معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف خراسان رضوی خبر داد
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف خراسان رضوی با تاکید بر لزوم رشد علمی در کشور، از تشکیل ستاد ترویج وقف علم و فناوری خبر داد.
کد خبر: ۸۶۰۶۱۱۳
|
۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، حجت الاسلام ایزدی امروز در نشست علمی صنفی وقف با حضور اصحاب رسانه در ابتدا هدف از برگزاری این نشست را آشنایی اصحاب رسانه با موضوعات وقف عنوان کرد وافزود: از آنجایی که خبرنگاران با توجه به رسالت خود بایستی نسبت به همه امور آگاهی کافی داشته باشند تا بتوانند در حرفه مقدس خود موفق عمل کنند لذا موضوع وقف نیز یکی از موضوعات بسیار مهم است که اصحاب رسانه باستی نسبت به آن علم داشته باشند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: وقف مختص اسلام نیست بلکه قبل اسلام و در سایر ادیان هم بوده است و پس از ظهور اسلام نیز اولین واقف شخص بزرگوار پیامبر اکرم(ص) و پس از ایشان حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بودند که مطابق با شرایط و نیازهای روز وقف هایی انجام دادند.

ایزدی در تبیین محتوا و مفهوم شناسی وقف و ارکان آن گفت: وقف در لغت به معنای حبس ابد است یعنی مال معینی از اموال خود را حبس کرده و منافع آن را برای موضوعات مشخصی قرار می دهد.

وی ادامه داد: جایگاه وقف از انفاق نیز بالاتر است چرا که وقف یک اقدامی ماندگار است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره اوقاف خراسان رضوی در ادامه به شش رکن وقف اشاره کرد و ابراز داشت: اولین رکن آن صیغه وقف است که اگر این رکن محقق نشود موقوفه ای در کار نیست و با هر عبارتی می توان این صیغه را به زبان جاری کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف خراسان رضوی افزود: واقف، مال مورد وقف، موقوفه علیه که موضوع وقف را شامل می شود، نیت و اقباض و قبض از دیگر ارکان مهم وقف می باشد.

ایزدی پیرامون ابعاد وقف افزود: علاوه بر بعد فقهی و شرعی وقف شامل ابعاد حقوقی، ثبتی، اجتماعی، اعتقادی و اخلاقی نیز می باشد.

وی با تاکید بر اینکه وقف بایستی متناسب با نیاز روز باشد ابراز داشت: ما به همه دستگاه ها و نهادها اعلام کرده ایم تا نیاز های مربوط به هر شهرستان را مطرح کنند تا بتوانینم این نیازها را به واقفین عرضه و از این طریق وقف های جدید متناسب با نیاز روز باشد.

وی عنوان داشت: اخیرا وقف های جدیدی در راستای ترویج فرهنگ شهادت و ایثار، امر به معروف و نهی از منکر و نیز علم و فناوری ایجاد شده است.

ایزدی در پایان با اشاره به اهمیت رشد علمی  از تشکیل ستاد ترویج وقف علم و فناوری خبر داد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها