همه واقف باشیم ...

برگزاری همایش "بانوان وقف" در آستان مقدس امامزاده عبدالله شهرستان بافق

همایش «بانوان وقف » با همکاری حوزه علمیه الزهرا(س) و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بافق در محل امامزاده عبدالله(ع) برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۰۷۴۲۱
|
۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از بافق: همایش «بانوان وقف » با همکاری حوزه علمیه الزهرا(س) و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بافق با سخنرانی مریم تفکری مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) با حضور طلاب و اساتید و کادر و خدام آستان مقدس امامزاده عبدالله در محل امامزاده عبدالله(ع) برگزار شد.

در این همایش مریم تفکری ضمن گرامیداشت روز وقف و گرامیداشت این سنت حسنه گفت: کلمۀ وقف به صورت أخص در قرآن نیامده اما به صورت کلماتی مترادف از جمله صدقه، خیر، برّ، انفاق و احسان بیان شده است که هر کدام از این عناوین بر وقف صدق می کند.

 وی افزود: در احادیث هم از وقف به عنوان صدقه جاریه یاد شده است.

تفکری در بیان اهمیت وقف در اسلام عنوان کرد: یکی از خصوصیات انسان مؤمن این است که قسمتی از مالش را برای مؤسسات یا مؤسسه های خدمات رسانی به اجتماع و نیازمندان تخصیص دهد و در همین رابطه به آیه 261 سوره بقره اشاره کرد و افزود: پیامبر(ص) در رابطه با وقف می فرمایند: جامعه با ایمان در دوستی و مهربانی و ترحم به دیگران، بسان بدن واحد است که هر گاه عضوی از آن به درد آید، اعضای دیگر نیز با بیداری و تب ابراز همدردی می کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: طبیعت هر روز به ما درس می دهد، درس انفاق را باید از درخت آموخت که شیره وجود خود را به صورت میوه در اختیار ما می گذارد و یا خورشید که پیوسته نور است و دائم می سوزد تا منظومه را روشن نگه دارد.

مریم تفکری با اشاره به این مطلب که بیش از 750 نوع نیت برای وقف داریم زمینه های ایجاد وقف را چنین بر شمرد : 1-آموزش و ترویج فرهنگ رآن (مدارس ، چاپ و نشر و آموزش کلام) 2-تجهیزات بیمارستان  3-دستگیری از نیازمندان و مستمندان  4-بیماری های صعب العلاج  5-ازدواج و جهیزیه  6-امور فرهنگی و مذهبی  7-قشر مستضعف و ایتام بی بضاعت

وی در پایان به یکی از انواع وقف که وقف مشارکتی می باشد اشاره نمود و گف : وقف مشارکتی از جمله وقف هایی است که اکثریت قادر به شرکت در آن می باشند به گونه ای که منفعت داشته باشد و این وقف می تواند حتی به صورت وقف یک ساعت  جهت کمک به جهزیه، وقف چند درخت (پسته خرما) و ... باشد .

در پایان به موارد وقف انتفاعی از جمله مدرسه، مسجد، حسینیه و مؤسسات خیریه اشاره نمود.

 

ارسال نظرات