نتایج نشست اوپک شاخص بورس‌های عربی را کاهش داد

پس از آنکه اوپک نتوانست بر سر تعیین یک سقف تولید مشخص توافق کند، تقریبا همه شاخص های مهم در بازارهای سهام کشورهای حاشیه خلیج فارس کاهش یافت.
کد خبر: ۸۶۰۴۱۱۸
|
۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴


به گزارش بسیج،  به نقل از بلومبرگ، پس از آنکه اوپک نتوانست بر سر تعیین یک سقف تولید مشخص توافق کند، و موجب شد سرمایه گذارانی که نگران ریسک های ژئوپلتیک خاورمیانه بودند بیش از پیش نگران شوند، تقریبا همه شاخص های مهم در بازارهای بورس کشورهای حاشیه خلیج فارس کاهش یافت.
شاخص بورس امار پراپرتیز پی جی اس سی، شاخص مهم بورس دوبی به پایین ترین رقم در 2 سال اخیر رسید و مهمترین عامل در افت شاخص های بورس امارات بود. بورس امارات بیشترین افت شاخص را در بین بازارهای نوظهور به خود اختصاص داد. شاخص بورس بلومبرگ جی سی سی، که نوسانات 200 شرکت مهم منطقه را رصد می کند، در بورس دوبی با افت 0.9 درصدی مواجه بود.
طارق کاکیش، رئیس بخش مدیریت دارایی در موسسه المال کپیتال  دوبی گفت: «سهام هایی که در دست خارجیان است، نظیر امار پراپرتیز دچار افت شده اند، زیرا آنها فکر می کنند شاخص ها دیگر مجددا بالا نخواهد آمد، به خصوص الان که قیمت نفت مجددا در حال افت است و ریسک های ژئوپلتیک نیز همچنان بالاست.»
دوبی وابستگی چندان سنگینی به درآمدهای نفتی برای تامین هزینه خود ندارد، و در زمینه تجارت و هزینه کرد، نسبت به 6 عضو شورای همکاری خلیج فارس که به شدت به درآمدهای نفتی وابسته هستند، در وضعیت بهتری قرار دارد. این کاهش قیمت ها در حالی است که ریسک های امنیتی در منطقه در حال افزایش است و کشورهای بیشتری در حال پیوستن به ائتلاف مبارزه با داعش در سوریه و ائتلاف حمله به یمن هستند.
ارزش سهام آمار با 4 درصد کاهش به 5.57 درهم رسید و شاخص بورس دوبی را 2.2 درصد پایین آورد. شاخص کیو ای قطر نیز 1.7 درصد کاهش یافت. همچنین ارزش شاخص تداول عربستان یک درصد افت داشت.
محمد علی یاسین، مدیرعامل موسسه ان بی ای دی سکیوریتیز در ابوظبی گفت: «کسی باور نمی کند که باید اکنون (در این بازارها) سهام بخرد... این حس در بازار شکل گرفته که افت شاخص ها در سال 2016 نیز ادامه خواهد داشت.»
شاخص ای دی ایکس جنرال ابوظبی تنها شاخص منطقه بود که شاهد رشد بود.
ارسال نظرات