قائم مقام معاون وزیر جهاد کشاورزی:

واردات ملکه برای اصلاح نژاد/ مجوز واردات ملکه به دست‌اندرکاران صنعت زنبورداری داده می‌شود

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور دام با اشاره به اینکه واردات ملکه زنبور عسل با هدف اصلاح نژاد است، گفت: مجوز واردات ملکه زنبور عسل به دست‌اندرکاران صنعت داده می‌شود.
کد خبر: ۸۶۰۴۴۲۴
|
۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰

به گزارش بسیج، محمدرضا ملاصالحی قائم مقام معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام در مورد آزاد شدن واردات ملکه زنبور عسل گفت: طبق برآورد وزارت جهاد کشاورزی 6 میلیون و 300 هزار کلنی زنبور عسل در کشور وجود دارد و اگر هر دو سال یکبار ملکه‌های کلنی‌ها تعویض شود، سالانه 3 میلیون و 150 هزار ملکه مورد نیاز است.

وی افزود: در حال حاضر تقریباً 100درصد ملکه زنبور عسل مورد نیاز تولید داخل از منابع داخلی تأمین می‌شود.

ملاصالحی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از ملکه زنبور عسل مورد نیاز از کلنی‌های زنبورداران تأمین و بخشی هم از ملکه‌های اصلاح‌نژاد شده (ملکه‌های الیت) در قالب طرح‌هایی که در دست وزارت جهاد کشاورزی است تأمین می‌شود.

قائم مقام معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام با بیان اینکه با واردات ملکه زنبور عسل نگران به خطر افتادن منابع ژنی نیستیم، اظهار داشت: یکی از راه‌های بهبود ژن هر جمعیت حیوانی، استفاده از ژن‌های وارداتی با صفات بهتر است.

وی افزود: اگر از روش استفاده از ژن‌های وارداتی با صفات بهتر برای اصلاح نژاد استفاده نکنیم، قطعاً برخی فرصت‌ها را از دست می‌دهیم، بنابراین بهتر است از این ابزار در زمان مناسب و به مقدار مورد نیاز استفاده کرد.

ملاصالحی با بیان اینکه واردات ژن‌های غیربومی در قالب ملکه بدون برنامه و نظارت به هیچ عنوان مورد نظر معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیست، افزود: این ابزار باید به صورت کاملاً حساب شده و کنترل شده مورد استفاده قرار گیرد و قطعاً با اختیاراتی که وزارت جهاد کشاورزی دارد، اجازه واردات ملکه زنبور عسل را به هر متقاضی نمی‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه جای هیچ نگرانی از واردات بی‌ضابطه ملکه زنبور عسل وجود ندارد، اظهار داشت: اگر قرار باشد در مورد واردات مواد ژنی مثل واردات سایر مواد مصرفی عمل کنیم، قطعاً مرتکب خطا شده‌ایم.

قائم مقام معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای پروژه‌های اصلاح نژاد زنبور عسل که در رأس آنها تولید ملکه زنبور عسل است، انجام داده، بنابراین به دنبال آن نیست که با واردات لجام گسیخته این زحمات را به هدر دهد.

وی افزود: صنعت زنبورداری برای اصلاح نژاد نیازمند تأمین ملکه زنبور عسل از منابع مطمئن، بهداشتی و با کیفیت است و سیاست وزارت جهاد کشاورزی هم فراهم کردن شرایطی است که بخش عمده‌ای از این نیاز با توسعه منابع تولید داخلی تأمین می‌شود.

ملاصالحی تصریح کرد: در حال حاضر 8 ایستگاه به کار اصلاح نژاد زنبور عسل و تولید ملکه اشتغال دارند و در صدد هستیم، تا بخشی از نیاز از منابع تولیدکننده داخلی و بخشی هم با تشخیص کارشناسان از طریق واردات تأمین شود.

قائم مقام معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: وزارت جهاد واردات ملکه زنبور عسل را به افرادی متخصص و دست‌اندرکار صنعت زنبورداری واگذار می‌کند.

وی افزود: واردات مواد ژنی تحت شرایط خاص و با دو مجوز، یکی مجوز بهداشتی و قرنطینه‌ای سازمان دامپزشکی و دیگری مجوز فنی معاونت امور دام امکان‌پذیر است و قبل از صدور این دو مجوز کسی قادر به واردات نیست.

ملاصالحی با بیان اینکه از نظر کمیت نیاز به واردات ملکه زنبور عسل نداریم، گفت: اما برای اصلاح نژاد نیازمند واردات ملکه زنبور عسل هستیم، ضمن اینکه متقاضیان واردات ملکه زنبور عسل باید شاغل در بخش و دارای ضوابط خاص باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار