شصت و هفتمین برنامه «سینما روایت» عصر دیروز با اکران، نقد و بررسی دو فیلم کوتاه «دور یا نزدیک» و «طبق عادت همیشگی» هر دو به کارگردانی «محمد حمزه ای» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۰۴۰۵۵
|
۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما روایت، در نشست نقد و بررسی این مستند علاوه بر محمد حمزه ای «کارگردان»، نقی نعمتی «کارگردان و کارشناس سینما»، محسن جعفری راد «عضو انجمن نویسندگان و منتقدان سینما»، و رسول شادمانی «مجری و کارشناس» حاضر شدند.

فیلم کوتاه در سال های اخیر به قصه پر غصه ای مبدل شده است

در ابتدای نشست رسول شادمانی، مجری و کارشناس برنامه، به اهمیت و اثربخشی فیلم کوتاه در رشد و تعالی  سینمای کشور اشاره کرد و گفت: اگر جریان فیلم کوتاه که متاسفانه در سال های اخیر به قصه پر غصه ای مبدل شده است مسیر صحیح و درست خود را پیدا کند و استعدادهای نابی که در این جریان وجود دارند به دور از حاشیه و نوگرایی کاذب به اصل و اساس سینما به ویژه سینمای ملی کشور بپردازند بدون تردید رشد و شکوفایی سینمای ایران را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: در همین راستا و براساس نقش و اهمیت فیلم کوتاه و به ویژه ایجاد انگیزه مضاعف در کارگردانان جوان این عرصه، یکی از پی گیری ها و دغدغه های جدی دست اندرکاران «سینما روایت» نمایش و نقد و بررسی فیلم های کوتاه در این برنامه بوده است.

سینما سینما است/ فیلم کوتاه برایم پله نبوده است

در ادامه محمد حمزه ای کارگردان دو فیلم کوتاه به نمایش درآمده که سابقه تولید فیلم بلند تلویزیونی را نیز در کارنامه خود دارد درباره اینکه ساخت فیلم کوتاه و بلند را در تناقض با هم نمی داند گفت: از نظر من سینما سینما است. اصلاً برای من فیلم کوتاه به عنوان یک پله نبوده است. شاید در یک مقطعی با فیلم کوتاه سینما را مشق کرده ام و در ابتدای راه نگاه طفیلی داشته ام اما فیلم کوتاه برایم بسیار جدی است. چند کار بلند تلویزیونی ساخته ام و همان انرژی که برای ساخت آنها گذاشته ام در ساخت فیلم کوتاه نیز صرف کرده ام. اصلاً برایم اینطور نبوده که بعد از ساخت چند تله فیلم حالا ساخت فیلم کوتاه را کثرشأن بدانم. علی رقم این که مشغول ساخت فیلم بلند هستم باز هم اگر شرایطش فراهم شود فیلم کوتاه می سازم و چه بسا در ساخت فیلم کوتاه انرژی بیشتری نیز صرف می کنم.

حمزه ای درباره دو فیلم به نمایش درآمده اش گفت: فیلم کوتاه «دور یا نزدیک» در دوره قبل جشنواره فیلم کوتاه کاندید شده بود و در نهایت موفق به دریافت جایزه نیز شد. البته در جشنواه های دیگری نیز دیده شد و جوایزی را دریافت کرد. اما فیلم دیگرم با عنوان «طبق عادت همیشگی» اولین نمایشش در جشنواره فیلم کوتاه که اخیراً به پایان رسیده است بود و اتفاق خاصی برایش نیفتاد و دوستان کار را نپسندیدند اما در جشنواره رشد به خوبی دیده شد.

یکی از راه های برون رفت سینما و تلویزیون از رخوت موجود اعتماد به جوان ها است

حمزه ای به حضور بازیگران مطرحی چون ستاره اسکندری در فیلمش اشاره کرد و کفت: فیلم کوتاه برایم بسیار جدی است در نتیجه مجموعه دوستانی که از آنها دعوت به کارکردم برای این بود که شاهد یک اثر با کیفیت باشیم و بهترین ها حضور داشته باشند. اولین فیلم بلند تلویزیونی خود را که ساختم آنقدر بازیگر چهره آورده بودم که نامشان یادم می رفت. در آن شرایط برای این که اولین کارم بود و می خواستم به مدیران و اطرافیان نشان دهم که با اینکه جوان هستیم اما کار خود را آنقدر بلدیم که اطمینان کنید و این را بار ها نیز اعلام کردم اما گویا باید با استفاده از بازیگران چهره این نکته برای دوستان ثابت می شد تا هم به من و هم به دیده شدن فیلم کمک کنند. یکی از راه های برون رفت سینما و تلویزیون از رخوت موجود، اعتماد به جوان ها است.

به فیلم هایی بهاء داده می شود که پز روشنفکری دارند

نقی نعمتی کارگردان و کارشناس سینما که یکی از پرکارترین افراد در تولید فیلم های کوتاه به حساب می آید با بیان اینکه واقعاً با عشق در این در جلسه حاضر شده ام، در باره دو فیلم به نمایش درآمده گفت: این دو فیلم را دوست دارم. این فیلم ها خیلی حرفه ای ساخته شده اند و به معنای کامل فیلم کوتاه هستند. از طرفی از فضای تو خالی روشنفکرنمایی که امروز وارد سینمای ما به ویژه فیلم کوتاه شده است فاصله دارد. اما متاسفانه در شرایط های مختلف توسط گروه ها و یا نهادهای مرتبط شاهد هستیم که به فیلم هایی که پز روشنفکری را گرفته اند و سراسر سیاه و بی محتوا هستند بهاء داده می شود.

نعمتی افزود: این دو فیلم ماجرا و قصه خود را به خوبی پیش می برند. در درون خود نیز ایهام هایی دارند به خصوص در فیلم کوتاه «دور یا نزدیک» این ایهام ها بیشتر دیده می شد. شاید شخصیت های داستان وقتی در اولین مرتبه برای مخاطب مشخص می شوند نمی توان برایش ما به ازای بیرونی پیدا کرد اما بعد از اتمام فیلم بیننده کم کم می تواند خود را جای آنها نیز تصور کند.

او همچنین گفت: جا دارد از بازیگران حرفه ای و مطرح که در این دو فیلم کوتاه حضور یافتند تشکر کنیم. متاسفانه در سینمای ایران دعوت از بازیگران برای بازی در یک اثر کوتاه نوعی کسرشأن محسوب می شود اما در این دو فیلم شاهد حضور و بازی موفق این بازیگران بودیم. پذیرفتن بازی در این فیلم ها نشان از شعور بالای آن ها دارد. واقعاً سینما سینما است و فیلم کوتاه با فیلم بلند تفاوتی ندارد. به نظرم الهام کردا یکی از بهترین بازی های خود را در این فیلم ارائه داده است. گاهی توسط برخی این تصور پیش می آید که این بازیگر از بیکاری است که به بازی در فیلم کوتاه روی آورده است! که این دیدگاه غلطی است.

فیلم های حمزه ای خلاقانه بودند

جعفری راد منتقد فیلم نیز در ادامه گفت: فکر می کنم مهمترین مولفه هایی که برای ساخت یک فیلم نیاز است در این فیلم ها وجود داشت که ایجاز و اعجاز نیز جزو آن هستند. ایجاز به معنی فشرده گویی و اعجاز به معنی نگاه خلاقانه و نوع آورانه که این دو را در فیلم های محمد حوزه ای دیدیم.

تعبیرهایی از فیلم کوتاه شده است که باعث شده افراد به سمت فرم گرایی بروند

جعفری افزود: طی چند سال اخیر تعبیرهایی از فیلم کوتاه شده است که باعث شده افراد به سمت فرم گرایی بروند و بخواهند روشنفکرنمایی کنند. فکر می کنند اگر با زوایای بیشتری فیلمبرداری کنند اتفاق بهتری برای فیلمشان می افتد اما همین که داستان مان را ساده تعریف کنیم توانسته ایم در بخش مهمی به موفقیت برسیم.

وی یادآور شد: فضاسازی که در صحنه های فیلم وجود داشته است نیز در راستای فیلم انجام شده و حتی اشیا کاربرد خودشان را در فیلم نشان می دهند. استفاده قرار دادی از آنها نشده است. البته دیالوگ زیاد و رساندن مفهوم برخی معنای و نشانه هایی که در فیلم برای مخاطب گذاشته شده بود می تواند جز و نقاط ضعف فیلم به حساب بیاید.

شصت و هفتمین برنامه «سینما روایت» عصر دیروز در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

ارسال نظرات