یادداشت؛

امنیت اعتقادی و فرهنگی

خبرگزاری بسیج: امنیت به عنوان یکی از مولفه های اصلی هر نظام، حکومت و کشوری باید همواره مورد توجه قرار گیرد و در اهمیت امنیت می توان با ذکر حدیثی از پیامبراکرم(ص) به اهمیت این مولفه حیاتی پی برد.
کد خبر: ۸۶۰۶۱۰۵
|
۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰

حضرت محمد(ص) می فرمایند: «النعمتان مجهولتان؛ الصحته و الامان» دو نعمت هستند که بر مردم پوشیده اند و مردم قدر و ارزش آن را نمی دانند، یکی نعمت سلامتی است و دیگری نعمت امنیت و زمانی که این دو نعمت مورد خدشه قرار گیرد تازه به اهمیت آن پی می برند.

وقتی صحبت از امنیت می شود همه ذهن ها به سمت امنیت جانی و مالی می رود، وقتی خطری جانمان را تهدید نمی کند و دارایی و ثروت ما از سارقان و کلاهبرداران مصون باشد احساس امنیت می کنیم، این یک باور به جا و بحق است. ولی آیا به امنیت اعتقادات و امنیت روحی و روانی خود و فرزندانمان در فضای مجازی همچون ماهواره، اینترنت و وسایل ارتباطی اندیشیده ایم؟ آیا به آسیب های اجتماعی که هر روز بیشتر می شود و باور های ما را تهدید می کند فکری کرده ایم؟

امروزه با گسترش وسایل ارتباطی و فضای مجازی، افراد به ویژه جوانان بیشتر اوقات فراغت و حتیاوقات کاری خود را در این فضاها می گذرانند. مطالب و برنامه هایی که امروزه از طریق ماهواره، اینترنت و برنامه های گوشی های تلفن همراه ارایه می شود بیشتر در راستای اعتقادزدایی و تغییر هویت دینی و فرهنگی مردم می باشد.

آسیب ها و ضربه های بی شماری، شبکه های اجتماعیو ماهواره ای فاسد به جامعه ما می زنند که نمونه آن را می توان در زندان ها و دادگاه ها مشاهده کرد که مملو از قربانیان شبکه های رسانه ای دشمن است. افزایش آلودگی به مواد مخدر، افزایش میزان طلاق، سست شدن بنیان خانواده، کم رنگ شدن اعتقادات اصیل دینی، خالی شدن مساجد و ... نمونه هایی از آسیب های این شبکه های اجتماعی است.

این شبکه ها برای همه اقشار از کودک و نوجوان و پیر و میانسال نقشه های شوم فراوانی دارند. دشمن زمانی با خیال ضربه زدن وارد جنگ با کشور شد که با رهبری حضرت امام خمینی(ره) و ایستادگی مردم نتوانست به اهداف خود برسد، ولی امروز با ابزار رسانه به جنگ با ملت آمده است تا افراد را اسیر شیطان و نفس اماره سازد.

آلوده شدن به لهو و لعب و تغییرسبک زندگی، آلوده شدن به سبک زندگی مخرب و ضد اخلاقی، کمتر شدن میزان مطالعه و انس با علم، کاهش روابط اعضای خانواده، ریخته شدن قبح گناه و بلوغ زودرس کودکان، تفرقه میان اقوام و مذاهب، افزایش بی بندوباری و فساد و ترویج مصرف گرایی و اسراف نمونه کوچکی از تهدیدات شبکه های اجتماعی است.

امروز دشمن محصولات فرهنگی ضددینی و ضد هویتی اعم از فیلم و شعر و داستان و طنز ایجاد می کند که در پشت پرده این تولیدات اعتقادات مسلمانان را نشانه گرفته اند و این تولیدات متاسفانه توسط خودمان در فضای مجازی گسترش داده می شود و به اصطلاح امروزی بلوتوث می شود و هر کس هم که امروز در این فضاها نباشد و از این مطالب بی خبر باشد به عقب ماندگی محکوممی شود.

همان قدر که آینده فرزندانمان از لحاظ شغلی و مالی برایمان مهم است که همه تلاشمان را در راستای تامین آینده آن ها انجام می دهیم، کمی هم به اعتقادات و باور های آنان توجه داشته باشیم. برایمان مهم باشد که این ماهواره که در خانه هایمان وجود دارد چه تاثیری بر روحیه و باورهای آنان خواهد گذاشت. مهم باشد که اگر فرزندمان چندین ساعت سرگرم جستجو در فضای مجازی است به دنبال چه هدفی است. مهم باشد که گوشی های تلفن که در اختیارشان قرار داده ایم چگونه از آن استفاده می کنند.

همانطور که در صورت وارد شدن خسارت مالی همه تلاشمان را انجام می دهیم که جبران خسارت کنیم و در صورت سرقت شدن اموالمان همه را محکوم می کنیم و به همه سوء نیت پیدا می کنیم و در تلاش هستیم که هر طوری شده کسانی را مسئول این اتفاقات معرفی کنیم و در پی چاره جویی هستم، در مورد برنامه های شبکه های اجتماعی و آسیب های اجتماعی هم کمی دقت داشته باشیم و به تولیدکنندگان برنامه های ماهواره ای و فضای مجازی اعتماد نکنیم و با کمی تحقیق و حساسیت برنامه را دنبال کنیم.

به یاد داشته باشیم که هیچ کس دلسوزتر از والدین نسبت به فرزندان نیستند و این اعتقاد را در فرزندانمان به وجود بیاوریم که هر کسی قابل تکیه کردن نیستو دشمنان امروزی که تلاش دارند خود را دایه مهربانتر از مادر نشان دهند، به دنبال سرقت افکار و اعتقادات و هویت فرهنگی ما هستند.

منصور بشارت

ارسال نظرات
آخرین اخبار