خبرهای داغ:
در نشست خبري هفته وقف مطرح شد:

ممنوعيت دفن ميت در امامزاده هاي اصفهان

خبرگزاري بسيج:‌با توجه به فرارسيدن ايام هفته وقف، روسا اداره اوقاف شهرستان اصفهان در دو ناحيه يك و دو، در جمع خبرنگار حاضرشدند و به سوالات آن ها پاسخ دادند.
کد خبر: ۸۶۰۵۸۹۰
|
۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاري بسيج در اصفهان، با توجه به فرارسيدن ايام هفته وقف، روسا اداره اوقاف شهرستان اصفهان در دو ناحيه يك و دو، در جمع خبرنگار حاضرشدند و به سوالات آن ها پاسخ دادند.

حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیل‌پور در اين نشست با اشاره به اینکه در شهرستان اصفهان موقوفات زیادی وجود دارد، اظهار داشت: این در حالی است که میزان درآمد این موقوفات بسیار ناچیز است و برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه یک‌هزار و ۱۰۶ وقف‌نامه در اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک به ثبت رسیده است، ادامه داد: محدوده این اداره در شمال، غرب و مرکز شهرستان تعیین شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه اداره اوقاف در امامزاده‌ها و موقوفات میراثی ورود پیدا نمی‌کند، اضافه کرد: از این رو در این بقاع هیات امنا با هماهنگی میراث فرهنگی اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وي همچنین با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ پرونده در خصوص اختلاف اوقاف با مستاجران ناحیه یک شهرستان اصفهان تشکیل می‌شود، افزود: در طول سال نیمی از این پرونده‌ها مورد ارزیابی و مختومه شده است.

وی حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور درباره حل اختلاف اوقاف با مستاجران هتل عباسی نیز گفت: قبلا اجاره بهای این محل پنج میلیون تومان بود که از ابتدای سال جاری این اجاره بها ۳۰ میلیون تومان تعیین شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان اصفهان با اشاره به اجرای ۱۲ برنامه فرهنگی در طول سال ابراز داشت: این برنامه‌ها علاوه بر ویژه برنامه‌های مختلف برای گرامی داشت و مناسبت‌ها اجرایی می‌شود.

وی در خصوص دفن اموات در امامزادگان شهر اصفهان نیز گفت: از این پس دفن اموات در امامزادگان شهر اصفهان به جز در امامزاده خوراسگان، انجام نخواهد شد و این اقدام ممنوع شده است.

ثبت ۷ وقف جدید به ارزش ۳۰ میلیارد ریال در اصفهان

در بخش ديگري از اين نشست، حجت‌الاسلام سید محمدهادی روح‌الامین با بیان اینکه هر یک از افراد جامعه در هر سطح از توانایی که دارند می‌توانند واقف باشند، اظهار داشت: البته در این راستا باید توجه داشته باشیم که مردم استان اصفهان هر کدام خیر هستند و با توجه به جایگاهی که وقف دارد در خصوص صدقه جاریه بهتر است که این موهبت الهی مورد توجه باشد.
وی وقف را پشتوانه اقتصادی دین دانست و افزود: در این راستا باید یادآور شوم که چنانچه درآمدهای موقوفات در کشور و به ویژه در استان اصفهان محقق شود، فعالیت‌های فرهنگی در جامعه نیازمند اعتبارات دولتی نخواهد بود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه ۲ شهرستان اصفهان با بیان اینکه در برخی از موارد عموم مردم جامعه بر این باورند که اداره اوقاف و امور خیریه اموال و املاک وقفی را تصرف می‌کند، اضافه کرد: این در حالی است که سازمان اوقاف در موقوفاتی که متولی دارند اقدمات حمایتی و نظارتی را انجام می‌دهند و تنها در امور اوقافی که متولی ندارند برای ادای نیت واقف به میدان می‌آید.

وی محدوده فعالیت اداره ناحیه ۲ اوقاف و امور خیریه شهرستان اصفهان را از جنوب اصفهان تا بهارستان و از شرق اصفهان تا زیار دانست و ابراز داشت: در این محدوده ۴۱۶ موقوفه علاوه بر امامزادگان وجود دارد که تحت نظارت اداره اوقاف وجود دارند.

حجت‌الاسلام روح‌الامین با اشاره به کسب رتبه نخست اداره ناحیه دو اوقاف و امور خیریه شهرستان اصفهان در اجرای پروژه‌های عمرانی در استان اصفهان گفت: در این بازه زمانی در تمام بقاع به میزان ۱۰ میلیارد ریال کار عمرانی انجام شده است.

وی افزود: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون هفت وقف جدید با ارزش ریالی ۳۰ میلیارد ریال به نام اوقاف به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات