رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه، پژوهش در کلان کشور جایگاه مطلوبی که باید داشته باشد، ندارد! کفت: کشور ما در وضعیت دوره پسا برجام باید ضمن حمایت از ورود تکنولوژی و بومی سازی آن محتاطانه و با درایت عمل کند.
کد خبر: ۸۶۰۸۳۸۵
|
۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

باتوجه به اینکه هفته پژوهش فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم میشود از اینرو خبرنگار سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگوی تفضیلی با اسکندر زند رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی پرداخته که متن این گفتگو به شرح ذیل میباشد:

 

**تاسیس 107 موسسه پژوهشی

 

وی سرمايه گذاري در پژوهش را به تعبير مقام معظم رهبري حيات آينده كشور دانست و اظهار کرد: باتوجه به اینکه بخش کشاورزی قدمتی نزدیک بر یک قرن دارد و این عرصه براساس نیازی که به پژوهش داشته تا کنون توانسته 107 موسس پژوهشی را تاسیس کند این درحالی است که این موسسات نیزهمراه با مجموعه‌‌های اجرای بخش تحقیقات فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

 

**بی توجهی به جایگاه پژوهش در کشور

 

زند با یادآوری این نکته که  پژوهش در کل کشور جایگاه مطلوبی که باید داشته باشد، ندارد! ادامه داد: متاسفانه تنها 48 صدم درصد از تولید ناخالص ملی به بخش پژوهش و تحقیقات اختصاص دارد که این میزان مبلغ ناچیزی است و تا زمانیکه به یک صدم درصد نرسد به طور عملی نمیتوانیم برای حفظ ذخایر اقدامی انجام بدهیم.

وی افزود:البته باتوجه به اقدامات اخیر دولت یازدهم در جهت افزایش سهم پژوهش در سال آینده امیدوارکننده است تا بخش پژوهش و تحقیقات جایگاه بهتری پیدا کند.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحقیقات در بخش کشاورزی چه میزان توانسته خدمات رسانی در این عرصه داشته باشد عنوان کرد:

در بسیاری از بخش‌ها خیلی خوب توانسته اثر گذار باشد مثلا در زمینه واکسن و سرم سازی بطورمستقیم اثر گذاربوده همچنین در زمینه معرفی ارقام جدید، این موسسه اثرگذاری زیادی داشته است و درحال حاضر25رقم گندم در عرصه های تولیدی است که هیچ ایرانی نیست که ارقام اصلاح شده موسسه تحقیقات بذر را مصرف نکرده باشد.

وی با بیان اینکه در زمینه "خاک" پیشرفت های خوبی داشتیم، اضافه کرد: فعالیت‌های موسسه خاک وآب در زمینه افزایش تولید نقش بسزایی داشته است این درحالی است که

کشاورزان نمونه که از این دانش استفاده میکنند منجر به دستیابی به افزایش عملکرد در تولید محصولات خود بودنند و نیزفرآیند رو به رشدی نسبت به دهه‌های گذشته داشته است.

 

**کنتری 600 آفات، بیماری و علف هرز

 

وی اشاره کرد: تاکنون 600افات، بیماری وعلف هرز را در زمینه گیاه پزشکی، تحت کنترل داریم.

در مجموع در جاهایی که به فعالیت های تحقیقاتی توجه شده ، اثربخش بوده و در جاهایی که خوب نتوانستیم استفاده کنیم دیر جنبیدیم مثلا در زمینه آب ما حدود 12 تا 15 سال قبل روش های نوین آبیاری را کار کردیم و ارائه دادیم منتهی فک میکردم آب زیاد است و خوب استفاده نکردیم.

الان رفتیم سراغ آن نتایج و داریم استفاده میکنیم. و جاهایی که بهش پرداخیتم به نتایج تحقیق موفق بود.

 

**روبه رو شدن با چالش‌های جدی در زمینه منابع آبی

 

زند با تاکید بر اینکه بی توجهی ما در سالیان گذشته در زمینه "آب" کشور را با مشکل منابع آبی مواجه کرده، تصریح کرد: موسسه تحقیقات حدود 15 سال پیش بر روی روش‌های نوین آبیاری فعالیت کرده و این روش را ارائه داده منتهی بر این عقیده بودیم که آب زیاد است و به نحو احسنت از آن استفاده نکردیم.

وی بیان کرد: ادامه این بی توجهی می تواند بزودی دامن گیر منابع خاکی و ذخایر زیستی کشور شود بنابراین هم اکنون باید برای رفع این مشکلات به دنبال تدبیری جدی باشیم.

 

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اعلام این خبر که اخیرا موسسه تحقیقات کشاورزی در دانشگاه تهران مورد ارزیابی و تحلیل‌های اقتصادی صورت گرفته است، اظهار داشت: این درحالی است که اگر یک ریال بودجه صرف تحقیقات کشاورزی ایران شود، 25 ریال سود نصیب کشور میکند که با برنامه اثربخشی که این موسسه دارد امیدواریم در سال های آتی بتوانیم این سود را روز به روز افزاش دهیم و اثر گذارتر شویم.

 

**لزوم بومی سازی تکنولوژی روز در پسا برجام

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه، باتوجه به قرار گرفتن در پسا برجام چگونه میتوانیم از تکنولوژی روز استفاده کنیم و در عین حال مانع از نفوذ اقتصادی در این بخش باشیم، تصریح کرد: در این راستا باید محتاطانه و با درایت عمل کنیم و ضمن استفاده از تکنولوژی و ظرفیت‌ها روز، بتوانیم این تکنولوژی را در کشور بومی سازی کنیم و صرفا وارد کننده نباشیم.

وی افزود: تجارب کشورهای مختلف همچون روسیه نشان داده است که بعد از اینکه گشایش های روابط بین المللی ایجاد شده یکدفعه خودشان را خیلی رها کردن ودر نهایت متوجه شدن که نمی بایست بازعمل میکردند.

وی ادامه داد: بنابراین کشور ما ضمن حمایت از ورود تکنولوژی باید در زمینه های حساس و امنیتی مراقب بود تا اقتدار کشورمان را تقویت کنیم.

وی در پایان با اظهار خرسندی از اینکه محققین ما وزارت جهاد کشاوورزی برروی تمام طرح های اقتصادی مقاومتی ضمن تاکید مقام معظم رهبری فعال هستند تا بتوانیم علاوه بر خوداتکایی علمی، تکنولوژی روز راهم دخیل دهیم.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات