اگر چه ممکن است با اجرای این طرح برخی از بازارها رونق بگیرند اما سوال این است که با شرایط فعلی اقتصاد آیا افراد گیرنده این تسهیلات قادر به بازپرداخت این تسهیلات خواهند بود؟
کد خبر: ۸۶۰۴۱۲۳
|
۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱

به گزارش بسیج، شاهین شایان آرانی استاد دانشگاه و کارشناس ارشد بازار  در باره بسته خروج از رکود گفت: بیشترین تاکید این بسته ایجاد رشد اقتصادی در کشور است که یکی از زمینه های افزایش رشد اقتصادی ایجاد ارزش افزوده بیشتر توسط بنگاه های اقتصادی است که دولت یازدهم برای رسیدن به این هدف به سمت تحریک تقاضا رفته است.
وی افزود: دولت در دو سال گذشته با استدلال کاهش تورم ، به اعمال سیاست های انقباضی روی آورده و با کاهش بودجه و تسهیلات اعطایی بانک ها توانست تا حدودی التهاب تورمی موجود در کشور را کاهش دهد. این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار داشت: از آنجا که سیاست های انقباضی در تضاد با رشد اقتصادی قرار دارد با مهار تورم رشد اقتصادی ما نیز به چالش کشیده شده است که نتیجه آن را در رکود موجود در کشور مشاهده می کنیم.
شایان آرانی اظهار داشت: امروز تورم به نقطه ای رسیده است که کاهش آن کار بسیار سختی نسبت به گذشته محسوب می شود. در واقع دولت با ارائه این بسته قصد دارد با تحریک تقاضا رشد اقتصادی را افزایش دهد که به نظر می رسد ابزارهای موجود در این بسته برای رسیدن به چنین هدفی چندان موثر نیستند.
این کارشناس بازار سرمایه درباره کاهش سود سپرده های بانکی تصریح کرد: اگر ما تورم موجود در کشور را ۱۴ درصد بدانیم کاهش نرخ سود سپرده ها طبیعی به نظر می رسد اما منطق عقلایی یک نظام اقتصادی این است که میزان نرخ سود باید بالاتر از نرخ تورم باشد که دراین موضوع گاها در اقتصاد ما صادق نبوده است. وی درباره کارکرد ذخیره قانونی به تراز گفت: این نرخ یک نوع بیمه است که در واقع با آن سپرده های مردم در بانک ها را تضمین می کند که در صورت ورشکستگی بانک ها ف بانک مرکزی با استفاده از این ذخیره مطالبه سپرده گذاران را پرداخت می کند.
شایان آرانی در مورد اعطای کارت های اعتباری خرید لوازم خانگی گفت: اگر چه ممکن است با اجرای این طرح برخی از بازارها رونق بگیرند اما سوال این است که با شرایط فعلی اقتصاد آیا افراد گیرنده این تسهیلات قادر به بازپرداخت این تسهیلات خواهند بود؟

ارسال نظرات