بسیج با قدرت تمام حتی پیشتازتر از عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، دفاعی و نظامی در حوزه فرهنگ و تعالی ورود پیدا کرده است.
کد خبر: ۸۶۰۵۰۵۹
|
۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، عظیم دشتی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان در مراسم پایانی فصل سوم هفتمین دوسالانه جشنواره شعر بسیج در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور اردبیل اظهار کرد: شعر آیینی که از زمان پیامبر مکرم اسلام (ص) وارد عرصه فرهنگ و هنر شده با حمایت نبی مکرم اسلام از شعرا، ریشه‌ای قوی و تنومند پیدا کرده به طوریکه امروز همه به اهمیت و جایگاه شعر آیینی معترف هستند.

وی با بیان اینکه شاعران هر عصر در حوزه سرودن اشعار ناب قطعاً به اهمیت شعر آیینی و مکتبی آشنایی داشته و سعی کردند تا از بهترین ظرفیت‌ها در ارائه ناب‌ترین آثار در حوزه شعر آیینی استفاده کنند، تصریح کرد: بعد از دوران پیامبر مکرم اسلام (ص) و در تقارن واقعه عاشورا شعر آیینی به منزله واقعی جایگاه و اصالتش را پیدا کرد و به جرأت می‌توان گفت زیباترین شعر آیینی را حضرت زینب کبری (س) سرود که خطاب به یزیدیان گفت «من جز زیبایی در کربلا چیز دیگری ندیدم.»

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان با یادآوری اینکه بعد از واقعه عاشورا شعر آیینی روز به روز گسترش پیدا کرده و در سطح جهانی و کشورمان نیز به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با بها دادن امام راحل و مقام معظم رهبری به حوزه شعر جایگاهی برتر و اعلا پیدا کرد، گفت: ما رگه‌هایی از شعر آیینی را حتی در دوران دفاع مقدس و صحنه‌های مختلف انقلاب اسلامی شاهد هستیم و کمتر شاعری را سراغ داریم که در شعر آیینی ورود پیدا نکرده و یا نخواسته ارادتش را به ساحت سیدالشهدا (ع) نشان دهد.

دشتی با بیان اینکه سازمان بسیج هنرمندان نیز در حمایت از شاعران آیینی جشنواره‌ها و برنامه‌های حمایتی متعددی داشته و هم راستا با سایر نهادهای فرهنگی و هنری بدون موازی‌کاری سعی کرده تا از شاعران این حوزه حمایت کند، افزود: ما نیز در قالب شعر بسیج امسال در قالب‌های مختلف سعی کردیم هم کارگاه‌های تخصصی خودمان را در حوزه شعر برگزار کنیم و هم نسبت به شناسایی توانمندی هنرمندانمان در این عرصه ورود پیدا کنیم.

وی ورود بسیجیان را به عرصه فرهنگ و تعالی هنر یکی از کارهای ریشه‌ای و اساسی توصیف کرد و ادامه داد: بسیج با قدرت تمام حتی پیشتازتر از عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، دفاعی و نظامی در این حوزه ورود پیدا کرده چرا که ما عرصه فرهنگ را یک عرصه زیربنایی خطیر می‌دانیم.

دشتی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ما اگر کمی و کاستی در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و حتی دفاعی داشته باشیم این کاستی‌ها به راحتی قابل جبران است اما خلأ فرهنگی به هیچ وجه نمی‌تواند جبران شده و یا جبران آن سخت است.

وی اضافه کرد: ما در عمل به منویات مقام معظم رهبری در ورود بسیجیان به عرصه فرهنگ و هنر همه ساله جشنواره‌ها و سوگواره‌های مختلفی را برگزار می‌کنیم به طوریکه تاکنون سه فصل از هفتمین جشنواره شعر بسیج متفاوت از سال‌های گذشته در اردبیل برگزار شده است.

فعال عرصه فرهنگ و رسانه اردبیل اظهار کرد: ما در یک فرصت زمانی مشخص و به صورت فصلی ابعاد مختلف شعر بسیج را اعم از شعر عاشقانه و عارفانه، شعر کودک و نوجوان، شعر آیینی و شعر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برگزار می‌کنیم که کارگاه شعر عاشقانه و عارفانه در تیرماه، شعر کودک و نوجوان در اوایل پاییز، شعر آیینی در آذرماه و شعر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نیز دهه فجر برگزار می‌شود.

دشتی فعالیت 9 انجمن تخصصی سازمان بسیج هنرمندان را در استان با برگزاری کارگاه‌های متعدد هنری اعم از هنرهای تجسمی، نمایشی , خوشنویسی و... یادآور شد و تصریح کرد: ما جشنواره عکس را نیز امسال برگزار کردیم و قرار است در ماه‌های آینده جشنواره فیلم بسیج نیز برگزار شود.

پیشکسوت دوران دفاع مقدس از تدارک برگزاری دو سوگواره داستان‌نویسی عاشورایی و برگزاری اولین سوگواره داستان و عکس دانش‌آموزی در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: سومین جشنواره سروده‌های انقلابی و حماسی نیز دهه فجر امسال به همت سازمان بسیج هنرمندان برگزار می‌شود.

ارسال نظرات