه‌آهنگر برای ساخت فیلم «سر به زیر آب» گفت: اصولاً فیلم دفاع مقدس باید یک پروژه ملی تلقی شود و انتظار اینکه انجمن دفاع مقدس و یا حتی فارابی به تنهایی تامین کننده بودجه آثار باشند، درست نیست و ما هم یک بودجه محدودی داریم و طبیعتاً با سقف اعتبار محدود تنها 2 یا 3 کار را در طول سال می‌توانیم حمایت کنیم و در این شرایط هر فیلمی که به لحاظ فنی بهتر بود و با سیاستهای بنیاد روایت هماهنگ‌تر بود در اولویت حمایت قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به فیلم «سر به زیر آب» گفت: این فیلمنامه به انجمن ارسال شد و دوستان نکاتی را بر روی فیلمنامه داشتند که جهت اصلاح به آقای باشه‌آهنگر اعلام شد. شاید ایشان تصوراتی از دفاع مقدس دارند که ممکن است با نگاه انجمن همخوانی نداشته باشد اما همانقدر که آقای باشه‌آهنگر انتظار دارند از ذهنیت ایشان حمایت شود، شورای تخصصی انجمن نیز که همنگی آنها در جنگ حاضر بوده‌اند هم انتظار دارند نظراتشان اعمال شود، به هر صورت «سر به زیر آب» در انجمن تصویب شد اما اولویت اول نیست و اولویت دوم ما است و مبلغ قابل توجهی به عنوان وام کمک می‌کنیم و بعد از ساخت فیلم آن را بازبینی می‌کنیم و اگر واجد شرایط بود، تمام آن وام بلاعوض تلقی می‌شود.

نیرومند در بخشی دیگری از این نشست در خصوص تعدد مراکز تصمیم‌گیری در حوزه فیلمسازی دفاع مقدس اظهار داشت:به هر ترتیب هرحا که تولید فیلم می‌کند این اختیار را دارد که در موضوعات مختلف از جمله دفاع مقدس تولید کند و من خیلی به این موضوع اعتقاد ندارم که همه فیلم های دفاع مقدس توسط یک مرکز ساخته شود اما یک اتفاق باید بیافتد و آن هم بحث کرسی آزاد اندیشی دفاع مقدس است که شاید بتواند ایدئولوژی فیلم دفاع مقدس و فیلم دفاع مقدس خوب را تعریف کند.

وی افزود:ما تلاش می‌کنیم با برگزاری این کرسی‌ها به یک تعریف مشخص برسیم که اگر فیلمی براساس این اصول تولید شود فیلم خوب دفاع مقدسی خواهد. بخش مهمی از تولیدات سینمایی ما در حوزه دفاع مقدس است اما ما هنوز چیزی به نام هنر اسلامی نداریم و در این کرسی‌های آزاد اندیشی معطوف به این موضوع باشد در آینده به تعریفی از سینمای انقلاب اسلامی برسیم.

مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی همچنین در خصوص سرنوشت پروژه شهید همت به کارگردانی رضا میرکریمی تاکید کرد:این پروژه 2 سال است که در دستور کار قرار دارد و فیلمنامه آن نوشته شده است اما با توجه به وضعیت اقتصادی بودجه این کار خیلی بالاتر از توان انجمن است و سیاست کلی ما حداقل در امسال این است که کارهای کم‌هزینه تر را حمایت کنیم اما اگر جایی علاقه مند به مشارکت در تولید باشد استقبال می‌کنیم.

در بخش دیگری از این نشست روح‌الله سهرابی قائم مقام انجمن سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با انتقاد از وضعیت اکران سینماها و لزوم حمایت از فیلم دفاع مقدسی و ارزشی گفت:احساسم این است که دولت کاملا مستاصل و پیرو است و تعریف خاصی از اکران ندارد و یک مافیای نانوشته‌ای بر اکران چنبره زده است.

وی افزود: این موضوع را می‌توانیم از مدل فیلم‌های اکران شده همین امسال ببینیم. فیلم‌هایی داشته‌ایم که 15 روز بعد از تولید اکران شده‌اند و یا کمدی سخیفی که از حین تدوین درباره اکران آن صحبت می‌شود و فیلم‌هایی هم هستند که 2 سال منتظر اکران هستند و هنوز تکلیفشان معلوم نیست.حتی حوزه هنری هم پیرو همان مافیای اکران است و در این شرایط تکلیف انجمن دیگر معلوم است.

سهرابی خاطرنشان کرد: من اعتقاد دارم که برای برون رفت از این وضعیت باید یک اتفاق ویژه‌ای رخ دهد، زمان‌های طلایی اکران همیشه به فیلم‌هایی اختصاص داده شده که شاید مورد پسند مردم هم نبوده است و باید این روند اصلاح شود و طبیعتا انجمن خیلی در این شرایط نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

قائم مقام انجمن سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی همچنین در خصوص شرایط تجهیز و نگهداری شهرک سینمایی دفاع مقدس نیز اظهار داشت: انجمن به تمامی ارگان‌های تولید کننده پیشنهاد داد که 5 درصد از بودجه سالانه خود در حوزه تولید را برای تجهیز و نگهداری شهرک سینمایی دفاع مقدس اختصاص دهند چرا که میزان استفاده انجمن از شهرک بسیار کمتر از سایر نهادها است اما عملا هیچ اتفاقی نیفتاده است و الان هم فقط بحث برسر تجهیزات و لوکشین نیست چرا که شهرک امکاناتی دارد که مورد تقدیر گروه‌های تولید قرار گرفته مانند زندان که گروه‌ها از مراحل اداری مجوز قوه قضائیه برای حضور در زندان خلاص شده‌اند و حتی طرح احداث بیمارستان را هم داریم و حتی قصد ساحت یک پلاتوی بسیار بزرگ را هم داشتیم که به دلیل مشکل بودجه متوقف شد، بنابراین شهرک سینمای دفاع مقدس هم مانند سینمای دفاع مقدس یم موضوع ملی است اداره آن تنها عهده انجمن و سپاه بر نمی‌آید.

ارسال نظرات