رئیس سازمان بسیج ورزشکاران عنوان کرد

ورزشکاران مدافع حرم و باز بودن راه شهادت

رئیس سازمان بسیج ورزشکاران گفت: شهادت ورزشکاران مدافع حرم نشان داد که راه شهادت هنوز باز است.
کد خبر: ۸۶۰۷۵۹۷
|
۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
به گزارش خبرگزاري بسیج، شهادت زمان و مكان خاصي ندارد. پير و جوان نمي‌شناسد. كشورمان در هشت سال دفاع مقدس شهيدان زيادي در راه خدا داد اما راه شهادت همچنان باز است و از گوشه و كنار كشور خبر شهادت جوانان پاك و متعهد به گوش مي‌رسد. شهادت دو ورزشكار مدافع حرم باعث شد تا ورزش كشور شاهد زيباترين روزهاي خود باشد. اين روزها برخي از ورزشكاران به جاي مسابقه پا به ميدان نبرد گذاشته‌اند و مقابل دشمنان شيطان‌صفت اسلام و مذهب در سوريه پا به پاي ديگر مردان خدا با عنوان مدافعان حرم مي‌جنگند. مدال شهادت ارزشمندترين مدالي است كه نصيب اين غيورمردان مي‌شود. تشييع پيكر مطهر شهيدان حميد مرادي و مصطفي شيخ‌الاسلامي بهانه‌اي شد تا پاي صحبت‌‌هاي داود آذرنوش رئيس سازمان بسيج ورزشكاران بنشينيم، ‌گفت‌وگويي كه اين بار بيشتر درباره مبارزه و شهادت بود.

به نظر مي‌رسد راه ورزشكاران شهيد دفاع مقدس حالا توسط نسل جديد ورزش ادامه پيدا كرده است. در اين خصوص صحبت كنيد. 
در كشورمان بيش از 5 هزار شهيد ورزشكار داشتيم كه آنها در عرصه ورزش حتي در رده‌‌هاي ملي هم حضور داشتند اما به خاطر منافع كشور دست از همه چيز كشيدند و راهي جبهه‌‌هاي حق عليه باطل شدند. بحث امروز ما پيرو همان سال‌هاست. الان ورزشكاران ما در قالب مدافعان حرم به سوريه مي‌روند و در دفاع از اين حريم مي‌جنگند و به شهادت مي‌رسند. 

به عنوان مسئول بسيج ورزشكاران كشور آيا اطلاع داريد كه در حال حاضر چند ورزشكار ديگر مشغول دفاع از حرم اهل بيت يا آماده اعزام هستند؟
ببينيد همان طور كه گفتم در حال حاضر هم ما ورزشكاراني داريم كه در سوريه مي‌جنگند اما نمي‌توانيم آمار آنها را اعلام كنيم. خيلي‌ها هم در نوبت هستند و يا تقاضاي اعزام داشته‌اند. 

شهيدان مرادي و شيخ‌الاسلامي كه اخيراً در دفاع از حرم اهل‌بيت(ع) شهيد شدند عضو بسيج ورزشكاران بودند؟
بله، همانطور كه مي‌دانيد بسيج ورزشكاران در تمامي فدراسيون‌ها دفتر دارد، دفاتري كه بسيار فعال هستند و به نوعي رابط ما با فدراسيون‌ها به شمار مي‌آيند و بسياري از ورزشكاران با مراجعه به اين دفاتر به عضويت بسيج ورزشكاران درمي‌آيند و ما از كارها و اهداف اين ورزشكاران مطلع مي‌شويم. حميد سياهكالي مرادي از كاراته‌كاران خوب كشورمان بودند و شيخ‌الاسلامي هم كه به تازگي به درجه شهادت رسيدند از جودوكاران مازندراني بودند كه مقام‌‌هايي هم در ليگ كسب كرده بودند. 

چه برنامه‌هايي براي بزرگداشت اين دو شهيد داريد؟
تفكرات مردم ما عوض شده است. ابتدا همه تصور مي‌كردند كساني كه به عنوان مدافع حرم راهي سوريه مي‌شوند همه نظامي هستند اما شهدايي چون اين دو شهيد ورزشكار سياه‌كاله نظرات را عوض كرده‌اند. حالا دنيا مي‌داند كه شهيد مدافع حرم مي‌تواند حتي يك ورزشكار قهرمان باشد. حضور در بين خانواده‌‌هاي اين شهدا و تقدير از آنها از جمله اقدامات اوليه بود كه صورت گرفت. 
چاپ كتاب درباره اين شهيدان كه قرار است در كنگره 13 بهمن رونمايي شود از ديگر اقدامات سازمان بسيج ورزشكاران است همچنين در نظر داريم تمبرهاي يادبودي را به نام اين شهدا چاپ كنيم. 

‌در خصوص شناسايي و تجليل از شهدا و رزمندگان ورزشكار مدافع حرم چه برنامه‌اي داريد؟ 
ما از همين ابتدا وقتي ورزشكاري درخواست حضور در ميادين جنگ را مي‌كند شرايط را مورد بررسي قرار مي‌دهيم. 
همين الان ورزشكاراني داريم كه به عنوان مدافع حرم در سوريه هستند. اينها شناسايي شده و دوره ديده‌اند و به صورت تخصصي به كار گرفته مي‌شوند. ما به صورت سازماندهي شده تمام اين ورزشكاران را رصد مي‌كنيم. 
چند روز پيش هم با همكاري فدراسيون جمعي از ورزشكاران كاراته‌كاي قزويني با حضور در مزار شهيد مرادي ياد او را گرامي داشتند.

به نظر مي‌رسد سازمان بسيج ورزشكاران بايد برنامه‌‌هاي خود را از حالت فرهنگي صرف و اردوهاي تبليغي خارج كند و با توجه به علاقه زايدالوصف ورزشكاران به حضور در عرصه‌‌هاي نبرد كار جدي‌تري را دنبال كند. نظر شما چيست؟
همين الان كه من با شما صحبت مي‌كنم روزانه تعداد زيادي از ورزشكاران از سراسر كشور تقاضاي اعزام به سوريه را دارند اما نكته مهم اينجاست كه ما تا حد خاصي مي‌توانيم نيرو اعزام كنيم. اين ورزشكاران نشان دادند كه راه شهادت همچنان باز است. در حال حاضر فقط نيروي متخصص مي‌تواند به عنوان مدافع حرم در سوريه حضور داشته باشد. چند روز پيش من در كرمانشاه بودم همان جا تعداد زيادي از ورزشكاران تقاضاي اعزام داشتند اما در حال حاضر به صلاح نيست ما اين همه نيرو عازم كنيم. 
گفتيد كه اگر ورزشكاري بخواهد اعزام شود بايد به دفاتر بسيج در فدراسيون‌ها مراجعه كند؟
بله ما تعامل خوبي با فدراسيون‌ها در اين خصوص داشتيم و خواهيم داشت. اما باز هم تأكيد مي‌كنم در حال حاضر تقاضا زياد است اما محدوديت‌هايي براي اعزام داريم و نمي‌توانيم همه ورزشكاران متقاضي را اعزام كنيم. 

بيشتر متقاضيان ورزشكار از چه رشته‌‌هاي ورزشي هستند؟
بيشتر ورزشكاران مدافع حرم ما ملي‌پوشان و ورزشكاران رزمي‌كار هستند البته از ديگر رشته‌ها حتي فوتبال هم متقاضي داشته‌ايم اما بيشتر از همه رشته‌‌هاي رزمي مثل كاراته، تكواندو و جودو مراجعه مي‌كنند. 

درباره كنگره 13 بهمن بگوييد.
در نظر داريم كنگره ورزشي در روز 13 بهمن با همكاري تمام فدراسيون‌ها برگزار كنيم كه ان‌شاءالله در آن روز ضمن معرفي هر چه بيشتر شهيدان مدافع حرم كتاب‌هايي كه درباره ورزشكاران شهيد در حال چاپ است را رونمايي خواهيم كرد. اين كنگره در سالن 12 هزار نفري آزادي برگزار مي‌شود و در نظر داريم به طور ويژه و خاص از خانواده شهيدان ورزشكار مدافع حرم تجليل و قدرداني صورت گيرد. تا به حال 350 يادواره شهداي ورزشكار را در كشور برگزار كرده‌ايم. 
يكي از نكات مهم درباره شهداي ورزشكار جمع‌آوري وصيتنامه‌‌هاي اين ورزشكاران است كه مي‌خواهيم همه اين را تدوين و در دايره‌المعارفي منتشر كنيم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار