حاج علی آیینه‌چی :

عاقبت به خیری یک مداح در گرو انتخاب استاد است/ مطالعه زیاد، سرمایه اصلی ذاکران است

بسیج مداحان: حاج علی آیینه‌چی انتخاب استاد، تواضع و مطالعه زیاد را از لوازم مهم ستایشگری اهل بیت (ع) برشمرد و گفت: عاقبت به خیری یک مداح در گروانتخاب و پیروی از استاد است.
کد خبر: ۸۶۰۷۵۷۴
|
۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷

حاج علی آیینه‌چی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار بسیج مداحان در ارتباط با اصول اصلی و اساسی ستایشگری اهل بیت (ع) اظهار داشت: در جایگاهی نیستم که برای مداحی و نوکری خانه امام حسین (ع) اصولی را تعیین کنم و این برعهده اساتید و بزرگان ما است که همیشه هم به شایستگی وظیفه خود را انجام داده‌اند.
این ذاکر اهل بیت (ع) ادامه داد: مباحثی مانند خلوص نیت و سایر موارد که بزرگان این عرصه عنوان کرده‌اند مهم است، اما بنده بیشتر بر انتخاب استاد در مداحی اهل بیت (ع) تأکید دارم. شعری هم داریم که به انتخاب مرشد در تمام امور اشاره می‌کند و می‌گوید «بی پیر مرو تو در خرابات/ هرچند سکندر زمانی». بهتر از این شعر، فرمایش امام سجاد (ع) است که حضرت فرمودند «كسى كه دانشمند ارشاد كننده‌اى نداشته باشد گمراه مى‌شود».

عاقبت به خیری در گرو انتخاب استاد است
وی با بیان اینکه مداحی که زیر نظر استاد فعالیت کند عاقبت به خیر می‌شود، بیان داشت: 124 هزار پیامبر و اوصیای آن‌ها آمدند تا به ما بفهمانند که حرف گوش کنید. اگر کسی شخصی را استاد خودش قرار می‌دهد، باید به حرف او گوش کند. به عنوان مثال در مداحی گاهی بعضی از اساتید به شاگرد خود می‌گویند که فقط دو بیت بخوان و یا اصلا نخوان و این برای تربیت نفس خوب است.
آیینه‌چی خودرأیی را یکی از دلایل اصلی عدم انتخاب استاد دانست و عنوان کرد: کسی که استاد انتخاب می‌کند، نباید خودرأی باشد و باید به اوامر و نواهی مرشد و راهنمای خود عمل کند. افراد باید ببینند هدف شان از مداحی کردن و مداح شدن چیست؟ مداحی لوازمی دارد. من این جمله را سال 66 از حاج علی انسانی و حاج حسن خلج شنیدم که می‌گفتند «مداحی هزار قسمت است که صدای خوب، فقط یکی از بخش‌های آن است.»
ستایگر خاندان عصمت و طهارت (ع) افزود: مرحوم حاج صدرا اراکی از روضه خوان‌های قدیمی بود و حاج علی انسانی، حاج محمد نوروزی و بسیاری از بزرگان امروزی روضه‌های ایشان را شنیده‌اند. دندان‌های ایشان عاریه بود. مرحوم اراکی در یکی از جلسات، دندان‌هایش را درآورده بود و گفته بود که «ببینید! این دندان‌ها فقط قالب و اندازه دهان من است. روضه هم همین طور است. این روضه برای من است تا می‌شنوید نباید بروید و در سایر مجالس نقل کنید. زیرا مورد سرزنش مردم قرار می‌گیرید».
وی در ادامه تلاش و کوشش را از دیگر لوازم مهم مداحی برشمرد و یادآمور شد: طبق فرمایش امام معصوم (ع) داریم که «هرکس تلاش کند به خوشبختی می‌رسد». به اعتقاد من هیچ تلاشی در این درگاه ضایع نمی‌شود. اگر مداحی مطالعه مقاتل و روایات را سرلوحه کار خود قرار دهد، حضرت زهرا (س) به او بینشی عمیق عطا می‌کند و به درجات و مقام‌هایی عالی می‌رسد.
آیینه‌چی در ادامه سخنان خود مطرح کرد: بهترین وسیله برای پیشرفت یک مداح مطالعه در شب است چرا که شب حقیقتی مستور نام دارد. ذات مقدس الهی هم در قرآن کریم به شب و روز قسم خورده است. اشک بر امام حسین (ع) به معرفت‌های ما بینش می‌دهد. مقام معظم رهبری چند سال گذشته به انضباط اجتماعی تأکید داشتند و من در روایتی دیدم که حضرت رضا (ع) فرمودند «یابن شبیب! هر کس بر مصیبت‌های جدم حسین (ع) گریه کند و اشک بریزد، خواه ناخواه به انضباط اجتماعی می‌رسد».
شور با شعور لازمه مداحی اهل بیت (ع) است؛ این جمله را حاج علی آیینه‌چی عنوان و اضافه کرد: در راهپیمایی هر ساله اربعین مشاهده می‌کنید که جمعیت زیادی شرکت می‌کنند و در باطن این حرکت، شعوری عظیم به همراه شور وجود دارد که این جنبش مردمی را متبلور کرده است. بزرگترین آسیب یک مداح شهرت طلبی وی است. امروزه جوانان زیادی به هیئت‌ها گرایش پیدا کرده‌اند و این از نشانه‌های ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) است.
مطالعه زیاد؛ سرمایه اصلی یک مداح
وی در پایان در پاسخ به سؤال خبرنگار بسیج مداحان که «چه مقاتلی را برای ذاکران پیشنهاد می‌کنید؟»، عنوان کرد: لهوف سید بن طاووس، منتهی الآمال شیخ عباس قمی، مقاتل شیخ حسن یزدی، مقتل مرحوم دربندی که حاصل مکاشفات ایشان است و مقتل  «تذکره الشهدا» که چند سال قبل مقام معظم رهبری این کتاب دو جلدی را معرفی کردند و بنده این مقتل را در یک نصف روز خواندم و مطالب بسیار جذابی را آموختم. مطالعه زیاد سرمایه اصلی یک مداح است.
انتهای پیام/
 
ارسال نظرات