خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: گفتمان‌ افراطی تکفیری و داعشی که از تریبون عربستان به جهان صادر می‌شود
کد خبر: ۸۶۰۷۸۹۹
|
۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیجاز قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی پیش از ظهر امروز در نخستین جشنواره سلمان فارسی که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد با اشاره به انگیزه‌های شکل‌گیری این جشنواره اظهار کرد: ارتقا پژوهشکده امام صادق(ع) به پژوهشگاه از سوی رهبر معظم انقلاب در سال گذشته و لزوم معرفی ظرفیت‌های آن، محوریت این پژوهشگاه برای پاسخگویی به نیازهای علمی نیروهای مسلح و شناسایی و تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه علوم انسانی اسلامی از جمله این انگیزه‌ها هستند.

وی افزود: زمینه‌سازی برای تحول در علوم انسانی در میان نیروهای مسلح، تقویت فرهنگ پژوهش در سطح نیروهای مسلح، ترغیب مسئولان و پژوهشگران به امر تحقیق و پژوهش و شناسایی نخبگان و استعدادهای علمی برتر و حمایت از آنها در سطح نیروهای مسلح و تشویق و انگیزه‌بخشی به پژوهشگران حوزه علوم انسانی و اسلامی برخی از اهداف این جشنواره به شمار می‌روند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به برنامه‌های جنبی این جشنواره خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه آثار تولیدشده در حوزه علوم انسانی اسلامی از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: در مجموع 287 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از این بین، 203 اثر به مرحله نهایی راه یافتند.

سعیدی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) در طول سه دهه گذشته عنوان کرد: تاکنون بیش از 700 عنوان کتاب تحقیقاتی و مطالعاتی و صدها عنوان کتاب آموزشی در این پژوهشگاه به رشته تحریر در آمده‌اند.

وی افزود: همچنین 300 پروژه تحقیقاتی توسط پژوهشگاه امام صادق(ع) که از سال 1359 تاسیس شده به مرحله انجام رسیده است.

نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: سه پژوهشکده الهیات و معارف اسلامی، مطالعات سیاسی و مطالعات فرهنگی و اجتماعی و 12 گروه تخصصی در قالب این پژوهشگاه مشغول فعالیت هستند.

وی انجام فعالیت‌های بنیادی در حوزه علوم انسانی و اسلامی را یکی از وظایف پژوهشگاه امام صادق(ع) دانست و بیان کرد: پاسخ به سئوالات و شبهات و تولیدات نرم‌افزاری مختلف هم جزو این وظایف به شمار می‌روند.

سعیدی ادامه داد: بزرگان و مراجع تقلید می‌فرمایند زمان و مکان در استنباط احکام و علوم نقش تعیین‌کننده‌ای دارند، متغیرهای زمانی و مکانی در تشخیص موضوعات پژوهشی هم تاثیرگذارند به این معنی که اگر پژوهشگران به نیازهای جامعه و مخاطبان خود توجه نداشته باشند نمی‌توانند داروی مناسبی هم تجویز کنند.

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه بسیاری از سخنرانی‌ها و پژوهش‌های امروز مطابق خواسته‌های مخاطبان هستند گفت: این در حالی است که هیچ پزشکی بر این اساس به تجویز دارو نمی‌پردازد بلکه نیازهای بیماران را تشخیص می‌دهد و آنها را درمان می‌کند بنابراین لازم است انجام پژوهش‌های مربوط به علوم انسانی و اسلامی هم ناظر به نیازها باشند.

وی تصریح کرد: باید دید آثار بزرگان ما در دوران پیش از انقلاب ناظر به چه مسائلی بوده است؛ آثار علامه طباطبایی، شهید مطهری و مراجع تقلید با توجه به فضای آن روزگار تدوین شده‌اند و امروز هم باید فضا و شرایط زمانی و مکانی را در نظر گرفت.

سعیدی با بیان اینکه چهار جریان بر فضای آن دوران تاثیرگذار بودند گفت: اومانیسم با تاثیرپذیری از انقلاب فرانسه، ماتریالیسم و ماده‌گرایی، ناسیونالیسم و ملی‌گرایی و همچنین اندیشه‌های صوفی‌گری، وهابی‌گری و غالیانه‌گری، این چهار جریان را تشکیل می‌دادند و آثار بزرگان اسلامی هم در پاسخ به سئوالات و شبهات همین چهار جریان نگاشته می‌شدند که از جمله آنها می‌توان به «اقتصادنا» شهید صدر اشاره کرد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران عنوان کرد: در آن دوران جبهه‌شناسی، جریان‌شناسی و خط شناسی جزو مولفه‌های نگارش آثار پژوهشی و علمی توسط محققان بوده است ولی امروز فضایی متفاوت حاکم شده و اندیشه‌های دینی و الهی به قول مارکس، دیگر افیون و مخدری برای جوامع نیستند.

وی با بیان اینکه دوره جایگزینی انسان به جای خدا گذشته است گفت: امروز مدل مردم‌سالاری دینی در مقابل لیبرالیسم دموکراسی به مسئله چالش‌برانگیز تبدیل شده و مستکبران با همه توان به دنبال حذف مردم‌سالاری دینی هستند بنابراین باید با قدرت وارد میدان شویم و توانمندی مردم‌سالاری دینی را به اثبات برسانیم.

سعیدی افزود: گفتمان‌ افراطی تکفیری و داعشی که از تریبون عربستان به جهان صادر می‌شود، گفتمان سکولاریزه شده اسلامی از سوی ترکیه و شیعه افراطی که دارای دو گرایش حمله مستقیم به مقدسات اهل سنت و همچنین ترویج عزاداری‌های خنثی یا خشن است، سه مسئله‌ای هستند که باید با آنها به مبارزه منطقی بپردازیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: امروز برخی قلم به دستان داخلی هم می‌گویند دین فاقد نظام است یا اینکه دین جدای از سیاست را ترویج می‌کنند، این مسائل از جمله مباحثی هستند که جامعه به آنها مبتلاست و پژوهش‌ها و تحقیقات در حوزه علوم انسانی و اسلامی هم باید ناظر به پاسخگویی در برابر این مسائل باشند.



ارسال نظرات
پر بیننده ها