هفته پیش انجام شد

سفر هیئت ایرانی به هند برای بررسی سلامت چای هندی

منابع هندی از سفر هیئت سازمان ملی استاندارد ایران به هند برای بررسی وضعیت سلامت چای هندی خبر دادند.
کد خبر: ۸۶۰۴۳۷۸
|
۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷

به گزارش بسیج،  به نقل از پایگاه خبری دی هندو، هند امیدوار است پس از سفر یک هیئت ایرانی متشکل از مسئولان سازمان استاندارد و وزارت بهداشت این کشور به  هند صادرات چای به این کشور افزایش یابد.

سازمان ملی استاندارد ایران تنها سازمان ایرانی در زمینه توسعه و طراحی استانداردهای رسمی به شمار می رود.

هرچند این امری معمول است که کشورهای شریک تجاری با یکدیگر هیئت های تجاری، صنعتی و رسمی مبادله می کنند، اما سفر این هیئت از آن جهت ویژه محسوب می شود که صرفا روی مسائل کیفیت و ایمنی متمرکز بوده است. یکی از مقامات وزارت بازرگانی هند گفت: «در جریان سفر ماه فوریه 2014هیئت هندی به ایران، ایران وجود باقیمانده ماده ضد آفت در چای هندی را مطرح کرد و تصمیم گرفته شد که از یک هیئت کارشناسی ایرانی دعوت شود تا از اقدامات صنعت کشاورزی و تولید چای هند بازدید نماید.»

سفر 3 روزه هیئت ایرانی برای بازدید از مزارع و کارخانه ولی چای در آسام و ایستگاه تحقیقات چای توکلای در جرهات (و آسام) هفته پیش صورت گرفت.

بر اساس برآوردهای انجام شده، مصرف سرانه چای در ایران 1.2 کیلوگرم است و این میزان مصرف، ایران را به عنوان یک بازار مهم چای هندی مطرح می سازد. قیمت پایه چایی که (عمدتا از آسام) به ایران صادر می شود، به طور متوسط حدود 250 روپیه در هر کیلو است.

هند در حال رقابت با سریلانکا برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار چای ایران است. در فاصله ماه های ژانویه و سپتامبر 2015، حدود 12.77 میلیون کیلو چای هندی به ایران صادر شد، در حالی که این رقم در سال گذشته 13 میلیون کیلو بود. صادرات چای هند به ایران در سال 2014 به 18 میلیون کیلو رسید. این کشور قصد دارد حجم صادرات چای خود به ایران را امسال به 20 میلیون کیلو برساند.
ارسال نظرات