مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی استان:

یزدی‌ها با دفترچه‌های بیمه خداحافظی می‌کنند

طرح پایلوت جایگزینی کارت‌های هوشمند درمان به جای دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی در استان در حال اجراست تا خدمات مطلوب درمانی و دارویی به بیمه شدگان این سازمان ارائه شود.
کد خبر: ۸۶۰۶۸۸۴
|
۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: طرح پایلوت جایگزینی کارت‌های هوشمند درمان به جای دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی در استان در حال اجراست تا خدمات مطلوب درمانی و دارویی به بیمه شدگان این سازمان ارائه شود.

در قالب این طرح دفترچه‌های بیمه حذف و سیم‌کارت‌هایی جایگزین آن می‌شود و بخش‌های مختلف درمان از جمله پزشکان، داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیکی برای ارائه خدمات مطلوب به بیماران به یک سیستم مرکزی متصل‌ می‌شوند.

بیمار در قالب اجرای این طرح با مراجعه به مراکز درمانی و تایید استحقاق درمان از سوی مرکز اطلاعات سازمان، از خدمات طرح بهره می‌گیرد.

به این ترتیب نسخه‌های دارویی بیماران، الکترونیکی نوشته و بلافاصله به تمام داروخانه‌های طرف قرارداد منتقل می‌شود تا خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی با بهترین کیفیت و حداقل سوء استفاده در اختیار بیماران قرار گیرد. در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری با «محمدحسین توحیدی‌فرد» مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی استان را برای آشنایی بیشتر با این طرح می‌خوانید.

درباره اجرای طرح جایگزینی کارت‌های هوشمند درمان به جای دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی در استان و انتخاب یزد به عنوان پایلوت اجرای این طرح در کشور توضیح دهید؟

توانمندی‌های استان در حوزه سلامت، منجر به انتخاب یزد به عنوان پایلوت اجرای طرح جایگزینی کارت‌های هوشمند درمان به جای دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی در کشور شد. هدف از اجرای این طرح حذف دفترچه‌های بیمه درمان سازمان تامین اجتماعی و جایگزین کردن کارت‌های هوشمند درمان برای ساماندهی اطلاعات بیماران و اقدامات درمانی و دارویی سازمان است.

مراحل اجرای طرح در استان را تشریح کنید.

این طرح در اولین مراحل با همکاری پزشکان فوق تخصص خون و سرطان در استان آغاز شده و تاکنون 6 پزشک فوق تخصص خون، آنکولوژی، بالغین و اطفال برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده و آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند.

انتخاب استان به عنوان پایلوت اجرای طرح به چه معناست، آیا دستاوردی از این انتخاب برای استان حاصل شده است؟

بله، نرم‌افزار اجرای طرح با همکاری برخی از پزشکان فوق تخصص همکار در حال اصلاح و برطرف شدن نقایص است به طوری که تاکنون 110 صفحه از اشکالات طرح ثبت و به سازمان تامین اجتماعی اعلام شده است. هدف از اجرای طرح، جایگزینی کارت‌های هوشمند درمان به جای دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی و فراهم کردن امکان کاربرد آسان نرم افزار طرح است.

روند بهره‌مندی بیماران از خدمات کارت هوشمند درمان را بیان کنید.

سوابق بیمار در این طرح بعد از مراجعه به پزشک و نشان دادن کارت ملی، از سامانه سازمان تامین اجتماعی کشور استعلام می‌شود و در صورت تایید استحقاق درمان از سوی پزشک معالج پس از معاینه و تشخیص مراحل درمانی ادامه می‌یابد. در ادامه نسخه دارویی بیمار به صورت الکترونیک در مطب پزشک نوشته و از طریق شبکه اینترنت به داروخانه‌ها، مراکز آزمایشگاهی و پاراکلینیک ارسال می‌شود.

این شیوه ارجاع چه تاثیری در تسهیل خدمات‌رسانی به بیماران دارد؟

بیمار می‌تواند با مراجعه به هر مرکز دارویی، آزمایشگاهی و پاراکلینیکی خدمات مورد نیاز را دریافت کند که مهم‌ترین بخش طرح در مورد تامین داروی بیماران است. در این روش اگر همه اقلام دارویی در یک داروخانه موجود نباشد، بیمار می‌تواند بدون نیاز به تهیه نسخه مجدد از پزشک معالج، برای دریافت داروهایی که موجود نبوده، به سایر داروخانه‌ها مراجعه کند. همچنین بیمار می‌تواند این نسخه را از همه داروخانه‌های سراسر کشور تهیه کند.

با توجه به این‌که این طرح هنوز در همه کشور اجرا نشده، باز هم امکان تامین دارو در همه داروخانه‌های کشور فراهم است؟

بله، اکنون همه داروخانه‌های کشور به سامانه مشترک وصل هستند و نسخه الکترونیکی بیماران در هر داروخانه قابل رویت است.

ضرورت اجرای این طرح را در سیستم درمانی کشور چه می‌دانید.

اجرای این طرح برای کنترل هزینه و سهولت دسترسی بیماران به امکانات موثر خواهد بود. صرفه‌جویی در مصرف دارو، جلوگیری از سردرگمی بیماران برای دسترسی به داروها، کمک به شفافیت خدمات درمانی و دارویی، جلوگیری از سوء‌استفاده از دفترچه‌های درمانی و اهمیت کاهش مصرف کاغذ موید ضرورت اجرای این طرح در کشور است.

آیا این طرح فقط برای بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی اجرا می‌شود؟

این طرح اکنون برای بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی در استان که بیش از 850 هزار نفر هستند و در برخی از تخصص‌ها مانند خون، آنکولوژی، بزرگسالان و اطفال به صورت پایلوت اجرا می‌شود. در آینده به سایر تخصص‌ها نیز تسری پیدا خواهد کرد.

همشهری/

 

ارسال نظرات