خبرهای داغ:
رئیس گروه فقه قضایی جامعه‌المصطفی‌العالمیه:
رئیس گروه فقه قضایی جامعه‌المصطفی‌العالمیه گفت: در دوره‌های مختلف رخدادهای متفاوت مراسم حج جان بسیاری از حجاج را گرفته است و این نشان می‌دهد که دولت عربستان نسبت به جان حجاج خود را مسئول نمی‌داند.
کد خبر: ۸۶۰۷۸۸۲
|
۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳

به گزارش خبرگزاریبسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن وحدتی شبیری چهارشنبه در همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا که به همت بسیج حقوقدانان سپاه امام علی بن ابی طالب(ع) در سالن همایش غدیر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با بیان اینکه ایجاد تفرقه در میان امت‌های اسلامی می‌تواند شکاف‌های بسیاری را در کشورهای اسلامی ایجاد کند تصریح کرد: امیدواریم بعد از نجات یافتن کشورهای سوریه و یمن طرح‌های مناسبی برای ایجاد وحدت حقوقی در جهان اسلام ایجاد کنیم تا در فاجعه‌هایی همانند منا امت اسلامی از دادگاه‌های بین‌المللی خود استفاده کند.

وی با بیان اینکه فاجعه منا یک پرونده معمولی نیست تصریح کرد: در دوره‌های مختلف رخدادهای متفاوت مراسم حج جان بسیاری از حجاج را گرفته است و این نشان می‌دهد که دولت عربستان نسبت به جان حجاج خود را مسئول نمی‌داند در صورتی که این دولت با عهدنامه خود متعهد شده که در دفاع از جان زائران کوشا باشد.

دبیر عملی همایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا از گرفتن هزینه‌های سنگین برای تامین امنیت زائران توسط عربستان یاد کرد و گفت: اگر نتیجه قرارداد حاصل نشود نشان از شکستن موارد قرارداد است به همین علت نیازی به دادگاه‌های بین‌المللی نداریم و اگر از التهاب سیاسی فاصله بگیریم دادگاه‌های داخلی عربستان باید سخنان جامعه اسلامی را قبول کنند.

وی مشارکت بخش‌هایی همانند جملة المصطفی‌ العالمیه برای پیگیری فاجعه منا را خواستار شد و افزود: وزارت خارجه باید در این نشست‌ها شرکت کرده و در مورد فعالیت‌های انجام شده برای تحقق حقوق حجاج گزارش‌های لازم را ارائه دهد.

وحدتی شبیری با تاکید بر اینکه دیوان بین‌المللی صلاحیت بررسی فاجعه منا را ندارد ابراز کرد: از نظر مقررات بین‌المللی دست ایران اسلامی بسته است به همین علت باید بخش‌هایی همانند جامعةالمصطفی در این زمینه ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه پرونده فاجعه منا حقوق ملت ایران را در دنیا مطرح می‌کند تصریح کرد: حقوق ملت ایران به برکت فاجعه منا بارور می‌شود تا دولت عربستان در آینده توجه بیشتری به تامین امنیت حجاج داشته باشد.

رئیس گروه فقه قضایی جامعة المصطفی‌ العالمیه خاطرنشان کرد: از نظر بین‌المللی گردشگران به ویژه گردشگران زیارتی حقوق مشخصی دارند اما این حقوق در مراسم حج دولت عربستان رعایت نشده است به همین علت خانواده‌های حجاج در سال‌های آینده نسبت به شرکت در این مراسم معنوی تردید خواهند داشت در صورتی که تامین امنیت حرم الهی مورد تاکید قرآن کریم قرار گرفته است.

وی به اهمیت بررسی فاجعه منا در ابعاد قضایی و عمومی تاکید کرد و ادامه داد: امیدواریم مسئولان کشورهای دیگر که حجاج خود را در فاجعه منا از دست داده‌اند در روشن‌سازی ابعاد این فاجعه مشارکت داشته باشند.



ارسال نظرات