رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید ۱۵ آذر مطابق آئین‌نامه داخلی مجلس بودجه را به مجلس ارائه می‌داد و تخلف کرده است.
کد خبر: ۸۶۰۴۳۷۴
|
۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳

به گزارش بسیج، مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز پارلمان، طی تذکری نسبت به ارائه بودجه سال 95 کل کشور از سوی دولت انتقاد کرد و گفت: براساس قانون دولت موظف است حداکثر تا 15 آذرماه لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند، اما با گذشت چند روز از این تاریخ هنوز لایحه بودجه به مجلس تقدیم نشده است.

وی افزود: همچنین دولت می‌بایست پیش از ارائه بودجه، لایحه برنامه ششم توسعه را به مجلس تقدیم می‌کرد تا لایحه بودجه سال آینده براساس آن تنظیم می‌شد.

نماینده مردم تهران در مجلس به ماده 55 آئین‌نامه داخلی مجلس در مورد گزارش عملکرد بودجه مجلس اشاره کرد و گفت: براساس این ماده باید گزارش عملکرد بودجه سالانه مجلس در شهریور ماه هرسال چاپ و بین نمایندگان توزیع شود تا نمایندگان در جریان میزان بودجه مجلس و نحوه توزیع آن قرار گیرند.

کوچک‌زاده ادامه داد: علاوه بر اینکه چنین گزارشی به مجلس داده نشده است، بحث‌هایی هم در مورد خرج‌های مجلس مطرح می‌شود، مانند ساختمان‌هایی که اطراف مجلس ساخته می‌شود و یا دیوارکشی که دور مجلس صورت گرفته و بحث‌هایی در مورد خرج بالا درباره این دیوارکشی مطرح شد، اما گزارشی ارائه نشد.

کوچک‌زاده خطاب به رئیس مجلس تصریح کرد: در این 8 سال گذشته که شما رئیس مجلس بودید و یا در چهار سال قبل از آن که آقای حدادعادل ریاست مجلس را به‌عهده داشت، هرسال در حد 20، 30 و یا 10 میلیارد و امسال هم 42 میلیارد در بودجه سالانه در اختیار حضرتعالی برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی بوده و بخشی از این مبالغ را هم به نمایندگان دادید تا به نیازمندان حوزه‌های انتخابیه خود اختصاص دهند که این موضوع را هم قبول دارم، اما ما هیچ‌وقت از اینها مطلع نشدیم و هیچ گزارشی با این محتوا چاپ و توزیع نشده است.

وی افزود: این اقدام هم اگر صورت نگیرد یکی دیگر از خلاف قانون‌هایی است که بنده به‌دلیل آنها استعفا داده بودم و فرمودید مُدلل نیست و آن را نپذیرفتید.

رئیس مجلس نیز در پاسخ به اظهار این نماینده مجلس در زمان ارائه بودجه سال 95 گفت: این تذکر درستی است. دولت باید 15 آذر مطابق آئین‌نامه داخلی مجلس بودجه را به مجلس ارائه می‌داد و ارائه نداده و تخلف کرده است، چرا که باید سر موقع بودجه را ارائه می‌دادند.

وی با اشاره به تذکر دوم این نماینده مجلس آن را به‌جا ندانست و گفت: طبق بررسی‌های بنده در همه این سال‌ها گزارش عملکرد بودجه مجلس به‌موقع به کمیسیون برنامه و بودجه داده شده و کمیسیون باید بررسی کند و امسال نیز گزارش عملکرد بودجه ارائه شده و کمیسیون نیز در حال بررسی است، بنابراین آن مسیر اجرایی خود را طی کرده است.

لاریجانی ادامه داد:‌ در مورد صحبتی که می‌فرمایید در مورد دیوارکشی و اینها باید یک مقدار هم ملاحظه داشته باشید که دیواری کشیده نشد. دفعه گذشته شما فرمودید که چند 10 میلیارد خرج شده، در حالی که دو تا سه میلیارد خرج شده و برای ملاحظات امنیتی مجلس بوده و مسئولیت آن هم با رئیس مجلس است تا مسائل امنیتی مجلس را لحاظ کند و در آئین‌نامه نیز تصریح شده که رئیس مجلس نیز مسئول تأمین حراست مجلس است، بنابراین ما با توجه به تهدیدات و لحاظ نظرات ستادکل در سپاه و دیگران یک ملاحظات امنیتی برای شما و نمایندگان مجلس لحاظ کردیم  که کار درستی است و حد آن دو تا سه میلیارد بوده و دیوارکشی هم نشده است.

وی درباره عمران مجلس گفت: این موضوع چیز پنهانی نیست؛ یک بخشی از آن مربوط به دفاتر کار نمایندگان است. خود شما نمایندگان بارها گفته‌اید که اینکه 5 نماینده در یک اتاق هستند سبب شده مراجعان نمایندگان جا نداشته باشند، بنابراین ما برای هر نماینده یک اتاق در نظر گرفته‌ایم.

لاریجانی افزود: بخشداری در کشور ما دفتر، دستک و آدم دارد، اما یک نماینده که در حد یک وزیر است در حال حاضر اتاق ندارد، لذا ما برای آن در نظر گرفتیم تا یک اتاق داشته باشد و یا وضعیت کمیسیون‌های مجلس نیز ضیق است که برای آنها نیز یک اتاق در نظر گرفته می‌شود تا بتوانند کار خود را انجام دهند.

وی تأکید کرد: یک بخشی از این اقدامات عمرانی نیز مربوط به کتابخانه مجلس است، زیرا کتابخانه مجلس ساختمانی است که نقایصی در آن است، اما در حال حاضر این ساختمان قدیمی است و اگر یک زلزله بیاید همه آنها از بین می‌رود و لذا ما داریم برای آن یک ساختمان می‌سازیم تا آن کتب قدیمی و خطی حفظ شود. کار دیگری در آنجا صورت نمی‌گیرد و یا برای رئیس مجلس اتاقی نمی‌سازیم که سروصدا بشود.

لاریجانی همچنین خطاب به کوچک‌زاده گفت: اینکه فرمودید این ساخت و سازها طولانی شده، باید بگویم به این دلیل است که بودجه آن داده نشده و این ساخت و سازها به‌مرور صورت می‌گیرد. همچنین که گفتید پولی در اختیار رئیس مجلس است و امسال 42 میلیارد تومان بوده، باید بگویم این میزان فقط در نوشته است و میزانی که داده شده تنها 10 تا 12 میلیارد تومان بوده و آن هم همان پولی است که به نمایندگان کمک می‌شود تا به افراد مستمند بدهند و خود شما هم هر دو سه ماه یک بار این پول را دریافت می‌کنید، لذا این پول را برای مستمندان ارائه می‌دهیم و فقط اسمش این است که این بودجه در دست رئیس مجلس است، در حالی که رئیس مجلس همین هزینه‌ها را انجام می‌دهد.
ارسال نظرات