خبرهای داغ:

اخبار ویژه روزنامه‌های 22 آذر؛

کد خبر: ۸۶۰۶۰۲۶
|
۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


** وطن امروز

هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای ایران در حال دفاع هستیم

فرمانده کل سپاه گفت: خدا می‌داند اگر ما یگانی از بسیجیان خود که آماده جنگ هستند را به جبهه مقاومت اعزام کنیم چه اتفاقی می‌افتد. سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه در جمع خانواده‌های شهدای خوزستانی مدافع حرم در اهواز اظهار داشت: امروز خانواده شهدای مدافع حرم باید برای‌مان سخنرانی کنند و بگویند چگونه دل از این دنیا کندند و از نحوه تربیت و جایگاه شهدای خود بگویند. وی افزود: باید بگویید که چگونه این شهیدان مشتاقانه خواهان شهادت در این راه شده و ما را راهنمایی کنید که چگونه فرزندان‌مان را در این راه تربیت کنیم و پاسدار خون شهدا باشیم.وی با اشاره به درگیری جمهوری اسلامی با جبهه دشمن عنوان کرد: ما از نظر دفاعی در حال جنگیم البته در اقتصاد، فرهنگ و علم هم در حال جنگ هستیم اما شیرین‌ترین آن جنگ دفاعی است. جعفری با بیان اینکه این ایستادگی یک روز در خوزستان تعریف می‌شد، گفت: امروز هزاران کیلومتر آن طرف‌تر در حال دفاع هستیم اما ماهیت جنگ یکی است و ما باید ابعاد این جنگ و توطئه را بشناسیم. وی با بیان اینکه به‌رغم همه شبهات علیه انقلاب اسلامی مردم پای انقلاب ایستاده‌اند، گفت: مردم به این شبهات بی‌توجهند و از حریم ولایت دفاع می‌کنند. جعفری عنوان کرد: شهدای ما از اسلام یا در واقع حریم ولایت دفاع می‌کنند و پرچمدار این دفاع مقام معظم رهبری است. وی تصریح کرد: این نوع دفاع و راهبردها، حد و حدود را برای ما مشخص می‌کند، خدا می‌داند اگر ما یگانی از بسیجیان خود که آماده جنگ هستند را اعزام کنیم چه اتفاقی می‌افتد. وی با بیان اینکه خیلی‌ها می‌خواهند در این جبهه حاضر شوند، اظهار داشت: قدر این نعمت الهی را باید دانست و آن را تقویت کرد. جعفری گفت: خدا می‌داند که هر وقت افتخار حضور در جمع خانواده شهدا نصیب‌مان شده روحیه آنها به ما منتقل شده و انقلاب اسلامی بر این روحیه استوار است. وی با اشاره به اهمیت منطقه غرب آسیا گفت: سرنوشت جهان در این منطقه رقم می‌خورد و برداشته شدن مرزهای کشورهای محور مقاومت برای رسیدن به وحدت اسلامی به همراه اتصال قلبی با دیگر کشورها یکی از موضوعات قابل توجه است. فرمانده کل سپاه افزود: سرنوشت آینده اسلام و جهان در جنگ‌های غرب آسیا رقم می‌خورد و خوشا به حال کسانی که با بصیرت می‌بینند و اثرش را در مقاومت و ظهور می‌بینند.

سردار غیب‌پرور فرمانده قرارگاه  امام حسین(ع) سپاه شد

فرمانده کل سپاه، در حکمی جایگزین سردار شهید همدانی در قرارگاه امام حسین(ع) را منصوب کرد. سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی حکمی سردار غیب‌پرور را به فرماندهی قرارگاه امام حسین(ع) سپاه منصوب کرد. قرارگاه امام حسین(ع) مسؤولیت سازماندهی گردان‌های امام حسین(ع) سپاه را برعهده دارد. پیش از این سردار شهید حسین همدانی، فرماندهی این قرارگاه را برعهده داشت که در حین انجام مأموریت در ۱۶ مهرماه در حلب سوریه به شهادت رسید. سردار غیب‌پرور پیش از این فرماندهی سپاه استان فارس را برعهده داشت.

اعتراض وزارت  امور خارجه به کوچولوهای خلیج‌فارس

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه پایانی نشست سران شورای همکاری در ریاض، جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بخش جدایی‌ناپذیر ایران خواند و تاکید کرد تکرار ادعاهای بی‌اساس، تأثیری بر تمامیت ارضی ایران ندارد. حسین جابرانصاری در واکنش به بیانیه پایانی نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض، جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بخش جدایی ناپذیر سرزمین ایران خواند و تاکید کرد: تکرار ادعاهای بی‌اساس، تأثیری بر تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران نداشته و موضعی غیرسازنده تلقی می‌شود. جابرانصاری افزود: جمهوری اسلامی ایران با رد قاطعانه هرگونه اظهارنظر غیرمسؤولانه درباره تمامیت ارضی خود، روابط مودت‌آمیز مبتنی بر عدم مداخله در امور داخلی، احترام به تمامیت ارضی و احترام متقابل با همسایگان را در اولویت سیاست‌های خود قرار داده و برای گسترش و تعمیق مناسبات دوستانه، براساس اصول فوق و در جهت رفع تهدیدات مشترک و حل معضلات منطقه‌ای از جمله تروریسم اعلام آمادگی می‌کند.

** خراسان

مجوز ویژه برای توسعه یک نیروگاه خاص ایرانی

بر اساس ابلاغیه جدید یک مسئول مهم دولتی به تعدادی از دستگاه های اجرایی، تاکید شده است که حسب موافقت شورای اقتصاد، وزارت نیرو می تواند درباره استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای تامین اعتبار هزینه اجرایی طرح نیروگاه زمین گرمایی مشکین شهر با همکاری صندوق مالی ابوظبی "ADFD" اقدام و بر اساس سقف هفت میلیون و 450 هزار دلار، این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.
 
دستور دولت برای لغو محرمانه بودن یک مصوبه کابینه

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به وزارتخانه ها و تعدادی از نهادهای نظارتی و انقلابی کشور، اعلام شده است که حسب تصمیم اتخاذ شده در هیئت وزیران، مقرر شده است با توجه به تغییر شرایط و دلایل زمان تصویب،  طبقه بندی تصویب نامه شماره «6782- 28539هـ» مورخ یکم آبان 82 دولت هفتم، از حالت "محرمانه" به طبقه بندی "عادی" تغییر پیدا خواهد کرد.

** رسالت

زنان سعودي براي نخستين بار پاي صندوق راي رفتند!

زنان سعودي براي نخستين بار به پاي صندوق راي رفتند. اين خبر تيتر اول راديو آمريكا بود. ديروز در عربستان براي دومين بار انتخابات شوراي شهر برگزار شد.نخستين انتخابات شوراهاي شهر در عربستان سال 2001 ميلادي برگزار شد و فقط مردان حق راي داشتند. بعد از 14 سال حكام عربستان اجازه دادند زنان هم در اين انتخابات شركت كنند. در عربستان نه انتخابات مجلس وجود دارد و نه رئيس حكومت با راي مردم تعيين مي‌شود. از دموكراسي در اين كشور خبري نيست، اما اين كشور متحد اول آمريكا و از هم‌پيمانان غرب در منطقه به شمار مي‌رود.

کارگردان بازي خود باش نه بازيگر سناريوي ديگران

امير محبيان کارشناس مسائل سياسي در گفتگو با هفته نامه طلوع گفت: اينکه يک عده مخالف حضور سيد حسن خميني در رقابت هاي سياسي هستند، دلايل مختلفي دارد. بعضي ها فکر مي کنند نبايد ظرفيت خاندان امام، تفسير به راي يک جريان سياسي شود. گروهي معتقدند رقابت ها در خبرگان بيشتر از سياسي بودن، علمي است. بنابر اين بايد افراد را فارغ از انتسابشان از لحاظ علمي براي وظيفه مهمي که پيش رو دارند، بر گزيد. بعضي بر اين باورند که نبايد سيد حسن خميني درون بازي طراحي شده از سوي اصلاح طلبان يا از منظر آنها هاشمي وارد صحنه شود. ضمن احترام شخصي که براي آقاي سيد حسن و نگرش بازش دارم ولي معتقدم که سيد حسن نبايد عجله کند. محبيان در پاسخ اين سئوال که تا چه اندازه حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات خبرگان باعث مي شود افرادي مانند سيد حسن خميني تشويق به حضور در رقابت انتخاباتي شوند؟ گفت: موقعيت و جايگاه و نيز رفتارها و حتي اهداف سياسي هاشمي کاملا با سيد حسن خميني متفاوت است. اگر جاي سيد حسن بودم کارگردان بازي خودم مي شدم نه بازيگر سناريوي ديگران.

ترامپ، اوباما را ابله خطاب کرد

دونالد ترامپ از نامزدهاي جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوري سال 2016 آمريکا در گفتگوي اختصاصي با شبکه سي ان ان گفت: «ما رئيس جمهوري داريم که به نظر من، فردي ابله است زيرا هيچ رئيس جمهور معقولي، سخناني را مطرح نمي کند که چند شب پيش از زبان او (اوباما) مطرح شد. وقتي او پنجاه نيروي ويژه آمريکا را براي مقابله با داعش اعزام مي کند نبايد خبر اين کارش را اعلام کند زيرا داعشي ها اين افراد را در سيبل هدف خود قرار مي دهند. نبايد اين سخنان را بيان کرد. نبايد کاري انجام داد که دشمن ما از قبل بداند ما مي خواهيم چه کار کنيم.»

معتضد عليه روزنامه آرمان شکايت مي کند

خسرو معتضد کارشناس تاريخ و روزنامه نگار برجسته کشورمان به دروغ پردازي روزنامه اعتماد و برخي از خبرگزاري ها واکنش نشان داد. روزنامه اعتماد اخيراً با انتشار خبري مدعي شده که خسرو معتضد به جاي جليلي به دانشگاه صنعتي شريف رفته و با اين حال به دليل اعتراض دانشجويان، اين نشست لغو شده است. اين روزنامه نوشته بود: «روز گذشته قرار بود که سعيد جليلي نيز در تالار جابر بن حيان دانشکده شيمي دانشگاه صنعتي شريف سخنراني کند. با وجود آنکه هماهنگي‌هاي لازم براي برگزاري اين نشست انجام شده بود و دانشجويان براي شنيدن اظهارات سعيد جليلي در اين تالار جمع شده بودند اما سعيد جليلي به اين نشست نيامد. نيامدن او با واکنش منفي دانشجويان حاضر و رسانه‌ها مواجه شد و با وجود آنکه خسرو معتضد به جاي او مشغول سخنراني شد اما بازهم اين نشست از هم پاشيد. شنيده‌ها حاکي از اين است که نيامدن سعيد جليلي به دليل سخنراني صبح ديروز حسن روحاني در آن دانشگاه بود.» خسرو معتضد با تکذيب لغو سخنراني اش در دانشگاه صنعتي شريف به خبرنگار سايت ميدان 72 گفت: بنده به دعوت و اصرار دانشجويان عزيز دانشگاه صنعتي شريف پس از هفته ها دعوت را قبول کرده و در اين دانشگاه حاضر شدم. سخنراني بنده ربطي به سخنراني آقاي جليلي نداشته است. وي با اشاره به خبر کذب روزنامه اعتماد و بازنشر آن در برخي خبرگزاري ها اعلام کرد: به دليل نشر اکاذيب و زير سئوال بردن آبروي حرفه اي بنده، عليه اين روزنامه و خبرگزاري ها شکايت خواهم کرد.

سخنراني فتنه گران در کرج لغو شد

مراسم سخنراني رسول منتجب نيا هادي غفاري که مقرر بود شامگاه پنج‌ شنبه و جمعه در حسينيه فاطمه الزهراي شهرستان کرج برگزار شود، لغو شد.مهر نوشت: برخي از کاربران کرجي ظهر پنجشنبه در شبکه‌هاي اجتماعي «تلگرام» و «واتس آپ» نسبت به حضور اين دو چهره اصلاح‌طلب در کرج واکنش نشان دادند و خواستار لغو اين سخنراني‌ها شدند. رفته‌رفته واکنش‌ها تند و تندتر شد تا جايي که خواستار لغو مراسم و حضور شهروندان مقابل حسينيه فاطمه الزهرا و سردادن شعار «مرگ بر فتنه‌گر» شدند. «فتنه‌گران در کرج چه مي‌خواهند» سئوالي بود که از سوي اين کاربران کرجي مطرح شد. دقايقي پيش از شروع مراسم صداي پخش نوحه از بيرون از محل برگزاري سخنراني به گوش مي‌رسيد. افراد مخالف با پخش نوحه با صداي بلند و تجمع و شعار دادن سعي کردند حرف خود را مبني بر لغو سخنراني به کرسي بنشانند.

ترکيه عامل فرار ابوبکر البغدادي به ليبي است

روزنامه راي اليوم در سرمقاله اخير خود نوشت: «هر از چند گاهي در باره فرار يا کشته شدن ابوبکر البغدادي از سوي رسانه ها و خبرگزاري ها اخباري منتشر مي شود که در صحتشان ترديد مي رود. اگر فرار ابوبکر البغدادي به ليبي اين دفعه صحت داشته باشد، بايد از طريق ترکيه به ليبي گريخته که يا با گذرنامه جعلي از ترکيه خارج شده يا با هماهنگي اين کشور. در هر يک از دو حالت، آنکارا عامل فرار البغدادي محسوب مي شود.» اين روزنامه در ادامه افزود: «البته منتقل شدن البغدادي به ليبي امر مشکوکي است؛ چرا که داعشي هاي ليبي مجموعه تازه شکل گرفته اي هستند و البغدادي از ميزان امنيت و توان نظامي اين مجموعه آگاهي ندارد.» راي اليوم نوشت: «در هر صورت، در  شهر سرت ليبي امکانات لازم براي البغدادي فراهم نيست و مسئله فرار وي به ليبي ممکن است سياستي براي فشار آوردن به وي جهت ظاهر شدنش در رسانه ها باشد تا از اين طريق محل استقرار دقيق او براي سرويس هاي اطلاعاتي غرب مشخص شود.»

نشانه به بن بست رسيدن هويت اصلاح طلبي

محمد سليماني نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با فارس، با اشاره به هويت جريان اصلاح ‌طلبي اظهار داشت: جرياني که به نام اصلاح‌طلب در کشور ما از سال 76 مطرح شده و تاکنون نزديک به 18 سال از عمرش مي‌گذرد، هيچ‌گاه تعريف مشخصي نداشته و ارائه نکرده است. وي با بيان اينکه منشور اصلاح‌طلبي هيچگاه منتشر نشد و هيچ حد و حدود و مرزي بين اصلاح‌طلبان مشخص نيست، افزود: در طيف تشکيل‌شده به نام «اصلاح‌طلب» در جريان فتنه 88 هم مشخص شد عمدتاً منافقان، بهايي‌ها و کساني که ضدانقلاب هستند و حتي سلطنت‌طلب‌ها حضور دارند و تحت عنوان جنبش سبز خودشان را مطرح مي‌کنند. وي خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان به خاطر بي‌هويتي‌شان مجبورند دنبال افرادي بروند که براي آنان هويت بياورد و چاره‌اي جز اين هم ندارند، اين افراد و شخصيت‌ها يعني آقايان لاريجاني و ناطق‌نوري بايد حواسشان را جمع کنند، چون اصلاح‌طلبان از اين اسامي در طول 15 سال گذشته به خوبي استفاده کردند، لذا بايد حواسشان باشد که خودشان را در اختيار گروهي که هنوز معلوم نيست تعريف و هويت و مَشي او چيست و کلاً چه مي‌خواهد، قرار ندهند. 

دولت مردد نيست ولي تصميمات ترديدآميز دارد

يحيي آل‌اسحاق مي‌گويد: دولت فعلي، جنسش مردد نيست ولي تصميم‌هايش در برخي بخش‌ها با ترديد همراه بوده است. از نگاه او، هرچند دولت يازدهم قدرت تصميم‌گيري دارد اما در اولويت‌بندي تصميم‌هايش مسئله هست. رئيس‌ پيشين اتاق بازرگاني تهران که تجربه صدارت بر وزارت بازرگاني و عضويت در کابينه دولت را در کارنامه دارد در اين مورد به اقتصادنيوز گفت: اگر دولت تصميمي بگيرد مي‌تواند آن را عملي کند منتها بايد تصميم بگيرد که نيروها و تصميم‌گيران پيشران خود را از حوزه‌هاي سياسي به حوزه‌هاي اقتصادي منتقل کند. تاکيد وي بر اين است که دولت با اولويت قائل شدن به مسائل اقتصادي، تصميم‌گيري کند نه با اولويت قائل شدن براي‌ مسائل سياسي. به اعتقاد وي، اگر دولت مي‌خواهد مسائل پيش‌رويش را حل کند، اولويت اولش در عمل بايد حل مسائل اقتصادي باشد و هزينه انجام تصميم‌هايش را قبول کند. آل‌اسحاق همچنين به دولت توصيه مي‌کند: توصيه من به دولتمردان اين است که در روزهاي باقي‌مانده کارشان مسائل اقتصادي را با قاطعيت حل کنند، وگرنه با مشکل مواجه مي‌شوند.

** آرمان

بازداشت 4 تبعه ترك درپي ربودن يك ايراني

شنیده شد که نيروهاي امنيتي تركيه چهار شهروند اين كشور را به اتهام ربودن يك كارآفرين ايراني و اخاذي از وي دستگير كرد. خبرگزاري آناتولي خبر داد، گويا اين چهار نفر كارآفرين ايراني را ربوده و حساب بانكي وي را خالي كرده‌اند. بنابر اين گزارش، اين ايراني با پريدن از پنجره طبقه دوم ويلا به بيرون به ساختماني در حال ساخت در نزديكي ويلا پناه برده است و كارگران نيز موضوع را به پليس اطلاع داده‌اند كه پليس نيز چهار نفر را به اتهام دست داشتن در گروگانگيري اين شهروند ايران دستگير و روانه دادسراي ساكاريا كرده است. ايرنا نوشت؛ دو هفته پيش نيز جسد يك زن ايراني كه به همراه همسر و فرزند خود در هتلي در محله جهانگير در نزديكي ميدان مشهور تقسيم اقامت داشت، پيدا شد. هنوز علت مرگ اين زن اعلام نشده است.

حضور ناطق نوري در منزل كرباسچي

شنیده شد که در مجلس روضه منزل غلامحسين كرباسچي، فرزند شهيد بهشتي سخنران مراسم بود و آقاي ناطق نوري، رئيس دولت اصلاحات و عبدا... نوري نيز حضور داشتند. نسیم نوشت؛ وي با قرار دادن عكسي از مجلس روضه منزل غلامحسين كرباسچي در صفحه شبكه اينستاگرام نوشت؛ فرزند شهيد بهشتي سخنران بود، آقاي ناطق نوري هم همين بغل بود كه توي عكس نيست، با عبدا... نوري و صفدرحسيني در طول مراسم يواشكي درگوشي كلي درباره مسائل كشور صحبت كرديم و البته عزاداري مختصري هم كرديم. وي از حضور رئيس دولت اصلاحات در اين مراسم نيز خبر داد.

نيكزاد: از تهران كانديدا مي‌شوم

شنیده شد که وزير مسكن احمدي‌نژاد نامزد انتخابات مجلس مي‌شود. مثلث نوشت؛ علي نيكزاد وزير سابق مسكن و شهرسازي گفته است: طي روزهاي آينده حضور قطعي‌ام را در انتخابات اعلام خواهم كرد ولي به احتمال زياد اگر قصد حضور در انتخابات مجلس را داشته باشم از حوزه انتخابيه تهران شركت كرده و در اين وادي ورود پيدا مي‌كنم. برادرم اكبر نيكزاد هم تصميم گرفته تا از اردبيل وارد عرصه انتخابات شود.

كشف ۳ عروسك بمبگذاري‌شده در كاشمر

شنیده شد که مدير روابط عمومي سپاه ناحيه كاشمر گفت: سه عدد از عروسك‌هاي بمبگذاري‌شده كه توسط زائران اربعين خريداري شده بود در شهرستان كاشمر شناسايي و خنثي‌سازي شد. تسنيم نوشت؛ حسين سليمان‌نژاد اظهار داشت: سه عدد از عروسك‌هاي بمبگذاري‌شده كه توسط زائران اربعين خريداري شده بود در شهرستان كاشمر شناسايي و خنثي‌سازي شد. مدير روابط عمومي سپاه ناحيه كاشمر بيان كرد: عمليات خنثي‌سازي اين سه عروسك توسط گروه چك و خنثاي سپاه ناحيه كاشمر صورت گرفت.

توضيح درباره مرخصي مهدي هاشمي

شنیده شد که ابوالمعالي در رابطه با مرخصي موكل خود از زندان توضيحاتي ارائه داد. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ سيد وحيد ابوالمعالي وكيل مهدي هاشمي در رابطه با مرخصي موكل خود، اظهار داشت: مهدي هاشمي از روز اربعين به مدت سه روز براي مرخصي آمد و پس از اتمام دوره مرخصي يعني روز شنبه خودش را به زندان اوين معرفي كرد.

توقيف محموله ۴۰۰۰ عروسك

شنیده شد که گمرك رژيم صهيونيستي در شهر بندري حيفا هزاران عروسك چفيه‌پوش سنگ به دست به سبك مبارزان فلسطيني را كه عازم كرانه باختري بود، توقيف كرد. به نوشته روزنامه انگليسي «ديلي ميل» عروسك‌هاي چفيه پوش كه در بسته‌هاي حاوي علامت «لباس و قاليچه » به بندر حيفا در شمال اسرائيل قاچاق شده بودند، از سوي گمرك مصادره شدند. بر اساس اين گزارش، اين 4 هزار عروسك لباس‌هايي شبيه مبارزان فلسطيني را بر تن داشتند كه صورتشان با چفيه پوشانده شده و تنها چشم‌هايشان معلوم بود و در دست راست سنگي به دست داشتند.

انتخاب جايگزين شهيد سردار همداني

شنیده شد که از سوي فرمانده كل سپاه ، سردار غلامحسين غيب پرور جايگزين شهيد سردار همداني در قرارگاه امام حسين (ع) شد. ايلنانوشت؛ با حكم سردار جعفري، سردار غلامحسين غيب پرور فرمانده جديد قرارگاه امام حسين و جايگزين شهيد سردار همداني در اين قرارگاه شد. سردار همداني طي عمليات مستشاري در سوريه به درجه رفيع شهادت رسيده بود. سردار غيب پرور نيز پيش از اين فرمانده سپاه فجر شيراز بود.

يغما گلرويي آزاد شد

شنیده شد که يغما گلرويي (شاعر و ترانه سرا) كه چندي پيش بازداشت شده بود، با توديع وثيقه آزاد شد. به گزارش ايلنا، يغما گلرويي (شاعر و ترانه سرا) كه ۹ آذر ماه بازداشت شده بود، با توديع وثيقه از زندان آزاد شد. هنوز علت بازداشت و اتهام وي مشخص نيست. كتاب «من رويايي دارم» اين شاعر و ترانه‌سرا، سال93 در تهران رونمايي و بسيار پرفروش شد.

شناسايي عاملان گاز اشك‌آور در دانشگاه علامه

شنیده شد که روابط عمومي دانشگاه علامه‌طباطبايي درباره حاشيه ايجاد شده براي يكي از برنامه‌هاي ۱۶آذر اين دانشگاه اطلاعيه‌اي صادر كرد. در بخشي از اين اطلاعيه آمده است: با بازبيني فيلم و تحقيقات حراست دانشگاه دو نفر از دانشجويان كه عامل استفاده از اسپري گاز اشك آور بودند به سرعت شناسايي شدند. عامل اصلي در اختيار مراجع ذيصلاح قرار گرفته است و فرد دوم نيز در مسير برخورد قانوني است. بديهي است دانشگاه به دليل لزوم حفظ حيثيت و جايگاه دانشجويان، حتي دانشجويان خطاكار، و نيز معاذير قانوني از افشاي نام و ماهيت آنها معذور است.

درگذشت ۲ورزشكار سمناني

شنیده شد که دو تن از ورزشكاران استان سمنان و شهرستان مهدي‌شهر بر اثر گازگرفتگي جان خود را از دست دادند. حيدر نوراني پيشكسوت فوتبال كه همراه با تيم ملي فوتسال سابقه گلزني در يك بازي تداركاتي را در كارنامه ورزشي خود داشت به همراه پسر عمويش حجت نوراني كشتي‌گير 26 ساله استان سمنان شب گذشته به اتفاق يك كارگر با گاز گرفتگي مواجه شده و‌دار فاني را وداع گفتند. در پي درگذشت اين دو ورزشكار اهالي ورزش استان سمنان و شهرستان مهدي شهر عزادار شدند.

تكذيب بمبگذاري درميدان جهاد

شنیده شد که مركز اطلاع‌رساني پليس تهران بزرگ اعلام كرد كه شايعه بمبگذاري در حوالي خيابان فاطمي و ميدان جهاد واقع در اين مسير صحت ندارد. اين مركز اطلاع‌رساني پليس افزود: شايعه‌اي مبني بر بمبگذاري در يك دستگاه خودرو پرايد در حوالي ميدان جهاد انتشار يافت كه ماموران نيروي انتظامي با بررسي‌هاي لازم هيچ‌گونه موردي دال بر تاييد اين موضوع نيافتند. ايرنا نوشت؛ سخنگوي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران نيز با رد شايعه بمبگذاري خبر از نشت بنزين خودرو مذكور داده بود كه با تلاش ماموران آتش نشاني مشكل نشتي باك بنزين اين خودرو رفع شد.

 

** ایران

موضع قوه قضائیه و نامه دعایی

در پی انتشار خبری از رئیس دولت اصلاحات در روزنامه اطلاعات، خبرگزاری فارس و خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از یک مقام دفتر سخنگوی قوه قضائیه از حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و اخذ تعهد از وی در دادسرای ویژه روحانیت خبر دادند. این مقام افزود: «موضوع حضور حجت‌الاسلام دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در دادسرای ویژه روحانیت تهران، تحقیق از نامبرده و اخذ تعهد از وی صحت دارد.» دعایی هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری که در روزنامه اطلاعات منتشر شد، از محدودیت‌ها پیرامون اطلاع‌رسانی درباره رئیس دولت اصلاحات انتقاد کرد.

مجید انصاری: صدا و سیما انصاف را رعایت کند

معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: «گروه‌ها و رقابت‌ها در جامعه باید وجود داشته باشد.سکوت قبرستانی برای یک جامعه مطلوب نیست و مقام معظم رهبری هم بر شور و نشاط سیاسی تأکید می‌نمایند. در انتخاباتی که در پیش داریم، همه باید حضور داشته باشند.شرایط مسابقه عادلانه و دوستانه را همه رعایت کنند.مثل دو تیم در میدان ورزش، حرمت همدیگر را حفظ کنند.» حجت‌الاسلام مجید انصاری در مراسم عزاداری 28 صفر که با میزبانی حجت‌الاسلام علیخانی و با حضور مردم عزادار برگزار شد، افزود: «من به صداوسیما عرض می‌کنم که بذر ناامیدی در جامعه پاشیدن، چه سودی برای شما دارد، پروژه برجام مگر به تنهایی کار دکتر روحانی بود؟ برجام کار دولت، همکاری رهبری و مردم بود. چرا این پروژه را در نگاه مردم کوچک می‌کنید؟ چرا این موج امید را از بین می‌برید؟» وی ادامه داد:«برای رضای خدا انصاف،انصاف،انصاف را رعایت کنید».

نامه «کامرون» به روحانی

نخست‌وزیر انگلیس در نامه‌ای به روحانی، خواستار آزادی یک متهم به جاسوس در ایران شد.  به گزارش «دیلی‌تلگراف»، دیوید کامرون،  در این نامه آزادی کمال فروغی را خواستار شده که بعد از دستگیری در سال 2011 به جرم جاسوسی به تحمل هفت سال حبس محکوم شده است. به گزارش «فارس»، روزنامه «دیلی‌تلگراف» نوشت: «با از سر گرفته شدن روابط دیپلماتیک کامل میان تهران و لندن امکان طرح موضوع «کمال فروغی»، در تماس‌های سطح بالا میسر شده است.»

دفاع مجدد هاشمی از ظریف

پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حاشیه نگاری خود از دیدار جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: «حرف بعدی آقای هاشمی دفاع از ظریف است. همان دیپلمات برجسته‌ای که دیپلماسی اسلامی را جان دوباره‌ای بخشیده تا هم دنیا به پای تخصص و وطن پرستی اش بلند شود و هم رهبری، تدین و امانتداریش را بستاید. سؤالی که آقای هاشمی مطرح می‌کند، خیلی معنادار است. چگونه می‌شود که متدینی که رهبری می‌ستایدش را خائن بخوانند؟!». رئیس مجمع تشخیص مصلحت در ادامه به انتقاد از کسانی پرداخته که «هم راه نفوذ دشمن را از مسیر ناامید کردن مردم می‌گشایند و هم ریشه‌های اختلافات داخلی را عمیق تر می‌کنند.»

طباطبایی : مهدی هاشمی در زندان است

وکیل مهدی هاشمی عکس منتشره در مورد حضور امروز موکلش در مراسم عزاداری 29 صفر در منزل غلامحسین کرباسچی را تکذیب کرد.  سید محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با «ایلنا » در مورد انتشار تصویری در کانال تلگرامی یکی از خبرگزاری‌ها که در آن گفته شده مهدی هاشمی امروز (شنبه) به همراه سید حسن خمینی در مراسم عزاداری آخر ماه صفر در منزل غلامحسین کرباسچی حضور داشته است، گفت:‌ «موکلم پس از آنکه برای اربعین به مرخصی آمده بود، در شنبه هفته گذشته خود را به زندان معرفی کرد و بعد از آن دیگر به مرخصی نیامده است». وکیل مهدی هاشمی ادامه داد: «تصویر منتشره برای مراسم سال گذشته است و نمی‌دانم به چه نیت این عکس را امروز منتشر کرده‌اند».


** شرق

سلیمی‌نمین: هاشمی به هیچ وجه جدااز جریان امام شناخته نمی‌شد


خبرآنلاین: عباس سلیمی‌نمین گفت: بحث آیت‌الله مصباح و بحث آقای هاشمی دو بحث متفاوت است. مشکلی که ما با آقای هاشمی داریم با مشکلی که با آیت‌الله مصباح داریم، متفاوت از هم است. آقای هاشمی یک شخصیت با دیدگاه‌های خاصی است که در زمان امام هم نظرات متفاوت خودش را مطرح می‌کرده است که این نظرات هم بیشتر در عرصه استنباط‌های سیاسی بوده است نه نظری. یعنی آقای هاشمی به لحاظ نظری به‌هیچ‌وجه جدا از جریان امام شناخته نمی‌شد اما در استنباط‌‌های سیاسی مانند جنگ، شناخت آمریکا و... بعضا متفاوت از امام فکر می‌کرد. این هم مشکلی نبود؛ چون آقای هاشمی به لحاظ دیدگاه‌های نظری در کنار امام تعریف می‌شد و در زمره شاگردان امام بود. سلیمی‌نمین با اشاره به کنش سیاسی مصباح‌یزدی گفت: آیت‌الله مصباح یک شخصیت بسیار ارزنده در ارتباط با مسائل نظری هستند، برخی شخصیت‌ها هستند که در مسائل نظری می‌توانند مثمرثمر واقع شوند اما در مسائل روزمره و تصمیم‌سازی مسائل جاری، توانمندی‌های لازم را ندارند و ورود ایشان به عرصه سیاسی خطا بود. اینکه جبهه پایداری آیت‌الله مصباح را قبول داشته باشد یا نداشته باشد، هم یک بحث دیگری است که فکر می‌کنم آن هم محل خدشه است. یعنی اگر روزی آیت‌الله مصباح به آنها بگوید این کار را بکنید، آیا واقعا این کار را در مسائل سیاسی خواهند کرد یا نه؟ این هنوز آزمایش نشده است ولی خودم فکر می‌کنم این‌گونه نیست که اگر آقای مصباح زمانی به آقایان جبهه پایداری بگویند کاری کنید آن کار انجام شود و بگویند سمعا و طاعتا حرفتان، سخن آخر خواهد بود؛ نه این‌گونه نیست.

دولت آرژانتین قرارداد بررسی حادثه آمیا را لغو می‌کند


ایسنا: دولت جدید آرژانتین قرارداد خود با ایران درباره بررسی حادثه بمب‌گذاری آمیا در سال ١٩٩٤ را لغو می‌کند. به نقل از روزنامه نیویورک‌تایمز، بنا بر اعلام ژرمان گاراوانو، وزیر دادگستری آرژانتین، دولت جدید این کشور قرارداد همکاری خود با ایران در زمینه تحقیق و بررسی مشترک درباره حادثه بمب‌گذاری آمیای آرژانتین در مرکز یهودیان را لغو می‌کند. او تأکید کرد: وزارت دادگستری آرژانتین این قرارداد را که از سوی دو طرف در سال ٢٠١٣ به امضا رسید و سال گذشته نیز در دادگاه عالی آرژانتین تأیید شد، تصویب نمی‌کند. قرارداد بررسی مشترک حادثه آمیا در دولت کریستینا فرناندز،‌ رئیس‌جمهور پیشین آرژانتین، با ایران به امضا رسید. حادثه بمب‌گذاری آمیا در سال ١٩٩٤ در مرکز تجمع یهودیان در آرژانتین باعث کشته‌شدن ٨٥ نفر شد و برخی از بازرسان آرژانتینی مدعی شدند ایران مسئول آن است؛ اتهامی که ایران همواره آن را رد کرده است.

پرونده تخلف برهم‌زنندگان سخنرانی‌های کرج در دستگاه قضائی


ایلنا: توکل لطفی مدیرکل سیاسی و انتخابات البرز از تشکیل پرونده قضائی برای برهم‌زنندگان سخنرانی‌های قانونی چند روز گذشته کرج به دستگاه قضائی استان خبر داد. او با اعلام این خبر گفت: تاکنون اکثر افراد و جریان‌های پشت پرده و هدایت‌کننده این حادثه در استان شناسایی و برای همه آنها پرونده قضائی تشکیل شده است. او در ادامه با بیان اینکه درحال‌حاضر استاندار البرز و فرماندار کرج در حال پیگیری این موضوع هستند، افزود: پس از جمع‌بندی کلی این حادثه، گزارشی در خصوص اتفاقات اخیر، از استانداری به وزارت کشور ارسال خواهد شد. گفتنی است برخی منابع آگاه در فرمانداری کرج و استانداری البرز، ورشکستگان سیاسی و کارمندان اخراجی برخی ادارات استان و برخی جریانات پشت پرده مسئول در دولت دهم، همچنین برخی جریانات گروه‌های فشار در البرز را عامل اصلی ایجاد تنش و بی‌قانونی در مسیر برگزاری قانونی سخنرانی‌های چند روز  گذشته در کرج عنوان کرده‌اند. قرار بود به مناسبت ارتحال حضرت رسول اکرم و شهادت امام علی بن موسی الرضا، حجت‌الاسلام هادی غفاری سخنرانی داشته باشد که به دلیل تهدید نیروهای خودسر که ساعتی قبل از شروع مراسم جلوی حسینه حاضر شده بودند، لغو شد و او اجازه سخنرانی پیدا نکرد. همچنین قرار بود مراسم عزاداری با سخنرانی حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا در این محل برگزار شود که این مراسم نیز لغو شد.

منبع: مشرق
ارسال نظرات
پر بیننده ها