بازگشایی نخستین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مازندران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از بازگشایی نخستین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استان با حضور ناشران اروپایی و عربی خبر داد.
کد خبر: ۸۶۰۶۱۷۲
|
۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۹



به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، احد جاودانی در جلسه شورای اداری این شهرستان در محل نمایشگاه بین‌المللی استان مازندران در شهرستان قائم‌شهر، اظهار کرد: تاکنون 11 دوره نمایشگاه کتاب مازندران برگزار شد که امسال در دوازدهمین دوره، نخستین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در دوازدهمین نمایشگاه کتاب مازندران،علاوه بر ناشران استانی و کشوری با حضور 24 ناشر از کشورهای اروپایی و عربی نیز شرکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه بین‌المللی 510 ناشر شرکت می‌کنند.

مدیرکل ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب استان سال گذشته با 270 غرفه برگزار شد، افزود: امسال با برگزاری 310 غرفه در نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب مازندران امیدواریم بتوانیم در افزایش میزان مطالعه گام‌های موثری برداریم.

جاودانی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها همیشه از نمایشگاه کتاب، استقبال چشم‌گیری انجام می‌دهند، اضافه کرد: فضای نمایشگاه به گونه‌ای است که رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی به موقع افکار عمومی را در بازدید از نمایشگاه کتاب تشویق می‌کنند.

جاودانی با اشاره به نامطلوب بودن وضعیت مطالعه در کشور گفت: سرانه مطالعه در کشور 12 تا 14 دقیقه است در حالی که کشورهای توسعه‌یافته‌ مثل کشور فنلاند 44 دقیقه سرانه مطالعه دارند.

وی با بیان اینکه کتاب نخوان‌ترین مردم دنیا در کشورهای حوزه خلیج‌فارس قرار دارند که فقط 12 درصد مردم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مطالعه می‌کنند، افزود: در دهه 50 و 60 تیراژ کتاب‌ها در ایران 3 هزار نسخه بود که با توجه به رشد جمعیت نسبت به دهه‌های گذشته، اکنون تیراژ کتاب‌ها در کشور به 500 تا یک‌هزار و 500 نسخه رسیده است.

جاودانی با تاکید بر اینکه وضعیت تشویق به مطالعه کتاب در کشور بسیار ضعیف است، تصریح کرد: اسلام به کتاب و کتاب‌خوانی تاکید دارد اما تاکنون توجه جدی از سوی مسئولان در این بخش انجام نشده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه با برگزاری نمایشگاه کتاب انگیزه و رغبت مردم برای خرید کتاب و مطالعه آن افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت کتاب، رغبت مردم به خرید کتاب و مطالعه آن را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: در نمایشگاه کتاب، کتاب‌ها با تخفیف 40 درصدی، می‌توانند انگیزه مردم را برای خرید و مطالعه کتاب افزایش دهد.

جاودانی در پایان گفت: مکان نمایشگاه بین‌المللی مازندران در شهرستان قائم‌شهر محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب استان است و در سال آینده نمایشگاه کتاب در این مکان برگزار می‌شود.




ارسال نظرات
پر بیننده ها