رئیس انجمن داروسازان استان یزد:

مکانیزم طرح جمع آوری دارو از قبل باید مشخص شود/ منزل جای داروخانه شخصی نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد گفت: جمع آوری دارو‌های خانگی طرح بسیار خوبی است اما مکانیزم این روش باید از قبل به خوبی مشخص شود؛ در کل این طرح می‌تواند کمک‌کننده خوبی در حوزه سلامت باشد.
کد خبر: ۸۶۰۶۵۸۲
|
۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، رئیس سازمان غذا و دارو چند روز پیش از بسیج و هلال احمر خواست تا برای جمع‌آوری داروهای اضافی مردم در منازل این سازمان را یاری کنند.

وی با بیان اینکه داروهای جمع‌آوری شده به چرخه مصرف بازنمی‌گردند، گفت: درباره سرنوشت داروهای اضافی در منازل بارها صحبت شده است ولی هیچ اقدام قاطعی صورت نگرفته است؛ داروهای اضافی به ‌دلیل عدم استفاده مناسب افراد دپو و جمع می‌شود، حال برخی داروها OTC هستند که مشکلی ندارند مانند داروهای مُسکّن؛ ولی برخی داروها به ‌مانند آنتی بیوتیک‌ها اصلاً قابل قبول نیست که در منازل نگهداری شوند.

دکتر علیرضا وحیدی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینا طرح پیشنهادی جمع آوری دارو‌های خانگی را طرح خوبی دانست و گفت: جمع آوری دارو‌های خانگی طرح بسیار خوبی است اما مکانیزم این روش باید از قبل به خوبی مشخص شود، در کل این طرح می‌تواند کمک‌کننده خوبی در حوزه سلامت باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد ادامه داد: دارو‌هایی که از چرخه فروش داروخانه‌ها خارج می‌شوند و دوباره در منازل جمع آوری می‌شوند به هیچ وجه نمی‌توانند دوباره در چرخه گردش قرار بگیرند و اگر داروخانه‌ای اقدام به جمع آوری این دارو‌ها برای فروش کند، تخلف کرده است.

رئیس انجمن داروسازان استان یزد، جمع آوری دارو‌های خانگی توسط ارگان هلال احمر و بسیج را بسیار خوب برشمرد و افزود: این اقدام برای جمع آوری دارو اقدام بسیار خوبی است، چرا که دارو در برخی خانه‌ها بیش از حد انباشته شده و بهتر است که دارو‌هایی که دوز بالایی دارند و استفاده آنها برای سلامت بدن خطر دارد جمع آوری شوند و به نظر من هم ارگان هلال احمر و بسیج به دلیل نیروی همگانی و داوطلبی که در اختیار دارند راهکار خوبی برای این اقدام هستند.

فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف خانگی دارویی ضروری است
رئیس دانشگاه داروسازی امور بین الملل فرهنگ سازی در زمینه انباشته نکردن دارو در جامعه را از جمله وظایف رسانه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: این اقدام نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر از سوی رسانه‌ها است که به مردم بیاموزند که منزل جای داروخانه شخصی نیست؛ یکسری دارو‌ها هستند که بودن آنها در خانه اشکالی ندارد اما بعضاً مشاهده شده است که بسیاری از خانواده‌ها آنقدر دارو‌های گوناگونی دارند که این می‌تواند بسیار خطرناک و باعث آسیب به سلامت افراد شود.

وی ادامه داد: از طرفی هر دارویی تاریخ انقضا دارد و ممکن است جمع آوری بیش از حد دارو بدون در نظر گرفتن تاریخ انقضا مشکلاتی را برای سلامت خانواده‌ها ایجاد کند، باید خانواده‌ها بدانند که جمع آوری بیش از حد دارو موجب خود درمانی هم می‌شود؛ بنابراین این اقدام و پیشنهاد سازمان غذا و دارو بسیار به جا و ارزنده است.

انباشتگی دارو به حوزه گردش مالی سلامت آسیب وارد می‌کند
زهرا عبدی، روانشناس و محقق آسیب‌های اجتماعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینا، خود درمانی را یک آسیب اجتماعی در حوزه سلامت روان دانست و گفت: متاسفانه در فرهنگ بسیاری از خانواده‌های ایرانی انباشتن دارو و خود درمانی جا افتاده است که از دیدگاه اجتماعی و جامعه شناسی بسیار آسیب‌زا و خطرناک است و در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود.

این محقق آسیب‌های اجتماعی، دپو و جمع آوری دارو در منزل را باعث اختلال در حوزه گردش مالی دانست و افزود: جمع آوری دارو‌های خانگی بهترین راهکار برای خود مصرفی دارو در خانواده‌ها است؛ دارو عنصری است که علاوه بر ترمیم دهندگی و درمان می‌تواند کشنده و مسمویت‌زا هم باشد، فردی که در منزل اقدام به جمع آوری دارو می‌کند و مدت‌ها آن را نگه می‌دارد نه تنها به خود و دیگران ممکن است آسیب برساند بلکه این به ضرر حوزه سلامت و تولید دارویی کشور است.

در هر حال دارو نباید در منازل انباشته شود چرا که این اقدام توسط فرزندان تکرار می‌شود که ناخودآگاه این فرهنگ غلط در جامعه ترویج داده می‌شود، حال باید دید این طرح می‌تواند ریشه این فرهنگ غلط را از بین ببرد یا نه.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار