یکی از اساتید اخلاق استان یزد:

پنج دسته انسانها در زمینه خیّر بودن چه کسانی هستند؟

به همت معاونت فرهنگی حوزه علمیه الزهرا بافق دومین جلسه اخلاق ماهانه با حضور حجت الاسلام و المسلمین ملاحسینی از اساتید اخلاق استان یزد در محل سالن اجتماعات حوزه برگزار شد .
کد خبر: ۸۶۰۶۴۲۸
|
۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از بافق: به همت معاونت فرهنگی دومین جلسه اخلاق ماهانه با حضور حجت الاسلام و المسلمین ملاحسینی از اساتید اخلاق استان یزد در محل سالن اجتماعات حوزه برگزار شد .

در این جلسه حجت الاسلام ملاحسینی ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری دهه آخر ماه صفر با بیان روایتی از علی بن موسی الرضا(ع) گفت: عقل مسلمان کامل نمی شود مگر اینکه ده خصلت در او باشد و اولین خصلت عبارت است از اینکه مردم به خیر او امیدوار باشند و همواره از ناحیه او به مردم خیر برسد .

وی در تقسیم افراد خیّر افزود : مردم در زمینه خیّر بودن به 5 دسته تقسیم می شوند ؛ برخی اصلاً به دنبال خیر نمی روند و نسبت به خیر رساندن بخل می ورزند ؛ عده ای نه تنها خودشان دنبال خیر نمی روند بلکه مانع خیر هم می شوند ؛ برخی هم افرادی هستند که خودشان دنبال کار خیر نمی روند ولی اگر دعوت شوند شرکت می کنند که این خیر خوب است ولی نمره کامل را دریافت نمی کند ؛ برخی همواره دنبال کار خیر می روند و یک دسته هم هستند که در کار خیر سبقت می گیرند و این سبقت غیر از سرعت است . وی افزود : کار خیر می تواند به صورت زبانی ، مالی و گاهی هم قلمی باشد که با نوشتن یک نامه و یا برداشتن یک سنگ از سر راه مردم محقق شود .

این استاد اخلاق در بیان دومین خصلت انسان عاقل اظهار کرد : عاقل کسی است که مردم از شرّش در امان باشند و شرّش به کسی نرسد و سومین و چهارمین خصلت آنکه : کار نیک دیگران را هر چند کم ، زیاد بشمارد ؛ وکار نیک خود را ولو زیاد ، کم بشمارد ؛ چرا  که اگر کار نیک خود را زیاد بشمارد گرفتار عجب می شود و اگر گرفتار عجب شود نه تنها به جایی نمی رسد بلکه در جامعه سقوط می کند طبق روایت:«بدترین بیماری عجب است که قابل علاج نیست».

ملاحسینی پنجمین خصلت را خسته نشدن از طلب علم و ششمین خصلت را خسته نشدن از مراجعه ارباب رجوع معرفی کرد و افزود : این خصلت مبتلا به مسئولین ادارات و نهادها می باشد که می باید بیشتر به آن توجه داشته باشند چون افرادی که مراجعه می کنند کافر ، مشرک و منافق نیستند بلکه مؤمن هستند که به جهت رفع مشکل و گرفتاری به مسئول مراجعه می کنند و این مهم را در خلال روایتی از امام حسین (ع) با این مضمون بیان کرد : «اینکه مردم مشکلی دارند و به خدمت شما می آیند از نعمتهای خدا است پس از نعمتهای خدا روی گردان نشوید».

حجت الاسلام ملاحسینی انتخاب راه حق و خدا ، در قرار گرفتن در دو راهی فقر و ثروت به عنوان هفتمین خصلت  و هشتمین خصلت را انتخاب عزت در راه خدا معرفی کرد حتی اگر به ذلت در برابر دشمنان منجر شود .

ایشان نهمین خصلت را در گمنام بودن و اینکه انسان عاقل کسی است که به دنبال خودنمایی و مطرح کردن خودش نباشد معرفی کرد و به نمونه های بارز انسان هایی که کارهای خود را در گمنامی انجام می دادند و این گمنامی باعث بزرگ شدن آن ها شد از جمله امام خمینی(ره) ، شهید مطهری(ره) آیت الله جوادی آملی و دکتر بهشتی اشاره کرد .

این کارشناس اخلاق در بیان مهمترین خصلت و دهمین آن اظهار کرد : مهمترین خصلت انسان عاقل اینست که خودش را برتر از احدالناسی نداند و در برخورد با دیگران بگوید او از من بهتر و برتر است . وی در این رابطه تأکید کرد : در برخورد با انسانهای خوب از خود تواضع و احترام نشان دهید و اگر با افرادی برخورد کردید که در ظاهر بد هستند به خودتان نبالید بگوئید من در ظاهر خوبم و او در ظاهر بد است و ظاهر ملاک نیست حتما او در باطن انسان خوبی است و در خفا کارهای نیکی انجام می دهد .

حجت الاسلام والمسلمین ملاحسینی در پایان در بیان نتیجه گفت : هرکس این ده خصلت را داشته باشد خدا عظمت او را بالا می برد ؛ ذکر و نام او با نیکویی برده می شود و بر اهل زمان خود سیادت و آقایی می کند .

روابط عمومی حوزه علمیه الزهرا(س)

 

ارسال نظرات