خبرهای داغ:
زهرا نصیری
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تاکید کرد:
وقف یکی از مصادیق واقعی اقتصاد مقاومتی است، ترویج فرهنگ وقف در امر اقتصاد مقاومتی بسیار تاثیرگذاراست.
کد خبر: ۸۶۰۴۶۴۵
|
۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اصفهان ، مدیرکل اوقاف استان اصفهان اظهار کرد: در 9 ماهه سال جاری 158 موقوفه جدید به ارزش 30 میلیارد تومان در استان اصفهان وقف شد که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش داشته است.

حجت‌الاسلام رضا صادقی ؛درجمع خبرنگاران با اشاره به فرا رسیدن هفته وقف به فراخوان چهارمین جشنواره سراسری فرهنگی، هنری وقف چشمه همیشه جاری اشاره کرد و افزود: این جشنواره در 8 موضوع برگزار می‌شود که موضوع داستان بلند (رمان)، داستان کوتاه، کتاب، پایان نامه، نثر ادبی، پیامک ادبی و خاطره نویسی متعلق به استان اصفهان است.

وی اظهارکرد: رشته خوشنویسی متعلق به استان ایلام، رشته فیلم و تیزر متعلق به استان تهران، رشته شعر متعلق به استان شیراز، انشاء نویسی متعلق به استان زاهدان، رشته گرافیک متعلق به استان کردستان، رشته عکاسی متعلق به استان همدان و رشته وبلاگ نویسی متعلق به استان یزد است و آخرین مهلت آثار 30 دی ماه و اعلام نتایج بهمن ماه است.

حجت الاسلام صادقی در ادامه به رتبه نخست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در سال 93اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این اداره کل بواسطه فعالیت های مثمرثمر خود در 9 ماه نخست سال 94 نیز این رتبه را همچنان حفظ کرده است .

وی با اشاره به 158 وقف جدید به ارزش 30 میلیارد تومان در 9 ماه نخست سال 94 تاکید کرد: نسبت به سال گذشته با رشد 20 درصدی مواجه بودیم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تعداد وقف‌‌های جدید به تعداد 250 وقف برسد.

مدیرکل اوقاف استان اصفهان تاکید کرد: این موقوفات شامل نیاتی مانند اطعام، وقف امور عمرانی، درمان معتادین و پیشگیری از اعتیاد و زوج های جوان بوده است.

وی یکی از اولویت‌های ویژه سازمان اوقاف و امور خیریه اخذ سند موقوفات دانست و اداامه داد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در سال 93، یک هزار و 22 سند برای موقوفات اخذ کرده است.

وی تصریح کرد: در شهرستان خمینی شهر سند موقوفه ملک (جعفرآباد) اخذ شده است كه در حال حاضر یک هزار و 300 مستأجر رابطه استیجاری با اداره اوقاف خمینی شهر دارند و حدود شش هزار مورد فاقد رابطه استیجاری هستند. از افرادی که متصرف موقوفه جعفرآباد هستند خواستاریم هر چه سریع تر به اداره اوقاف خمینی شهر مراجعه و برابر با ضوابط اوقافی حقوق وقف را پرداخت کنند.

**آموزش و پرورش بزرگترین بدهکاراوقاف اصفهان است

حجت الاسلام صادقی گفت:در 9 ماهه سالجاری بیش از 500 سند برای موقوفات اخذ شده است اما آن‌هایی که در سال جاری اخذ شده‌اند از نظر ریالی و ارزشی بسیار باارزش بوده‌اند.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد مدارس استان وقف است، گفت: بسیاری از ورزشگاه‌ها، مدارس در استان وقف هستند. دو نوع وقف وجود دارد در وقف انتفاع هدف وقف مدرسه و درمانگاه و... است اما در وقف منفعت واقف می‌خواهد درآمد حاصله از وقف را طبق نیت خود خرج کند.

مدیر کل اوقاف اصفهان، آموزش و پرورش را با حدود 5 میلیارد تومان بدهی، بزرگ ترین بدهکار اوقاف دانست و اظهار کرد: یکی از مشکلات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، بدهی‌های ادارات و ارگان‌‌های دولتی به اوقاف است که این ادارات شامل آموزش و پرورش، اداره کل جوانان و ورزش، نیروی انتظامی، سپاه، اداره اطلاعات و بنیاد شهید است که نیروی انتظامی، سپاه و اطلاعات اجاره بهای موقوفات خود را به موقع پرداخت می کنند.

وی همچنین مدرسه چهار باغ را یک بنای کاملا میراثی دانست و عمران و تعمیر آن را بر عهده میراث فرهنگی و مديريت حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: اداره کل اوقاف در این خصوص دخالتی نمی‌کند ، تمامی مغازه‌های میدان امام (ره) موقوفه است، وظیفه نظارت بر این مغازه ها مربوط به استاندار است و قراردادهای رابطه استیجاری با مستاجرین نیز توسط دفتر موقوفات در استانداری تنظیم می‌شود و اداره کل اوقاف در اين مورد نقشی ندارد.

**وقف 3 میلیارد تومانی در نجف آباد برای درمان معتادان

مدیر کل اوقاف استان اصفهان با اشاره به قلعه شور و قسمتی از بهارستان که به محاکم قضایی ارجاع داده شده است، ادامه داد: کارشناسان دادگستری و اداره ثبت اسناد واملاک محدوده قلعه شور را مشخص می‌کنند. علی رغم اینکه این محدوده از نظر اداره اوقاف مشخص است اما به دلیل اعتراضاتی که مجموعه عمران بهارستان و قلعه شور داشته‌اند به کارشناسان برای تهدید حدود آن ارجاع داده شده است، اما مسلماً شش دنگ قلعه شور و با تمامی متعلقات، قنوات و زمین‌های زراعی مسکونی و تجاری وقف است.

صادقی ادامه داد: سال گذشته رتبه نخست عمران و بازسازی امام زادگان در سطح کشور به اوقاف اصفهان تعلق گرفت و مطمئن هستیم در سال‌جاری به جایگاه دوم نخواهیم رسید. بیش از 60 درصد امام زادگان در حال ساخت و ساز و توسعه هستند .

وی افزود: امسال یک وقف 3 میلیارد تومانی از یک واقف در نجف آباد جهت پیشگیری و درمان معتادان صورت گرفت که برای اولین بار در سطح کشور است.

**گسترش فرهنگ قرآنی مهمترین نیاز وقف جامعه امروز است

مدیرکل اوقاف استان اصفهان ادامه داد: یکی از مهم ترین نیازهای امروز وقف در امر قرآن، برنامه‌های قرآنی و گسترش فرهنگ قرآنی است. وقف یکی از مصادیق واقعی اقتصاد مقاومتی است، ترویج فرهنگ وقف در امر اقتصاد مقاومتی بسیار تاثیرگذار است.

صادقی با بیان اینکه معاونت فرهنگی اداره کل در جهت ترویج فرهنگ وقف در جامعه اقدام به برقراری ایستگاه‌های "همه واقف باشیم" در سطح شهرستان‌ها و روستاها کرده است، ادامه داد: متاسفانه یکی از نیاتی که در جامعه مغفول مانده معرفی قرآن، قرائت و تفسیر آن است.

وی در پایان درباره روزشمار هفته وقف افزود: برنامه‌های اداره کل اوقاف استان اصفهان از 18 تا 24 آذر ماه به ترتیب با نام روز وقف، وقف همدلی و همزبانی، قرآن و سنت نبوی، نهاد ممتاز دینی اجرای امینانه نیات واقفین، تجلی مودت اهل بیت، علم و فناوری و نقش حوزه و دانشگاه، بانوان و مشارکت‌های مردمی و بهره وری موقوفات و اقتصاد مقاومتی برگزار خواهد شد.

وی با تشریح برنامه های هفته وقف اظهارکرد:حضوروزیر دادگستری حجت‌الاسلام پورمحمدی به عنوان سخنران ویژه در امامزاده آقا علی عباس با تجمع هیئت‌های مذهبی از برنامه های ویژه این هفته است؛ همچنین بقیه برنامه ها شامل سخنرانی مدیران اوقاف شهرستان‌‌‌ها پیش از خطبه‌های نماز جمعه، همایش رضویون در روز شهادت امام رضا(ع) در امامزاده اسحاق هرند و برپایی نشست تخصصی وقف بانوان در استانداری، برگزاری نشست تخصصی جامعه مهندسین، و همایش یاوران وقف و تجلیل از اصحاب رسانه، چهارمین جشنواره سراسری فرهنگ و هنری "وقف چشمه همیشه جاری" با محوریت هشت موضوع می باشد.
 
انتهای پیام / 63055/

ارسال نظرات
آخرین اخبار