قصه انتخابات را جشن سیاسی ملت دانست که به نوعی مردم حاکم بر سرنوشت خودشان هستند و برای اینکه این جشن، جشن بماند و به عزا تبدیل نشود، نکات ضروری و مهم را برای حفظ وحدت و صفای جامعه مطرح کرد.
کد خبر: ۸۶۰۶۴۱۸
|
۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
نکات مهم و ضروری برای اینکه جشن سیاسی مردم به عزا تبدیل نشود
آیت الله سید احمد خاتمی :

نکات مهم و ضروری برای اینکه جشن سیاسی مردم به عزا تبدیل نشود

آیت الله سید احمد خاتمی قصه انتخابات را جشن سیاسی ملت دانست که به نوعی مردم حاکم بر سرنوشت خودشان هستند و برای اینکه این جشن، جشن بماند و به عزا تبدیل نشود، نکات ضروری و مهم را برای حفظ وحدت و صفای جامعه مطرح کرد.

به گزارش "صبح زرند” ، همزمان با شام وفات شهادت گونه پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) ، حضرت آیت الله سید احمد خاتمی نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری در جمع مردم ولایت مدار زرند به سخنرانی پرداختند.

آیت الله خاتمی ضمن تشکر از حضور پرشور مردم زرند در این مراسم گفت: زرند سابقه اصیل و ریشه دار دینی دارد و بزرگان صاحب نامی همچون مرحوم آیت الله خزعلی و آیت الله سبحانی چندین دهه برای تبلیغ در زرند حضور داشته اند و این برگرفته از این است که دین در این شهر ریشه دارد، همچنین مردم زرند حضور با نشاط و با انگیزه ای در جبهه داشتند.

خاتمی با اشاره به هجرت پیامبر از مکه به مدینه و سه کار بنیادی که هنگام ورود به مدینه انجام دادند، اظهار داشت: اولین کار، ساخت مسجد بود که این نشان می دهد هیچ توسعه ای منهای توسعه دینی، توسعه مورد قبول اسلام نیست و آنهایی که می خواهند در شأن نظام اسلامی کاری بکنند اول باید به معنویت توجه داشته باشند چرا که جامعه آباد با هر مدلی مطلوب دین نیست ، جامعه آباد مدل اسلامی با دین و معنویت و با مسجد شروع می شود.

وی ادامه داد: دومین کار پیامبر تبدیل کینه ها و دشمنی ها به دوستی و صمیمیت بود چرا که هیچ سازندگی بدون وحدت و همدلی شکل نمی گیرد و سومین کار، بستن قرارداد زندگی مسالمت آمیز با سه طایفه آل یهود بود که هر سه طایفه قرار داد را امضا کردند و جالب اینکه هر سه طایفه خیانت کردند و قرارداد را نادیده گرفتند.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان با اعلام اینکه از چند روز آینده مقدمات انتخابات فراهم و از ۲۶ و ۲۸ آذر به ترتیب نام نویسی انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی شروعخواهد شد، تصریح کرد: برای اینکه جامعه نبوی و جامعه باصفایی داشته باشیم -که رکن آن وحدت و همدلی است- باید به چند نکته مهم و ضروری که در ادامه خواهم گفت توجه داشته باشیم.

آیت الله خاتمی قصه انتخابات را جشن سیاسی ملت دانست که به نوعی مردم حاکم بر سرنوشت خودشان هستند و برای اینکه این جشن، جشن بماند و به عزا تبدیل نشود، نکاتی را که برای وحدت و صفای جامعه ضروری می دانست به شرح ذیل اعلام کرده و توضیح داد:

۱- خدا باور باشیم:

باید توجه داشته باشیم که خداوند ما را می بیند. به مسئولین اعلام شده در انتخابات بی طرف باشید و اگر کسی تخلفی کرد تذکر دهید و طبق قانون عمل کنید و فرقی بین جناح ها نگذارید. امید به این است که یک انتخابات باشکوه و نمونه به دنیا عرضه کنیم.

۲- معادباوری را در جانمان نهادینه کنیم:

طبق روایات قیامت ۵۰ ایستگاه دارد که نسبت به همه حرفها و مواضع ما سوال خواهد شد. کاندیدا هرکه هست بطور مثال انصاف نیست وعده ای بدهد که مربوط به او نیست و مربوط به دولت بوده و برای دولت مسئولیت ایجاد کند و بعداً هم که رأی آورد بگوید ما خواستیم اما همراهی نکردند. دوره ۴ ساله تمام می شود ولی پاسخگویی قیامت بگذشت ندارد پس برای کسب رأی سیاه نمایی نکنیم و بدانیم قیامت قطعی است.

همچنین مردم هم بدانند که غیبت همیشه بد است و در ایام انتخابات هم گناه و حرام است و تهمت زدن به هر مسلمانی گناه است تهمت به مسئول هم گناه است پس مواظب کردارمان باشیم که باید پاسخگو باشیم.

۳- عمل و رفتار قانون مدارانه:

عمل قانون مدارانه ایجاد وحدت و صفا می کند. قانون مرز نمی شناسد بلکه باید بر همگان اجرا شود. دولت، مسئولان اجرایی و نظارتی و کاندیداها قانون مدارانه عمل کنند. عمل غیرقانونی سرمایه بسیار ارزشمندی به نام اعتماد مردم را از بین می برد. مردم به مسئولینی که قانونی عمل می کنند و طرف حزب و جناح را نمی گیرند اعتماد می کنند.

در طول این ۳۶ سال همه انتخابات قانونی و همه رأی ها حق الناس بوده و این حق الناس رعایت شده است و گاهی این جناح و گاهی آن جناح روی کار آمده که نشان از سلامت انتخابات دارد.

۴- دغدغه وحدت:

دغدغه وحدت داشتن خیلی مهم است. مسئولین باید دغدغه وحدت مردم را داشته باشند و نه دغدغه جناح خود. فرماندار باید خود را چنین تعریف کند که برایش مهم نباشد کدام گروه رأی بیاورد و کدام گروه نیاورد اما اگر خدای ناکرده دغدغه رأی شخص خاصی را داشت دیگر برایش وحدت مردم مطرح نیست.

۵- مستند گفتن:

متاسفانه در انتخابات حرف های غیر مستند و نادرست و شایعات بی اساس در بین مردم پخش می شود. مستند حرف زدن وحدت ایجاد می کند. هر حرفی که روزنامه ها و سایت ها می گویند درست نیست. شایعات دروغین راجع به هر کسی وحدت شکن است.

۶- مستند شنیدن:

یعنی هر خبری که برایتان نقل می کنند دنبال منبع و سند آن باشید و کاری نداشته باشید که مخالف آن هستید یا موافقش بلکه باید راجع به آن تحقیق کرد و نباید هر حرفی را که می شنویم قبول کنیم. البته نقل خبر دروغ، حرام و بی تقوایی است و دشمن هم باشد نباید باعث شود از مرز بی عدالتی بیرون برویم.

۷- برخورد منطقی:

باید بدانیم که با برخورد منطقی دشمن هم دوست خواهد شد.

۸- برخورد محترمانه:

حتی با دشمنان و مخالفانتان با احترام صحبت کنید و برخورد هتاکانه و اهانت آمیز تفرقه زا است.

۹- ولایت مداری:

وحدت محور می خواهد ، محور وحدت حجت شرعی است و ولی فقیه حجت شرعی ماست ، آنان که در این نظام هستند اگر ولایت مدار باشند وحدت پا برجاست. بطور مثال ولایت مداری این است که برجام با ۹ شرط رهبری اجرا شود، حال اگر کسی با این ۹ شرط هم برجام را قبول نداشته باشد و یا بدون این شروط برجام را قبول کند ولایت مدار نیست. یا رهبر فرمودند فتنه خط قرمز ماست پس ولایت مداری این است که خط قرمز رعایت شود و یا امام خامنه ای در جایی فرمودند نیروهای ارزشی را افراطی و تندرو خواندن پر کردن جدول دشمن است، بنابراین نباید نیروهای ارزشی را اینگونه خطاب کرد.

با فرمایشات ولایت فقیه نباید گزینشی عمل کرد و تنها آنهایی که به نفعمان هست را اجرا کرد و بقیه را کنار گذاشت. ولایت مداری ایجاد وحدت و صفا می کند.

خط رهبری هم نسبت به همه دولت ها یکسان بوده و آن حمایت از دولت و تایید آنها می باشد، بنابراین اگر کسی با وجود حمایت های رهبری خودش را در جریان اپوزیسیون قرار دهد این دیگر همراهی با ولایت نیست.

از طرفی رهبر می فرمایند نقد سازنده و نه مخرب نسبت به دولت ها داشته باشید لذا با منتقدان برخورد کردن خلاف ولایت است.

۱۰- مدارا با یکدیگر و تحمل یکدیگر:

مدارا یعنی تحمل مخالفین ، یعنی مخالفین ( و نه دشمن و بیگانه) را و اختلاف سلیقه ها را بپذیریم. باید همه سلایق پای صندوق های رأی بیایند و آنچه خروجی صندوق های رأی بود را همه بپذیرند.

۱۱- تکیه بر نقاط مشترک:

ما نقاط مشترک فراوانی از جمله ولایت ائمه اطهار، ولایت فقیه، رهنمودهای امام راحل و قانون اساسی داریم و همه اینها سرمایه ای است که همدلی و همزبانی در جان ما شکل بگیرد.

آیت الله سید احمد خاتمی در پایان یادآور شد: امیدوارم همانطور که پیامبر اکرم (ص) تا آخرین لحظات عمر مبارکشان دغدغه وحدت داشتند ما هم همین دغدغه را داشته باشیم و انشاالله جامعه مان همیشه گلستان صفا و همدلی و وحدت باشد.

ارسال نظرات